Buell-tråden

  • Thread starter Thread starter Dark_Messenger
  • Start date Start date
Stort tack för tipset Deathmachine! Fanns en massa godis! Dock suger jag på tyska, så det blir väl att leta fram tyskaböckerna igen eller hitta någon som kan... :D

Edit:


Kom på att det här fortfarande finns:http://babelfish.altavista.com/babelfish Fungerar utmärkt om texten är rättstavad och skrivet på ett propert språk.
Översatte sidan. Nu verkar det ännu mer intressant.

/tunis

Faktum är att jag faktiskt testade att använda den skitöversättaren.
Fick inte ut något översatt ord alls. Valde otaliga gånger från tyska till engelska men inte fan blev det nå engelska. bara tyska, bara samma text som jag skrev in, testade även att ange url men utan framgång.

Jag tror att den datorn eller vad det är som gör översättningen kanske kan vara överbelastad nån gång så den inte fattar vad den ska göra eller nåt, nån annan förklaring finner jag inte.
 
Jag har en efterlysning.

Om det är någon som äger ett par hand-guards eller hand-defender eller vad det heter som passar till buell eller helst som är orginal till XB9 modellerna så vill jag väldigt gärna köpa dessa. Det får inte va sådan som går in i styrändarna för jag hade tänkt ha bar-end blinkers men är det så orginalen till XB9 ser ut vettifan hur jag ska göra...
 
Jag har en efterlysning.

Om det är någon som äger ett par hand-guards eller hand-defender eller vad det heter som passar till buell eller helst som är orginal till XB9 modellerna så vill jag väldigt gärna köpa dessa. Det får inte va sådan som går in i styrändarna för jag hade tänkt ha bar-end blinkers men är det så orginalen till XB9 ser ut vettifan hur jag ska göra...

Det är tyvärr så orginalskydden ser ut. Plus att bromscylindern plus kopplingsfästet har specifika hål för att montera skydden i som inte sitter där på de andra modellerna... Du får nog kika på nån universalmodell, jag tror det är lättast så iaf! Men om du ska ha styrändsblinkers får du nog hur du än vrider och vänder på det försöka fixa till nån lösning där, även universalmodellerna fästs ju där. Men det borde ju gå hyffsat lät att svarva till nån egen lösning med blinkersfäste som handtagsskydden kan sitta i. Eller köra nån form av crossvariant kanske?

Annars kan du ju köpa Ducati Hypermotard handtagsskydd med integrerade blinkers/speglar :yoparty

MVH
Björn
 
Det är tyvärr så orginalskydden ser ut. Plus att bromscylindern plus kopplingsfästet har specifika hål för att montera skydden i som inte sitter där på de andra modellerna... Du får nog kika på nån universalmodell, jag tror det är lättast så iaf! Men om du ska ha styrändsblinkers får du nog hur du än vrider och vänder på det försöka fixa till nån lösning där, även universalmodellerna fästs ju där. Men det borde ju gå hyffsat lät att svarva till nån egen lösning med blinkersfäste som handtagsskydden kan sitta i. Eller köra nån form av crossvariant kanske?

Annars kan du ju köpa Ducati Hypermotard handtagsskydd med integrerade blinkers/speglar :yoparty

MVH
Björn

Ok, faktum är att när du skrev att det blir krångel så va det faktiskt min nästa tanke, att fixa Ducatis Hypermotard variant, den e rätt fräck ändå. men kanske inte alla gånger så smidig... men just poängen med att ha dom bar-end blinkerserna är att dom ska synnas en del bakifrån för mina sitter just nu så dumt till... sen den förra ägaren... men men....

jag vet att jag nånstans i mitt barndomshem har sådana cross-handskydd, kanske ska testa dom först...

Nån som vet vad Hypermotard blinkers/backspeglarna kostar? Lite fel forum o fråga mån tro ;)

Tack för svaret MR.Buell!
 
Var och vilket motstånd har ni köpt till era bueller när ni satt på diod lysen som är e godkända har själv kellerman eller vad dom heter dock så funkar det på höger och vänster bak men byter man fram så funkar inte motståndet som det ska utan blinkar fortare kastar man på ett motstånd nån stans eller kör man lazy och köper ett färdigt motstånd som passar bolt on i den org. som sitter fram i råttbot?

Hur har ni andra gjort?

/M
 
Var och vilket motstånd har ni köpt till era bueller när ni satt på diod lysen som är e godkända har själv kellerman eller vad dom heter dock så funkar det på höger och vänster bak men byter man fram så funkar inte motståndet som det ska utan blinkar fortare kastar man på ett motstånd nån stans eller kör man lazy och köper ett färdigt motstånd som passar bolt on i den org. som sitter fram i råttbot?

Hur har ni andra gjort?

/M

Du kan köpa en sån här: http://www.americansportbike.com/shoponline/ccp0-prodshow/16086.html
 
Var och vilket motstånd har ni köpt till era bueller när ni satt på diod lysen som är e godkända har själv kellerman eller vad dom heter dock så funkar det på höger och vänster bak men byter man fram så funkar inte motståndet som det ska utan blinkar fortare kastar man på ett motstånd nån stans eller kör man lazy och köper ett färdigt motstånd som passar bolt on i den org. som sitter fram i råttbot?

Hur har ni andra gjort?

/M

Köp två sånna här; http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl?http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang=se&dok=2012530.htm från Elfa och koppla paralellt med blinkersen. 15 ohm är nog lagom. 33,80/st exkl moms :tummenupp

Finns billigare varianter med, typ 10-15 kr/st. Sök på effektmotstånd. Sådär 20 watt och 15 ohm brukar vara lagom.
 
Last edited:
Hej allihopa

Suttit under några dgr och läst igenom allt i denna tråd då suget efter en Buell är totalt! Uppvuxen i ett hem där det pratades och åktes Cheva och HD har satt sina spår :P

Dock är jag lite vilse i modelldjungeln och har lite frågor.
Jag är 187 cm lång o normalbygd, hur fungerar det på en så pass kompakt hoj som Buellerna ändå är?
Kommer jag tröttna på 9:an efter en säsong, om jag nu köper en sådan, och vilja ha en 12:a eller är skilllnaden trots allt inte så stor?

Vidare har jag inte hur mycket kosing som helst och har hittat några objekt som skulle kunna passa rent ekonomiskt...
för o nackdelar? synpunkter m.m. välkomnas då jag är ganska alena om detta och har inte 10 polare som alla åker buell att fråga...input mottages med varm hand!

http://www.blocket.se/vi/15104621.htm?ca=14_s
http://www.blocket.se/vi/15063920.htm?ca=14_s

Ngn kanske tom vet ngt om just dessa hojar (ägarna kanske rent utav finns i tråden?)....

Tack på förhand!

MVH
/Johan
 
Dock är jag lite vilse i modelldjungeln och har lite frågor.
Jag är 187 cm lång o normalbygd, hur fungerar det på en så pass kompakt hoj som Buellerna ändå är?
Kommer jag tröttna på 9:an efter en säsong, om jag nu köper en sådan, och vilja ha en 12:a eller är skilllnaden trots allt inte så stor?
...
Tack på förhand!

MVH
/Johan

Jag har en XB12R och är 187cm. Jag sitter helt ok på den.

Jag skulle satsa på en så ny och så stor hoj som du har råd med. Köper du en 9'a kommer du längta efter en 12'a

/ Göran
 
Björne>> Tittade på bilderna i ditt garage och såg din gamla lustgasmatade bulle. En fråga; hur känns det när man klappar igång lustgasen på en hoj, speciellt på en med så kort hjulbas?

Hade inte tänkt köra lustgas själv, är mest nyfiken.
 
om motorlampan tänds på en -01'ans X1 vad har man för bekymmer då? kan de va lamdan?

Går inte att säga exakt så klart, men "vanliga" fel är antingen kabeln till lambdasonden eller motortempsgivaren. Kolla på lambdasonden som sitter på bakre avgaskröken om du kan se nån skada på själva kabeln. På -01'an så sitter motortempgivaren ner emellan ventilkåporna på bakre toppen, om jag inte minns helt fel. Mao så är den lite svår att kolla utan att plocka bort lite av plasten och lyfta på tanken.

Sen kan det ju vara fel på själva givarna också, inte bara kablarna. Men jag har varit med om ett par som haft skador på kablarna, det vibrerar ju en hel del trots allt :gnissla

Annars får du kolla med antingen ECM Spy eller via en s.k Scanalyser som auktoriserad verkstad har, för att få fram en felkod så du vet vad som är fel!

MVH
Björn
 
Björne>> Tittade på bilderna i ditt garage och såg din gamla lustgasmatade bulle. En fråga; hur känns det när man klappar igång lustgasen på en hoj, speciellt på en med så kort hjulbas?

Hade inte tänkt köra lustgas själv, är mest nyfiken.

Jag hade bestyckat den rätt snällt. Plockade ut 18BHP/40Nm extra. Tänk dej känslan av att kunna mata ner till 3'an och vrida fullt fast du redan gjort det.
Börjar man plocka mer effekt måste man backa tändningen och greja, så det blir rätt avancerade system för en gathoj. Tex Dynateks tändsystem använder VOES ingången som NO2 switch, så då tappar man tyvärr hela lastbalanserade tändkurveförskjutningen.

Plockade 25BHP/60Nm på min 1550 twin cam, så den gav 125BHP/200Nm på gas :-)

Lustgas är coolt! :yoparty
 
Låter ballt. Fast det hade ju varit bättre om du sagt att det var helt jävla okörbart och meningslöst - så att jag inte fick massa idéer. :D
 
Hej allihopa

Suttit under några dgr och läst igenom allt i denna tråd då suget efter en Buell är totalt! Uppvuxen i ett hem där det pratades och åktes Cheva och HD har satt sina spår :P

Dock är jag lite vilse i modelldjungeln och har lite frågor.
Jag är 187 cm lång o normalbygd, hur fungerar det på en så pass kompakt hoj som Buellerna ändå är?
Kommer jag tröttna på 9:an efter en säsong, om jag nu köper en sådan, och vilja ha en 12:a eller är skilllnaden trots allt inte så stor?

Vidare har jag inte hur mycket kosing som helst och har hittat några objekt som skulle kunna passa rent ekonomiskt...
för o nackdelar? synpunkter m.m. välkomnas då jag är ganska alena om detta och har inte 10 polare som alla åker buell att fråga...input mottages med varm hand!

http://www.blocket.se/vi/15104621.htm?ca=14_s
http://www.blocket.se/vi/15063920.htm?ca=14_s

Ngn kanske tom vet ngt om just dessa hojar (ägarna kanske rent utav finns i tråden?)....

Tack på förhand!

MVH
/Johan


Tjena Walle,

Man sitter helt ok på xb9 & Xb12. Du ska inte ha en XB12Scg Eller XB9Scg dom är 7cm kortare och lägre för att anpassa "kortare människor"

Jag själv föredra XB9 Eftersom den är mycket rappare än 12an.

Mvh
Rickard
 
Kanon tack för input, mer synpunkter mottages gladeligen.

Snart slår jag till, hållt mig i flera år nu =)
 
Går inte att säga exakt så klart, men "vanliga" fel är antingen kabeln till lambdasonden eller motortempsgivaren. Kolla på lambdasonden som sitter på bakre avgaskröken om du kan se nån skada på själva kabeln. På -01'an så sitter motortempgivaren ner emellan ventilkåporna på bakre toppen, om jag inte minns helt fel. Mao så är den lite svår att kolla utan att plocka bort lite av plasten och lyfta på tanken.

Sen kan det ju vara fel på själva givarna också, inte bara kablarna. Men jag har varit med om ett par som haft skador på kablarna, det vibrerar ju en hel del trots allt :gnissla

Annars får du kolla med antingen ECM Spy eller via en s.k Scanalyser som auktoriserad verkstad har, för att få fram en felkod så du vet vad som är fel!

MVH
Björn


oki!!

Tack för svaret Björn.. får väl se om det blir nå meck på den snart då det inte e min hojj..

/yam
 
yes

Köp två sånna här; http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl?http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang=se&dok=2012530.htm från Elfa och koppla paralellt med blinkersen. 15 ohm är nog lagom. 33,80/st exkl moms :tummenupp

Finns billigare varianter med, typ 10-15 kr/st. Sök på effektmotstånd. Sådär 20 watt och 15 ohm brukar vara lagom.

Yes shoppat loss nu är det bara att elda på löd pennan :-) men bara sätta den innan relät antar jag men du sa ett motstånd per par. Ja bara ge sig ner i garaget och span är ju ingen advance precis.

Snart kommer det bilder på mitt vår jobb, dock inge camo här inte.

/M
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top