Buell-tråden

  • Thread starter Thread starter Dark_Messenger
  • Start date Start date
Antar att jag inte behöver ryka på var 16000:ade mil då jag har för avsikt att köpa en nyare årsmodell då :yoparty

Tackar för checklistan, det var verkligen ambitiöst gjort! :tummenupp

Vad jag förstår så finns det två olika motorer 9- och 12-hundra men finns det varianter inom respektive kubik motor med?

Hajar jag det rätt så är R - Firebolten, S-den nakna som du säger är streetfigheter bågen och den finns även i Ss "long", samt den som du har på din avatar X- ulyssy (ursäktar stavningen).

Nej, 1600-servicen slipper du nog första säsongen om du inte kör grymt mycket hoj. :hojsmilie
Buell kör bara 9 och 12 motormässigt, däremot har de ett par olika chassien, hjulupphängningar och plast av olika slag.
Du har hajat helt rätt - S-programmet är det största, men när det gäller Buell handlar det till största delen om i princip samma cykel med lite olika konfigurationer vad gäller styren och plast - vilket gör det hela ännu coolare; att de fått så radikalt olika egenskaper och känsla i hojarna. Det är väl egentligen just Ulysses, Ss och STT som har lite variationer på själva ramen vad gäller bredd, gaffelvinkel och sving.

Hej alla buellåkare, efter att ha sneglat på XB9R ett tag så tog jag steget att köpa mig en, jag hämtade den i Söndags och var förälskad direkt, vilken hoj...oj..oj...oj
Ljudet som vrålar ut när man kör är så man ryser.
Bifogar ett par bilder.
pic.php

pic.php

Gratz och välkommen!
 
Last edited:

I grund o botten är det samma hojar och det handlar bara om hur du vill att "din" bulle ska SE UT. (Zynthaxx får gärna rätta mig här om jag har fel eftersom jag inte kan något om X-modellen som är lite mer offroad.)
:)

Jo, det är som du säger i princip samma cyklar, med skillnader mest i sittställning. Å andra sidan är ju sittställning och gaffelvinkel grymt viktiga i att bestämma hojens inriktning - R:en tilt:ar ju faktiskt klart snabbare in i kurvorna jämfört med X:en (som i sin tur inte alls är långsam jämfört med de flesta andra cyklar), men jag skulle aldrig våga köra en R på det sättet jag kör X:en på grusvägar (och då är jag inte ens särskilt duktig/dumdristig) - plus som jag antydde tidigare: tjejen skulle bli ledsen om man försökte köra med henne tre timmar i sträck bak på en R, vilket hon absolut inte blir på X:en...
 
Skaffa blå loctite och lägg en droppe på bulten innan du sätter dit den igen sen när du fått verktygen... :fakta
Dubbelkolla också så det är insex och inte torx (27 är en rätt vanlig storlek på andra ställen)...

tack som fan, will do!

Hej alla buellåkare, efter att ha sneglat på XB9R ett tag så tog jag steget att köpa mig en, jag hämtade den i Söndags och var förälskad direkt, vilken hoj...oj..oj...oj
Ljudet som vrålar ut när man kör är så man ryser.
Bifogar ett par bilder.
pic.php

pic.php

Ljudet kan ha sina nackdelar, nån jävel skar sönder mina däck!!!
Som om det skulle hindra mig, nu måste jag ju varva motorn lite extra innan jag kör!
 
Last edited:
Good vibrations..? :hihi

Om man ska tro nickarna och leendena från folk på stan när man kör förbi sprider de sig även några meter utanför hojen. Om det nu beror på att folk tycker det är kul med en sportig hoj som låter som om den har en själ eller om jag ser ut som nån sorts fjant med ett stort shit-eating grin från öra till öra efter att ha huliganat lite (hur de nu skulle se det genom hjälmen). :D
 
Jag måste sluta läsa i denna tråden!
Jag blir helt sjuk av längtan till den dagen då jag har en Buell...

Problem att övervinna innan det realiseras:

- Körkort
- Garage
- Frugans gillande* (eller ja, något så när mindre ogillande i alla fall)
- Ekonomi

*Frugan arbetar på akuten. Hennes assioationer till MC är inte samma som mina....

//Jonas
 
Jag måste sluta läsa i denna tråden!
Jag blir helt sjuk av längtan till den dagen då jag har en Buell...

Problem att övervinna innan det realiseras:

- Körkort
- Garage
- Frugans gillande* (eller ja, något så när mindre ogillande i alla fall)
- Ekonomi

*Frugan arbetar på akuten. Hennes assioationer till MC är inte samma som mina....

//Jonas

Körkort, garage och ekonomi är på sin höjd tidsfrågor om du är motiverad. Frugans gillande vad gäller mc kan du bara fixa genom att få henne att lita på dig. Och som du säger: Du behöver inte vända ogillande till gillande, det räcker att du får henne att respektera något som är viktigt för dig.

Lycka till! :tummenupp
 
Last edited:
Om man ska tro nickarna och leendena från folk på stan när man kör förbi sprider de sig även några meter utanför hojen. Om det nu beror på att folk tycker det är kul med en sportig hoj som låter som om den har en själ eller om jag ser ut som nån sorts fjant med ett stort shit-eating grin från öra till öra efter att ha huliganat lite (hur de nu skulle se det genom hjälmen). :D

Att det sprider sig kan jag skriva under på. Har lyckats trigga av ett mc-larm och ett billarm genom att bara starta cykeln i närheten till de andra fordonen. Lite pinsamt iofs men jävligt fränt!:D
 
Jag måste sluta läsa i denna tråden!
Jag blir helt sjuk av längtan till den dagen då jag har en Buell...

Problem att övervinna innan det realiseras:

- Körkort
- Garage
- Frugans gillande* (eller ja, något så när mindre ogillande i alla fall)
- Ekonomi

*Frugan arbetar på akuten. Hennes assioationer till MC är inte samma som mina....

//Jonas
Man or mouse?
:gnissla :yoparty
 
Sitter med senaste MC-nytt nummer 6.
De provåker XB12S TT här......citat: "Vid varje acceleration hörs ett dovt morrande från tankatrappen eftersom luftinsläppen är större på 2007-års modeller." !?
Dessutom är här en pytteliten bild på luftburken med avplockad finkåpa som visar lufthål både på vänstersidan och uppepå.
Min -06'a har bara några små hål på högersidan!
Vadan detta? :confused:
Betyder det att Buell kommit på att mina gamla lufthål är för små och att jag bör ta fram hålsågen?
Har ni också små hål?:)
 
Första (väldigt givande) bilden på min STT :) Återkommer med en bild när den är färdig..
 

Bifogat

  • buell.JPG
    buell.JPG
    67.5 KB · Visningar: 109
Ang min tuta. Hela bläcket som håller den hade knäckts av skakningarna. Så tack för tipset med locktigt det var bra men hjälper inte denna gång. Det blir till att få fram en ny.
 
Hej pojkar och flickor, tänkte jag skulle göra mig hemmastadd här. Andra sommaren för mig på det amerikanska stålet, helnöjd. Möts vi på vägarna är det troligtvis Skåne, Halland eller Bleking.

Denimblack, Grattis till en tuff hoj, jobbigt att det det lugnt i 160mil nu bara ;)
 
Handen på hjärtat. hur viktig är det att följa inkörnings schemat?
hur många har följt det till punkt och pricka har någon fuskat och vad har det gjort på hojen?

Mvh

Jompa..
 
Jag följde faktiskt inkörningsschemat till punkt och pricka. Det jag fick höra var att segragning är absolut förbjudet. Övervarv någon enstaka gång var inte lika farligt, man skulle dock undvika att ligga länge över rekommenderat varv.

Jag bytte olja/oljefilter vid 20 mil för att få bort inkörningsguckan ur motorn. Det är tydligen lite av överkurs, men eftersom det inte rör sig om några stora stålar (400 pengar typ) så tyckte jag att jag lika gärna kunde göra det. Frågade om man även ska satsa på oljebyte mittimellan varje serviceintervall, men det var tydligen onödigt.

Tyckte att jag märkte markant skillnad i motorn nå'nstans mellan 80 och 100 mil. Kändes som att det "släppte" och det började gå lättare, framförallt började den klättra upp i varv snabbare. Tycker överlag att motorn gått lättare och lättare ju mer jag kört. Se'n vet jag inte hur mycket av detta som är psykologiskt.

Är uppe i nästan 500 mil nu och har älskat varenda körd meter! :D

Plånboken kanske inte är lika glad, 160-milaservicen + ett bakdäck gör ju sitt avtryck i ekonomin.
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top