Buell-tråden

  • Thread starter Thread starter Dark_Messenger
  • Start date Start date
Sitt ned i början!! Oavsett vilken hoj du försöker lära dig med.

Försök hitta det ställe i varvtalsregistret där det känns som om du har mest vrid. Prova dig fram genom varvtalsregistret genom att slå av tvärt på gasen och sedan snabbt ge gas igen, då kommer du att känna vart någonstans i registret som den lättast vill lyfta framhjulet.

Sedan är det bara att ta några djupa andetag, sitta upprätt och i bakkant av sadeln (dock inte på passagerarcutsen), tvärt slå av på gasen och rycka till lite i styret samtidigt som du ger gas igen. Prova dig fram, börja med att inte ge så mycket gas när du slår på och att inte rycka för mycket i styret. Öka istället succesivt varje gång du provar så kommer den upp tillslut.

I början räcker det om framhjulet bara lättar några decimeter från marken, de första gångerna är ändå bara för att träna timingen av av- och påslag med gasen samt rycket i styret.

Sedan när du hittat ett lämpligt område i varvtalsregistret och en bra timing mellan gasen och rycket så kan du ge mer gas och rycka lite till tills den kommer upp. Luta överkroppen bakåt när hojen kommer upp och försök hitta ett läge med gasen där du kan gasa så lite som möjligt men ändå hålla kvar hojen på bakhjulet. Du kommer att känna att ju högre upp du har framhjulet desto mindre gas behöver du ge och tillslut, efter en del tränande, kommer du att hitta balanspunkten där du inte behöver öka gasen utan kan hålla konstant gas och ändå hålla kvar hojen på bakhjulet.

Och slutligen tre otroligt viktiga saker när du tränar:
1. Ha alltid full skyddsutrustning.
2 Träna alltid på en väg utan trafik och hårda saker vid vägkanten som du kan slå in i om olyckan skulle vara framme.
3 Ha alltid foten i närheten av fotbromsen så att du kan ta ned hojen med den om du skulle råka få upp framhjulet lite för högt och motorbromsen inte hjälper.

Mkt bra förklaring, förutom det där med ryckandet. det behövs inte med 12:orna iaf. Vet ej om rejskittet gör något men det antar jag eftersom han går "öppnare" med det. Lägg dig runt 4k varv, sen smacka på bara. Ditt största problem som noobie kommer vara att han sticker till väders för fort o du blir livrädd och släpper av. Pang - pungkross! :D Det tar ett tag och lära sig att man bara behöver slå av en mikromillimeter på gasen för att han inte ska tippa över.. Han kommer så snällt både på ett o två. två måste du ha lite mer teknik bara. om jag powerwheelar så blir det en av-på om jag drar upp han på tvåan. Detta är helt onödigt på ettan. Trean får du koppla om du vill ha upp han på.
 
En bild säger mer än tusen ord :gnissla
Dålig kvalle på bilden men jag lovar att fanskapet är tokrepat..
kuts3.jpg
 
Mkt bra förklaring, förutom det där med ryckandet.

Det behövs inte på min hoj heller egentligen och jag rycker egentligen inte så mycket som att jag lutar tillbaka överkroppen så långt att armarna blir utsträckta i samband med att jag ger gas/kopplar upp den.

Jag tycker bara det känns lite bättre att göra allt det i samma rörelse så brukar det blir lite mjukare.
 
Servicehandbok...

Tänkte bara tipsa er som gillar att skruva lite (och gillar att veta vad ni gör medan ni gör det :va ):
Köpte just servicehandbok till min XB12X från repairmanual.com, och sparade trots frakt från USA runt 700 spänn jämfört med att köpa den av min handlare här i Sverige. Kostade 460:- inklusive allt istället för typ 1180:- eller vad de nu skulle ha här. Gick relativt snabbt att få hit den också.
 
Last edited:
Det är för att du kör som en attans bandit! 50-70 kmh med båda hjulen på vägen är ett trevligt och säkert sätt att färdas på motorcykel. :D

:yoparty Men det är ju mer rock'n'roll o färdas på ett! :D

Tänkte bara tipsa er som gillar att skruva lite (och veta vad ni gör medan ni gör det :va ):
Köpte just servicehandbok till min XB12X från repairmanual.com, och sparade trots frakt från USA runt 700 spänn jämfört med att köpa den av min handlare här i Sverige. Kostade 460:- inklusive allt istället för typ 1180:- eller vad de nu skulle ha här. Gick relativt snabbt att få hit den också.

Jo tack. Köpte Buells fabriksmanual från HD-handlare här i Svedala. Fick typ betala 1300 eller nått! :näsblod
 
Last edited:
Tänkte bara tipsa er som gillar att skruva lite (och gillar att veta vad ni gör medan ni gör det :va ):
Köpte just servicehandbok till min XB12X från repairmanual.com, och sparade trots frakt från USA runt 700 spänn jämfört med att köpa den av min handlare här i Sverige. Kostade 460:- inklusive allt istället för typ 1180:- eller vad de nu skulle ha här. Gick relativt snabbt att få hit den också.

Najs! Ska jag fan slå till på med!

tack för tipset!
 
Ninjablomman har blivit med bulle efter att ha kört harley i några år.
En kolfiberkittad XB9R 04 som jag beställt titanslipon och race ecu till blev det.

Funderar på om jag ska köpa en underdel till kutsen med skylthållare eller bara skruva miniskylten rakt i plasten??

Väntar på att den ska bli servad o besad...fan vad hdn känns trött och tradig nu!
 
Ninjablomman har blivit med bulle efter att ha kört harley i några år.
En kolfiberkittad XB9R 04 som jag beställt titanslipon och race ecu till blev det.

Funderar på om jag ska köpa en underdel till kutsen med skylthållare eller bara skruva miniskylten rakt i plasten??

Väntar på att den ska bli servad o besad...fan vad hdn känns trött och tradig nu!

Wilkommen till tråden! Skön hoj du valt :yoparty
 
Ninjablomman har blivit med bulle efter att ha kört harley i några år.
En kolfiberkittad XB9R 04 som jag beställt titanslipon och race ecu till blev det.

Funderar på om jag ska köpa en underdel till kutsen med skylthållare eller bara skruva miniskylten rakt i plasten??

Väntar på att den ska bli servad o besad...fan vad hdn känns trött och tradig nu!


Sweet!
 
hur lång tid det tar att få en hoj från en firma när man har beställt en ny hoj vad är det dom gör med den står i butkien vad är det som dom måste göra med den?
 
hur lång tid det tar att få en hoj från en firma när man har beställt en ny hoj vad är det dom gör med den står i butkien vad är det som dom måste göra med den?

Min ska iaf servas bytas batteri och reg besiktigas men min är ju inte ny utan importerad från tyskland och eftersom den intye gått 600 mil så måsta han leta upp en annan mätare så ska han skräddarsy ett slipon.

Jag antar att dom bara jävlas med dig nu när det är så fint väder ;)
 
här är lite bilder på min båge så länge

2ccm8hu


43786eu.jpg
 
ahh ser man på. va väl den som låg på blocket för typ 83 000 va?

va nån skånsk mc-handlare som sålde den va?

vet inte vart hbg hör till men nära nog så antar det. Den e nice med carbonplast =)

Stämmer mycket bra, blocket är ju människans bästa vän.
Ja kolfiber är fan porr på hög nivå!
 
Stämmer mycket bra, blocket är ju människans bästa vän.
Ja kolfiber är fan porr på hög nivå!

ajjemän =)

tyckte inte riktigt om utseendet på R-modellen i början men börjar bli sugen på en sån me nu. Lite också för att man ligger ner mer på den men jag vet inte om jag vill byta ändå. Den korta röven på S-modellen e riktig porr me!

Allt har sin tid så vi får se. Grattis till köpet iaf =)
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Back
Top