Buell-tråden

  • Thread starter Thread starter Dark_Messenger
  • Start date Start date
ingen som har monterat dit en oljemätare på hojen får att se tempen på oljan?? har letat en hel del men inte hittat någon riktigt bra, hittade en till slt men den var analog och är lite fundersam på hur visaren ska klara av vibrationerna?? och sen var den 60 mm i diameter blir kanske lite svårmonterat. suck. el problemos del lösos. men om någon gjort det och har en bra lösning så håll inte inne på den informationen utan dela med dig. tackar på förhand. :yoparty

Autometer har ju mätarmodeller med vätskefyllda mätarhus för att klara vibrationer, de är ju avsedda för dragracing bl a så de pallar garanterat med bullens vibrationer. Problemet är ju att de är 2 5/8" vilket t o m är lite större än det du redan hittat. Jag tror dock att en Autometer utan vätskefyllt hus klarar vibrationerna också, det brukar vara helt OK kvalitet på deras prylar. De har ett gäng mätare som är 2 1/16" vilket är runt 50 mm, lite mindre än det du kollat på tidigare alltså.
 
ha ha ja det har jag med vart med om, men det hände typ andra gången jag va ute o skulle köra. för övrigt en sjukt bra säkerhet så inte bågen hoppar åt h-vete om man missar det...



haha, jag fick inte med nåt fäste heller till skylten men jag köpte en på ebay för 250kr... alla på blocket tar ju runt 500-1500 för sina durkslag, sanslöst!

anyway, så du kan låna min om du kostar på porto eller bensa till o från borås.
men då ska du va snäll me ;)

har som du med skylten, men med en mindre skylt än orginal. fick inte ens med orginalskytlen, han hittade den inte den fånen... anyway, har ju en stund kvar till min besiktning men jag har inget annat system att sätta på inför besiktning :/


hyggligt, men vet inte om det är samma fäste på s som r modellen? men jag var nere igår och fixa en liten hållare på farsans firma. så nu är det väl bara hålla tummarna att man får en vettig besiktningsman som är glad och intressrad.

Autometer har ju mätarmodeller med vätskefyllda mätarhus för att klara vibrationer, de är ju avsedda för dragracing bl a så de pallar garanterat med bullens vibrationer. Problemet är ju att de är 2 5/8" vilket t o m är lite större än det du redan hittat. Jag tror dock att en Autometer utan vätskefyllt hus klarar vibrationerna också, det brukar vara helt OK kvalitet på deras prylar. De har ett gäng mätare som är 2 1/16" vilket är runt 50 mm, lite mindre än det du kollat på tidigare alltså.

det är kanske värt att kolla upp. tackar för infon..:tummenupp
 
Last edited:
en fråga... enligt manualen ska man bara ladda om nåt verkar segt typ eller under vinterförvaring.

hade för mig att jag höer att den ska stå o underhållsladda typ jämt när man inte körde. nån som sa att det va inbyggt i laddaren att den ska kunna stå på hela tiden utan att överladda eller göra så batteriet tar skada...

vad säger mr.buell?
 
Hmmm

Hoj hoj! *fyndigt*

Iaf... Ska till att skaffa mig en första hoj är tanken, så man har något att övningsköra på. :D

Ska plocka hem en från USA men undrar vilka modeller man ska titta efter? Vill helst ha en XB12S eller XB12Ss Beroende på..

Tyvärr kan man ju inte importera nyare hojar från USA utan att gå via tex Tyskland. Så pga att man inte orkar krångla på det sättet så undrar jag vad ska man leta efter? Vilket årtal går gränsen för "för ny"

En X1 är det något att ha en sommar innan man byter upp sig? :va

Hoppas på hjälp från er som begripit att japanskt ska det INTE vara.. :tummenupp
 
en fråga... enligt manualen ska man bara ladda om nåt verkar segt typ eller under vinterförvaring.

hade för mig att jag höer att den ska stå o underhållsladda typ jämt när man inte körde. nån som sa att det va inbyggt i laddaren att den ska kunna stå på hela tiden utan att överladda eller göra så batteriet tar skada...

vad säger mr.buell?

En Buell behövs inte underhålls laddas under själva säsongen, men det skadar ju absolut inte att göra det om man vet att hojen bara ska stå still i ett par veckor.

På H-D's som nu för tiden har orginallarm så kan det däremot vara mer känsligt, V-Roden var till exempel jättekänslig förut. Den kunde dra ur batteriet på bara fyra veckor....

Med en underhålls laddare så kan man låta den vara inkopplad hela tiden utan risk för skada för batteriet. Den känner av batterispänningen och laddar upp det vid behov, och när den känner att batteriet är "fullt" så slutar den helt enkelt att ladda. På så sätt så jobbar batteriet hela tiden samtidigt som batterispänningen hela tiden är på rätt nivå och det gör att man maximerar livslängden på det.

Vill man fördjupa sig mer i batteriladdare så är detta en bra sida:
http://www.ctek.com/se/laddarkunskap.asp

MVH
Björn
 

På H-D's som nu för tiden har orginallarm så kan det däremot vara mer känsligt, V-Roden var till exempel jättekänslig förut. Den kunde dra ur batteriet på bara fyra veckor....
:fakta Vet folk med dessa problem. Då på HD:ar med larm...

Aldrig haft problem själv dock med någon av mina hojar. Min Softail custom hade originalbatteriet sittandes i 7 år till jag sålde hojen... startade snällt varje år. No problem! Tror tom jag sket i att underhållsladda fullständigt något år.. Startade så snällt ändå när det begav sig. Det var grejer det. Sen kom larmen..:huvet

Annan fråga:
Har buell -05 och frammåt någon startspärr/immobilizer? Bara en grej jag aldrig tänkt på liksom..
 
liten fråga till er som har kunskapen. har monterat orginalsystemet till besiktningen nu på tisdag. och idag starta jag den och bara körde runt kvarteret typ 1000 meter kanske. noterade sedan att när jag skulle köra in den i sitt lilla kryp in igen så rök det mkt vitt skulle jag vilja definiera färgen som var iofs ganska rått ute i luften nu men vadan detta? har inte märkt att den har rykt så med det lite öppnare och ljudligare systemet på! har ej bytt ecr boxen nu utan bara burken..? ska jag vara orolig eller?
 
fasen sicken fin hojdag! GULDVÄRD!! Dock inga foton, glömde fetkameran hemma... suck! Morgondagen ska ju också bli fin har jag hört :D
 
den nya bullen.

:tungan nu har den gått 60mil och innan den 10 april ska den gå 100 till för då är det service. testat lite offroad men det är nog lite fel däck för det. sedan är den nog lite för tung och lite för hög för att köra i skogen.
:tummenupp
 

Bifogat

  • DSC00023.JPG
    DSC00023.JPG
    132.5 KB · Visningar: 101
  • DSC00024.JPG
    DSC00024.JPG
    136 KB · Visningar: 88
  • DSC00025.JPG
    DSC00025.JPG
    137 KB · Visningar: 88
Nu var det länge sedan jag tittade in... Många nya här ser jag.. :tummenupp Nu leker livet igen efter en tung vinter..:yoparty
Nä.. detta duger inte... Jag hinner nog 20 mil till innan det mörknar..:hoppskrat
 
Kan inte tänka mig att det skulle ställa till med något -det är inte direkt som att du kollar genom den, eller?

du har så rätt så, har aldrig lyckats att kolla genom den :)

för övrigt så brydde han sig inte så mycket över något när han besikta idag var rätt så bekvämt han provåkte inte ens tyckte det var för mkt rullgrus ute..
 
INkörnig

Har en liten fråga Har bestält en xb12r som jag även bestält lite roligt till Bla.
Micron helsystem kn:s öppna filter tcibox. Det jag undrar om är när är det bra att sätta på grejerna direkt flång ny eller vänta tills första sevicen?
Tack på förhand

Jompa
 
:confused: fan när jag skulle åka hem från besiktningen idag så råka jag ut för ett dilemma!?! låg bakom en seg jäkel i en bil och tröttna så växla ner ett par växlar och drog full gas varpå jag förvänta mig att jag skulle acca om men istället tvärdog han och bara sacka så jag släppte av och då gick det bra igen sen gasa jag lite igen men inte fullt då dog han igen sedan efter någon knapp minut tände sig motorlampan men den slockna efter ca 20 sekunder och sen tände sig igen i ca 5 sekunder, men sedan har den inte tänt sig något mera resterande del av färden hem. min teori är att detta berodde på att den fick alldeles för mkt bränsle eftersom orginalsystemet satt på till besiktningen och när jag chockgasa till flöda det på för mkt kan denna teori vara korrekt??? sedan varför motorlampan tände sig har jag ingen aning om vet inte ens vilka kriterier som gör att den kan börja lysa? kan lamdasonden fått galna värden och att detta GJORDE ATT lampan tände sig eller? kort och gott vill gärna ha lite reflektioner om vad ni andra buell experter tror. och om jag ska vara orolig??? har iaf nu fått på den lite roligare dämparen igen när jag kom hem. SKÖÖÖÖÖNT gick himmla smidigt att byta den nu eftersom jag satt stålbanden så att man slapp ta bort spännhjulet för att byta dämparen.:yoparty
 
Varför.

Vad har hänt med tråden inte någon som va inne på den sen solen börja lysa?
Har fortfarande min fråga:
ska grejerna på direckt eller ska den köras in först?

Mvh
Jompa:va
 
Vad har hänt med tråden inte någon som va inne på den sen solen börja lysa?
Har fortfarande min fråga:
ska grejerna på direckt eller ska den köras in först?

Mvh
Jompa:va

Jag kan inte direkt kalla mig expert, men min instinktiva känsla är att det är bättre att köra in hojen med en setup som du vet funkar, så du faktiskt får "normalt" slitage under själva inkörningen när hojen är extra känslig, och så kan du byta delar och trimma in dem när mekaniken i motor/växellåda "satt sig".
 
Tack då ska jag försöka hämta den i slutet av nästa vecka. om jag hinner hem innan helgen. gör så ont att bara stå vid sidan av vägen och bara:rolleyes: .
tipps på någon bra billig försäkring?

Mvh

Jompa:
 
Last edited:
Tack då ska jag försöka hämta den i slutet av nästa vecka. om jag hinner hem innan helgen. gör så ont att bara stå vid sidan av vägen och bara:rolleyes: .
tipps på någon bra billig försäkring?

Mvh

Jompa:

tja bilsport och mc är väl bland dom billigare skulle jag tro. om du är över 25 och har haft kortet minst 5 år. :):va
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top