Buell-tråden

  • Thread starter Thread starter Dark_Messenger
  • Start date Start date
Kunde inte hålla mig, klev upp ur sängen imorse, tittade ut o solen sken.. Min nyinköpta buell skulle idag flyttas från polarens vardagsrum till riktigt garage. Tanken var ju att ta dit den på släp, men nu började jag tvivla...

Två timmar senare stod jag med dubbla underställ, dubbla halskragar o dubbla strumpor. Förståndet talade fortfarande emot. Inte än.. Fortfarande mycket grus.. Alldeles för kallt.. Ringrostig efter "vintern" och ny hoj..

Nu sitter jag halvt ihjälfrusen, 8 mil körda o premiären avklarad, så j-vla underbart. Att höra ljudet, känna vibrationerna, om än väldigt försiktigt så har man fått känna kraften från Buellen, än en gång, så j-vla underbart:yoparty :yoparty :yoparty
 
Kunde inte hålla mig, klev upp ur sängen imorse, tittade ut o solen sken.. Min nyinköpta buell skulle idag flyttas från polarens vardagsrum till riktigt garage. Tanken var ju att ta dit den på släp, men nu började jag tvivla...

Två timmar senare stod jag med dubbla underställ, dubbla halskragar o dubbla strumpor. Förståndet talade fortfarande emot. Inte än.. Fortfarande mycket grus.. Alldeles för kallt.. Ringrostig efter "vintern" och ny hoj..

Nu sitter jag halvt ihjälfrusen, 8 mil körda o premiären avklarad, så j-vla underbart. Att höra ljudet, känna vibrationerna, om än väldigt försiktigt så har man fått känna kraften från Buellen, än en gång, så j-vla underbart:yoparty :yoparty :yoparty

Jag har varit ute o åkt ett par gånger med min bulle i år men inte när det är för kallt eller för blöt asfalt, det ska finnas lite glädje i att köra.. men asså har du din hoj stående 8 mil från dig? Inge vidare kul? Jag hade min stående 6 mil från mig för inte så länge sen, o det va ju ingen höjdare. Men så mycket kläder behöver du väl inte tänkte jag först när du skrev, men när du skrev att du åkt 8 mil, så ja visst, ok då, men det finns ju en del fina mackar på vägen som man kan pausa på annars =)

Jag jobbar ju som mc-bud så har väl rätt bra kläder, men en paus med varmt kaffe på en mack då o då är priceless! Ska själv sätta på värmehandtag på min bulle, det e fan så gott!


En annan sak jag inte kan greppa är, att jag efter vintern har blivit så förvånad av hur grymt stark och vilket jävla vrid det är i min buell... jag uppfattade inte den styrkan sist jag körde 2007.. kan nån förklara för mig va fan som försigår? Eller är det bara jag som vant mig vid jobb-hojen??
 
Jag har varit ute o åkt ett par gånger med min bulle i år men inte när det är för kallt eller för blöt asfalt, det ska finnas lite glädje i att köra.. men asså har du din hoj stående 8 mil från dig? Inge vidare kul? Jag hade min stående 6 mil från mig för inte så länge sen, o det va ju ingen höjdare. Men så mycket kläder behöver du väl inte tänkte jag först när du skrev, men när du skrev att du åkt 8 mil, så ja visst, ok då, men det finns ju en del fina mackar på vägen som man kan pausa på annars =)

Jag jobbar ju som mc-bud så har väl rätt bra kläder, men en paus med varmt kaffe på en mack då o då är priceless! Ska själv sätta på värmehandtag på min bulle, det e fan så gott!


En annan sak jag inte kan greppa är, att jag efter vintern har blivit så förvånad av hur grymt stark och vilket jävla vrid det är i min buell... jag uppfattade inte den styrkan sist jag körde 2007.. kan nån förklara för mig va fan som försigår? Eller är det bara jag som vant mig vid jobb-hojen??


Har inte den ståendes 8 mil ifrån, flyttade den 2 mil ifrån där den stod, hem till mig, men vips så hade jag rullat 8 mil:gnissla
 
Finns inget bättre trim än vinteruppehåll ;-)

Tyvärr går effekten över ganska snabbt...

Ja man vänjer sig fort :) Själv ar man gjort service på hojen så nu har man kört några varv i parkerings garaget tyvärr så är det för mkt bakhjuls släpp men ska ta ut den imorgon på en tur. om det inte regnar :)
 
Har inte den ståendes 8 mil ifrån, flyttade den 2 mil ifrån där den stod, hem till mig, men vips så hade jag rullat 8 mil:gnissla

Haha, tänkte väl det. Det blir lätt så när man säger till tjejen att man ska ut ett snabbt varv, x antalet timmar senare och med två oanvänbara isklumpar till händer så undrar hon vad jag gjort :P Närå, hon förstår sig faktiskt på min drift i det fallet =)
 
Haha, tänkte väl det. Det blir lätt så när man säger till tjejen att man ska ut ett snabbt varv, x antalet timmar senare och med två oanvänbara isklumpar till händer så undrar hon vad jag gjort :P Närå, hon förstår sig faktiskt på min drift i det fallet =)

Nja blir ingen lång tur imorgon ska ner till götet oc kolla harleys nya i mölndal ska du dit?

/M
 
Nja blir ingen lång tur imorgon ska ner till götet oc kolla harleys nya i mölndal ska du dit?

/M

w00t. ska du till HD gbg när du bor i sthlm o bara för o kolla deras nya shop?
eller står det inte rätt i din info?

hade väl inga direkta planer på att ta ut hojen idag men det regnar inte än så, wtf... framförallt när man kanske kan träffa nån annan buellåkare så...

har letet lite efter buellfolk i gbg men d e fan inte lätt o hitta nån o åka med tycker jag!
 
Så anmälnings listan + hoj:

Fullcave, XB12S -04

Tunis, ? ? ?

Och BTW... Kaffet var gött! :D....

FAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAN är mitt nästa uttalande. För om det är den 6 Juni så är jag på Sweden Rock! :(.... Det är den första lördagen i Juni. Vi får väl se. Men om det är på det viset; så kan jag inte tyvärr :(...
 
w00t. ska du till HD gbg när du bor i sthlm o bara för o kolla deras nya shop?
eller står det inte rätt i din info?

hade väl inga direkta planer på att ta ut hojen idag men det regnar inte än så, wtf... framförallt när man kanske kan träffa nån annan buellåkare så...

har letet lite efter buellfolk i gbg men d e fan inte lätt o hitta nån o åka med tycker jag!


Nja lumpar polaren jobbar där så en liten på hälsning och sen är det jobb idag så ja en kombo lite plesure och lite jobb.

Nja buell hörnet var ju inte stort men ja verkar inte vara så mkt buell folk där nere hade ju typ 2 jackor med buell märke på medans det hängde hundratals med harley märken på så ja det säger väl lite hur mkt folk kör buell :D

/M

Och BTW... Kaffet var gött! :D....

FAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAN är mitt nästa uttalande. För om det är den 6 Juni så är jag på Sweden Rock! :(.... Det är den första lördagen i Juni. Vi får väl se. Men om det är på det viset; så kan jag inte tyvärr :(...

Se där ja, stämmer nog faktist. Åker du hoj ner eller?

/M
 
Last edited:
Och BTW... Kaffet var gött! :D....

FAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAN är mitt nästa uttalande. För om det är den 6 Juni så är jag på Sweden Rock! :(.... Det är den första lördagen i Juni. Vi får väl se. Men om det är på det viset; så kan jag inte tyvärr :(...

Minst två bullar på hojcampen då..? :)
 
Minst två bullar på hojcampen då..? :)

Jepp! Dock blir vi tre bueller minst ifrån gänget jag ska med. Så då blir vi fyra? :tummenupp

Se där ja, stämmer nog faktist. Åker du hoj ner eller?
/M

Jepp! Med minst två andra bueller. Har en morbror som åker (istortsett han som är anledningen att det blev buell). Så jag ska hänga på honom och hans polare där det finns minst en buellåkare till. :D

Ska du också dit M?
 
Kan någon tekniskt bevandrad själ avgöra om mina funderingar angående dyna charten nedan är korrekta?
pnJngbzEJ47sCNBM3603ks3kskXL0003kskXLSDTLEJmg.jpg


Det är då en D&D Slip-on utrustad XB12S med Race ECU och luftfilter. Mitt antagande är att de högsta siffrorna är efter trim....??!! Då kommer det jag vill ha hjälp med: :va
Orginalkurvorna både hp och torque verkar ha en riktig dipp vid 3600 varv, hur påverkar det körbarheten och är det så på alla era XB12?
Trimmet verkar göra det sämre på låg och högvarv hur vanligt är det med den effekten av ett trim?
Var är det faktiska varvtalsbandet man kör dessa bestar i...jag kanske är petig i överkant...? Förbättringen på pappret är ju mycket jämnare kurvor vilket kanske är det man skall fokusera på men vad vet jag...?
 
Jepp! Dock blir vi tre bueller minst ifrån gänget jag ska med. Så då blir vi fyra? :tummenupp



Jepp! Med minst två andra bueller. Har en morbror som åker (istortsett han som är anledningen att det blev buell). Så jag ska hänga på honom och hans polare där det finns minst en buellåkare till. :D

Ska du också dit M?

Nja inte vad som är planerat ialla fall men får väl se vad som händer, inte mkt för att ligga i ett tält och klafsa runt :tummenupp man har sina tält dagar så det räcker och blir över.

/M
 
Köp två sånna här; http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl?http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang=se&dok=2012530.htm från Elfa och koppla paralellt med blinkersen. 15 ohm är nog lagom. 33,80/st exkl moms :tummenupp

Finns billigare varianter med, typ 10-15 kr/st. Sök på effektmotstånd. Sådär 20 watt och 15 ohm brukar vara lagom.

Nja köpte nytt blinkers relä, 3 poligt som sitter bakom lampan. Inhandlades på bilteam för 39:- fanns org på hd kostar typ 1 eller 2 hundra nått så ja det var lite skillnad tror eller vet att det är enklare att byta relät en hålla på att löda och skära upp kablarna på hojen så ja det korta vägen är inte elfa motstånd utan nytt blinkers relä som passar bolt on inge arb förutom skruva bort windscreenen.

Så ni som är ute efter led till era bueller ja där har ni svaret. Dock har biltema led blinker men ser riktigt örninga ut om man frågar mig. viktigt är dock att dom är e godkända annars blir det strul i besiktningen och ni får köpa nya blinkers :)
 
Kan någon tekniskt bevandrad själ avgöra om mina funderingar angående dyna charten nedan är korrekta?

Huruvida det där verkar rimligt för just den hojen kan jag inte uttala mig om. Vet dock att min hoj inte har den dippen vid 3 600 rpm. Faktum är att den har en liten (läs: Mikroskopisk) topp i vridet där, för att se'n dippa pyttelite runt 4 200 rpm.

Jag kör med K&N-filter + velocity stack, TFI-box (extra box utöver originalboxen) samt Micron helsystem. Kan det vara så att helsystemet ger bättre effekt i det registret, jämfört med ett slip-on?

Däremot så ger ju den där hojen högre toppeffekt än min. Här är resultatet från bromsningen av min hoj.
http://img181.imageshack.us/img181/6660/dynojetvo0.jpg?s=1
 
ja, va trevligt! redan nu en 25% ökning mot vad jag såg förra året :) jag är hon som får ha sin hoj lite bakom line-upen med gammelchopprar.. ;)

Aha!
Detta blir mitt första år på SRF- Så jag fattar inte riktigt vad du menar:D
Men det blir säkert fint! Om inte tidigare; så ses vi där!

/Tunis
 
Fetare ljud

Jag är ny i Buell-träsket. Har precis köpt en XB12S - 07.
Om jag köper en ny ljuddämpare från ex. USA, måste jag då lämna in hojjen för justering hos någon handlare?
Någon som vet vad det kostar?
Vilken dämpare rekommenderar ni?
Tack!
 
Jag är ny i Buell-träsket. Har precis köpt en XB12S - 07.
Om jag köper en ny ljuddämpare från ex. USA, måste jag då lämna in hojjen för justering hos någon handlare?
Någon som vet vad det kostar?
Vilken dämpare rekommenderar ni?
Tack!


Välkommen "to the dark side" :yoparty

Ja alla ändringar du gör på din hoj motor väg måste det ändras på i ecm´n "elictronik controle module" stavar som en kratt men du förstår.

ja det är hjärnan ialla fall och din ecm du har är en sån att den lär sig när du ligger runt 3000 varv och tar då in uppgifter från olika delar på motorn. Har du ändrat nått eller ska ändra nått ja då bör man nolla ecm´n så den kan börja om att lära sig. För allt den lärt sig tas med i beräkningen om man inte nollar den och börjar på ett rent papper.

ja även om man inte gjort några ändringar så bör man nog kolla sin ecm med prog. ecm spy som finns att tanka gratis på nätet och söker du lite så står det massa om detta

/M
 
Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top