Buell-tråden

  • Thread starter Dark_Messenger
  • Start date

xHundx

Ny medlem
Gick med
19 Mar 2012
Ort
Göteborg
Hoj
Buell XB12SS Lightning Villain Black
Hej!

Jag är ute efter front module höger till en xb12 (Delen som blinkers, hastighetsmätare osv sitter på)
Om någon har liggandes, eller kan hjälpa mig vart jag kan hitta det så är jag tacksam!

Alternativt någon som kan svetsa aluminium bra i Göteborg. Modulen är knäckt vid blinkersfästet på höger sida

MVH
 

kebarb

Sporthojsnörd
Gick med
9 Jan 2010
Ort
ÖSD
Hoj
FZ6 2007 & 1125CR & MT03 & MT09
Någon som har koll på när man skall ventiljustera rotax rovorna?

Vem kan göra en sådan service i göteborgstrakten, och vad kan det tänkas kosta?

//K
 

Robertsson

Medlem
Gick med
15 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2009 Buell XB12Ss

Robertsson

Medlem
Gick med
15 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2009 Buell XB12Ss

xHundx

Ny medlem
Gick med
19 Mar 2012
Ort
Göteborg
Hoj
Buell XB12SS Lightning Villain Black
Om jag inte minns fel är Lightningen uppbyggd på samma sätt som Ulysses i frontänden (någon får gärna antingen ge mig medhåll om detta eller dementera det) Annars kan du mejla de jag ger dig länkarna till och fråga!

Vänster sida
Höger sida

Tack! Hittade faktist också denna sidan.. Men blir nog att beställa genom probike istället! 942 loppor går det på..
 

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
Någon som har koll på när man skall ventiljustera rotax rovorna?

Vem kan göra en sådan service i göteborgstrakten, och vad kan det tänkas kosta?

//K

Hej.

När jag körde Buell så servade jag på Probike i Sisjön.
Kontakta dem så kan de säkert hjälpa dig.

Mvh
Andreas
 

Dogge1972

Ny medlem
Gick med
14 Nov 2008
Ort
Mölndal
Hoj
Buell XB12R/S-04 moddad, Järnsportster XLCH -75
Jag har inte rört något förutom bytt till KN-filter. Men som sagt så hosta den redan innan bytet. Jag har inte kollar tändstiften(jo lite lat). Vet inte om de kan göra detta fenomen.

När det gäller ljudet med KN-filter så blev det inte så stor skillnad, det är nog bara föraren som uppfattar det.

Jag har ju läst några trådar med ECM spy. Vissa säger att onödigt att lägga pengar på en Race ECM då man kan göra samma sak med orginal. Men som sagt så bör man väl vara säker på sin sak innan man börjar mixtra.

Jo en TPS-reset skulle jag vilja göra. Jag var i kontakt med lokala HD-verkstaden men de fatta inget - TPS-reset -vad är det??
De verkar helt nollade på Buell så det var därför jag fundera på att fixa det själv.
Men om jag fattar rätt så är väl inte ECM spy fritt längre eller är det fel?

Här kan du se hur du gör en TPS reset:

ECM Spy kan du hitta här:
http://www.adampascoe.com/ECMSpy.html
 

pellefett

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2009
Ort
Skogen
Hoj
Buell 1125CR
Jag har inte rört något förutom bytt till KN-filter. Men som sagt så hosta den redan innan bytet. Jag har inte kollar tändstiften(jo lite lat). Vet inte om de kan göra detta fenomen.

När det gäller ljudet med KN-filter så blev det inte så stor skillnad, det är nog bara föraren som uppfattar det.

Jag har ju läst några trådar med ECM spy. Vissa säger att onödigt att lägga pengar på en Race ECM då man kan göra samma sak med orginal. Men som sagt så bör man väl vara säker på sin sak innan man börjar mixtra.

Jo en TPS-reset skulle jag vilja göra. Jag var i kontakt med lokala HD-verkstaden men de fatta inget - TPS-reset -vad är det??
De verkar helt nollade på Buell så det var därför jag fundera på att fixa det själv.
Men om jag fattar rätt så är väl inte ECM spy fritt längre eller är det fel?

Nu vet jag inte vad du har för årsmodell, men efter 08 så gör man en TPS reset via gashandtaget.
Är inte Kenta kvar på Beviks ? han är duktig på mc
 

Hogkiller

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2010
Ort
Åvall
Hoj
2009 Buell 1125 CR, 2008 Buell 1125 R, 1999 Yamaha Dragstar 1100 XVS, 1993 Honda CBR 600 F, 2008 SMC 300......samt en Qvarna gräsklippare...
Goddag alla Buellister!!

Jag tänkte byta styre på hojen. Jag har idag clubman-styre och vill testa den mer upprätta modellen..."high-bar" tror jag det kallas. Det verkar som americansportbike.com´s hemsida funkar sisådär, de har ju en hel sats för vad någorlunda vettiga pengar. Vid sökningar på twinmotorcycles så häpnade jag lite över priset.
Så min fråga är till er som bytt styre, hur mycket längre gasvajer, frambroms-slang och kopplings-slang behövs.....för jag funderar på att kränga dit ett mx-styre av den billigare modellen (biltema), som är konat från 28,6mm till 22. Jag vill ha originalprylarna omodifierade då jag kanske inte trivs med den mer upprätta körställningen och ha möjlighet att byta tillbaks. Som parentes kan nämnas att Biltemas styre är 803 mm brett, hur brett är ett original "high-bar"?
 

Semarsei

Ny medlem
Gick med
10 Feb 2011
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
2009, Buell 1125 CR
High Bar

Goddag alla Buellister!!

Jag tänkte byta styre på hojen. Jag har idag clubman-styre och vill testa den mer upprätta modellen..."high-bar" tror jag det kallas. Det verkar som americansportbike.com´s hemsida funkar sisådär, de har ju en hel sats för vad någorlunda vettiga pengar. Vid sökningar på twinmotorcycles så häpnade jag lite över priset.
Så min fråga är till er som bytt styre, hur mycket längre gasvajer, frambroms-slang och kopplings-slang behövs.....för jag funderar på att kränga dit ett mx-styre av den billigare modellen (biltema), som är konat från 28,6mm till 22. Jag vill ha originalprylarna omodifierade då jag kanske inte trivs med den mer upprätta körställningen och ha möjlighet att byta tillbaks. Som parentes kan nämnas att Biltemas styre är 803 mm brett, hur brett är ett original "high-bar"?

Kan meddela att kablarna har bara någon cm skillnad i längd, men de måste bytas. Det är skillnad i vinkel på kablarna och deras fästen. Sedan är det väl ca 2cm skillnad på hydralslangarna, och de passar inte heller om man inte byter.
Americansportbike har ett helt kit som de kan skicka, men skriv ett mail och be dem kolla frakten. På deras sida verkade det bara vara en schablon de körde med. Fick hem hela kitet för 69 dollar i frakt. Så med alla kablar och att man slipper få problem med längder på kablar så tycker jag helt klart att det var värt det.
Men kollar runt, kan finnas andra som säljer kitet med.
 

pellefett

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2009
Ort
Skogen
Hoj
Buell 1125CR
Goddag alla Buellister!!

Jag tänkte byta styre på hojen. Jag har idag clubman-styre och vill testa den mer upprätta modellen..."high-bar" tror jag det kallas. Det verkar som americansportbike.com´s hemsida funkar sisådär, de har ju en hel sats för vad någorlunda vettiga pengar. Vid sökningar på twinmotorcycles så häpnade jag lite över priset.
Så min fråga är till er som bytt styre, hur mycket längre gasvajer, frambroms-slang och kopplings-slang behövs.....för jag funderar på att kränga dit ett mx-styre av den billigare modellen (biltema), som är konat från 28,6mm till 22. Jag vill ha originalprylarna omodifierade då jag kanske inte trivs med den mer upprätta körställningen och ha möjlighet att byta tillbaks. Som parentes kan nämnas att Biltemas styre är 803 mm brett, hur brett är ett original "high-bar"?

Som sagts innan så måste vajrar o slang bytas. Jag köpte vajrarna i USA, lät tillverka slangarna hos den lokale slanggubben o köpte ett löst styre på nätet. Jag tror original high bar styret, om jag inte mins helt fel är ca 720-740mm.
Och om du inte redan har gjort det så passa på att "de-noida" om du ändå ska under luftburken o gräva.
Och när du byter, se till att du har tid på dig, det är lite pilligt att få vajrarna rätt. Minsta fel så kärvar dom.
 

Jama

Ny medlem
Gick med
12 May 2008
Ort
Alingsås
Hoj
Kawasaki ZX-9R -01, Aprilia V4R APRC -11
Hej

Kanskenågon här som vet något om detta.

Har fått ett klickande ljud från fronten av min buell.
Kommer antingen från framgafflar eller från styrlager.
Har läst att det förmodligen kommer från styrlagret, men vet inte?

Har någon här stött på samma problem. Har en 1125 cr.

:confused::confused:
 

Hogkiller

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2010
Ort
Åvall
Hoj
2009 Buell 1125 CR, 2008 Buell 1125 R, 1999 Yamaha Dragstar 1100 XVS, 1993 Honda CBR 600 F, 2008 SMC 300......samt en Qvarna gräsklippare...
Tjena!!

På väg mot Stockholm igår, vid ett tankstopp insåg jag att radialen tittade fram genom gummit på bakslangen :gnissla.....
Jag fick grymt bra service på Honda-city, Upplands Väsby.
Nu till min fråga, ska det följas några speciella procedurer vid montering av bakhjulet? Jag hörde på kvällen att på xb-modellerna skall dras med ett visst moment för att sedan släppa på hjulaxeln tre varv för att sedan åter dra det med moment....detta bla för att remmen skall få rätt spänning och även inte dra sönder bakhjulslagerna!! Gäller detta även 1125:eek:rna??
Tack på förhand!!
 

pellefett

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2009
Ort
Skogen
Hoj
Buell 1125CR
Tjena!!

På väg mot Stockholm igår, vid ett tankstopp insåg jag att radialen tittade fram genom gummit på bakslangen :gnissla.....
Jag fick grymt bra service på Honda-city, Upplands Väsby.
Nu till min fråga, ska det följas några speciella procedurer vid montering av bakhjulet? Jag hörde på kvällen att på xb-modellerna skall dras med ett visst moment för att sedan släppa på hjulaxeln tre varv för att sedan åter dra det med moment....detta bla för att remmen skall få rätt spänning och även inte dra sönder bakhjulslagerna!! Gäller detta även 1125:eek:rna??
Tack på förhand!!

Moment dra 31,2-36,6 Nm
Släp hjulaxeln 2 varv
Moment dra 65,1-70,5 Nm
Moment dra låsbulten 54-61 Nm
 

kwasten

helgas house of pain
Gick med
16 Jun 2006
Ort
Göteborg
Hoj
BMW R Nine T Racer
Tänkte höra lite kort med er här i tråden om försäkringar och SMC, vad har ni för försäkring och godkänner ert f-bolag att du kör på bana i SMC's regi?
Har själv moderna trygghetsförsäkringar, hel/hel, men är osäker på vad de har för regler, hittar inget på deras sida och i väntan på svar från deras kundtjänst tänkte jag passa på och höra med er vad ni har för erfarenheter / info ?

detta är vad SMC själva säger på deras sida:
http://www.svmc.se/school/Forsakring_vid_SMCs_fortbildning/

peace
 
Last edited:

Robertsson

Medlem
Gick med
15 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2009 Buell XB12Ss
Tänkte höra lite kort med er här i tråden om försäkringar och SMC, vad har ni för försäkring och godkänner ert f-bolag att du kör på bana i SMC's regi?
Har själv moderna trygghetsförsäkringar, hel/hel, men är osäker på vad de har för regler, hittar inget på deras sida och i väntan på svar från deras kundtjänst tänkte jag passa på och höra med er vad ni har för erfarenheter / info ?

detta är vad SMC själva säger på deras sida:
http://www.svmc.se/school/Forsakring_vid_SMCs_fortbildning/

peace


När du skriver Moderna Försäkringar antar jag att du menar deras filial Bilsport & MC?
Om det är så är försäkringsvillkoren här och i dessa villkoren står det vad försäkringen inte täcker (3.2). Där står det inte med banåkning, så med andra ord, rent juridiskt sett kan du köra bana. För säkerhets skull är det lika bra att kolla upp detta med bolaget så att de inte petat in det någon annanstans i texten.

/Marcus
 
Nyheter
Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Top