Buell - till slut en sporthoj värd namnet

Den ser väldigt kompakt ut, kan inte riktigt få känslan för dess storlek när allt anges i Inches.
Men 150 ( vevaxel ) hästar på ca 180 kg borde få den att röra på sig bra, max effekt redan vid 8000 varv.
Man kan naturligtvis undra varför man ska ha en sådan här hoj, man får ju en Suzuki gsxr 1000 för halva priset som denna som dessutom är starkare, lättare och klar för gatan.
Men så är det detta odefinierbara som kallas känsla, som gör att när jag ser en Gsxr 1000 blir reaktionen " Jaha", men när jag ser denna blir känslan " Vill känna , vill höra, vill köra så hårt jag vågar och kan ".
Uppenbarligen är man inte riktigt klok och det är väl därför ändå som nischfabriker ändå lyckas sälja en och annan hoj till likasinnade.
Likasinnade med något mer pengar på banken, skall tilläggas.

Nyteknik skrev:
När Buell efter 20 år (!) till slut lanserar en riktig sporthoj är det en "produktionsracer". Synd på en så cool hoj med - till slut - en motor som matchar det fina chassiet.

Som jag skrev i någon av dom andra trådarna om samma hoj:
* 1,4-liters-motor i RR ?
* Kedja, nyhet på buell som alltid haft rem "för det är så mycket bättre".

Coola Ola skrev:
AMA Formula Xtreme.

Only in america. Nån gång i framtiden kommer jänkarna att lära sig att "bigger aint better, faster i better".

Lord Melchet skrev:
Den ser väldigt kompakt ut, kan inte riktigt få känslan för dess storlek när allt anges i Inches.
Men 150 ( vevaxel ) hästar på ca 180 kg borde få den att röra på sig bra, max effekt redan vid 8000 varv.
Man kan naturligtvis undra varför man ska ha en sådan här hoj, man får ju en Suzuki gsxr 1000 för halva priset som denna som dessutom är starkare, lättare och klar för gatan.
Men så är det detta odefinierbara som kallas känsla, som gör att när jag ser en Gsxr 1000 blir reaktionen " Jaha", men när jag ser denna blir känslan " Vill känna , vill höra, vill köra så hårt jag vågar och kan ".
Uppenbarligen är man inte riktigt klok och det är väl därför ändå som nischfabriker ändå lyckas sälja en och annan hoj till likasinnade.
Likasinnade med något mer pengar på banken, skall tilläggas.
Det finns en hel uppsjö av lokala serier i USA som denna hoj passar in i. En del av dessa serier är endast öppna för twinnar = mer eller mindre trimmade sportstermotorer. Marnaden finns där, och marknadsföringsvärdet är nog viktigt för Buell.

får inget direkt ha-begär :rolleyes:

Någon som vet vad "röret" som går från bensintanken till framkåpan är för något? Någon form av RAM-air? :va

EDIT: Hittade följande text på hojfeber:

Designen av luftkanalen för trycksättningen verkar vara en mindre lyckad konstruktion.

Kommentarer?

Last edited:
Nyheter
Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!