Buell Motorcycles

General E skrev:
2479488 Va? Menar du att det beror på däcken om hojen reser sig när man bromsar med nedlägg?
Isf har jag missat något.

Eftersom Buellen har fälgmonterad bromsskiva så är gyrokrafterna annorlunda gentemot konventionella bromsar. Och med vissa däck så förvärras alltså tendensen att hojen reser sig under nedlägg vid bromsning.
Och med andra däck så försvinner i stort sett den tendensen, bland annat Pirelli och Michelin tar bort den oönskade effekten.

Mr.Buell skrev:
2479496 Eftersom Buellen har fälgmonterad bromsskiva så är gyrokrafterna annorlunda gentemot konventionella bromsar. Och med vissa däck så förvärras alltså tendensen att hojen reser sig under nedlägg vid bromsning.

Aha så det var brömsara som va grejen.
Om du kan förklara det snabbt och enkelt så gör det!
Annars får jag nöja mig med att det är nått med fälgbromsskivan.

Edit: För vanliga däck och bromsar i min värld: Ju bättre däck, desto mer kan man bromsa med nerlägg, och ju hårdare man bromsar desto mer reser sig hojen.

Kanske pga någon kraft som verkar snett framåt/uppåt. En blandning av centrifugalkraft och min egen&hojens vikt som vill fortsätta i tangenten, lr nått.

Last edited:
DR-Zätare skrev:
2464417 Är det inte bara tvåtaktare och customs som har separata oljetankar? :rolleyes:

Det är för att den har torrsumpsmörjning i likhet med HD. Det är ett i mina ögon mer påkostat smörjsystem som omfattar bla dubbla oljepumpar. Torrsump är vanligt i tex porsche- racing- och flygmotorer. Torrsump är inte dumt alls om man gillar att stunta och åka på bakhjul. Konstruktionen har lättare att garantera oljeförsörjning vid olika vinklar på motorn än vad våtsump har.

En annan påkostad detalj är att det är ett separat oljebad till växellåda och koppling vilket gör att man kan välja en motorolja med friktionsmodifierare utan att riskera kopplingsslir mm. Dessutom slipper man blanda in föroreningar från koppling och växellåda i motorns smörjsystem.

/J

General E skrev:
2479505 Aha så det var brömsara som va grejen.
Om du kan förklara det snabbt och enkelt så gör det!
Annars får jag nöja mig med att det är nått med fälgbromsskivan.

Exakt hur det funkar rent fysiskt har jag inte riktigt klurat ut än...
Men eftersom Buellen har rätt så radikala chassiemått så reagerar den när man bromsar med nedlägg, man kan oxå känna ett ryck i styret när man bromsar upprätt. Säkerligen beroendes på att all bromskraft finns på ena sidan av hjulet. Säkert spelar oxå gyroverkan från den stora bromsskivan in oxå!

Det konstiga är att med andra däck så försvinner den tendensen helt! Så däcken spelar helt klart stor roll i att förmedla det uppträdandet vidare till chassiet...

Jeremy McWilliams som tävlar med en Buell XBRR i AMA formula Extreme har tex aldrig klagat på nån sån effekt så med rätt däck så blir man helt klart av med det.....

Jag har för mig att det var Bike som hade med "uppresningsmomentet", eller vad de nu kallade det, i sitt ett av sina senare däckstest. Det vill säga de bedömde godtyckligt hur mycket de upplevde att hojen ville resa sig upp när man bromsade med nedlägg och däcken fick väldigt olika betyg i detta moment så att även på hojar med mer modesta chassiemått och konventionella bromsar så är det skillnader mellan däcken i detta avseende.

Olika däck kan ju också radikalt påverkar hur snabbstyrd en hoj är och hur stabil den är rakt fram och jag kan tänka mig att en hoj med så pass extrema chassiemått som en Buell ändå har kan vara rätt så känslig för olika däck och måste skos med rätt sorts däck för att visa sig från sin bästa sida.

Jörgen Karlsson skrev:
2479514 Det är för att den har torrsumpsmörjning i likhet med HD. Det är ett i mina ögon mer påkostat smörjsystem som omfattar bla dubbla oljepumpar. Torrsump är vanligt i tex porsche- racing- och flygmotorer. Torrsump är inte dumt alls om man gillar att stunta och åka på bakhjul. Konstruktionen har lättare att garantera oljeförsörjning vid olika vinklar på motorn än vad våtsump har.

En annan påkostad detalj är att det är ett separat oljebad till växellåda och koppling vilket gör att man kan välja en motorolja med friktionsmodifierare utan att riskera kopplingsslir mm. Dessutom slipper man blanda in föroreningar från koppling och växellåda i motorns smörjsystem.

/J

Separat oljebad för koppling och växellåda kan till och med jag förstå fördelarna med!

Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...