Buell lägger ner produktionen...

Buell är robusta amerikanska maskiner... de har förtjänat sin plats...

verkligen synd att de försvinner... tur för mig att jag gillar med H-D än Buell hojjar...

Rest in Peace Buell Motors..

Fy fan så tråkigt. I en värld utav hojar som oftast är stöpta i samma tråkiga (oftast japanska-fyrcylindriga) form stack Buell ut rejält på ett positivt sätt. Kluriga tekniska lösningar och väldigt häftig design.

Än mer trist är det att HD verkar ta kål på hojen utan att vilja låta dem leva vidare. Förstår mycket väl att E Buell är ledsen. :(

Ända sedan jag provkörde en ascool Buell med stor bromsskiva som inte ens kunde stå still på stöder på tomgång så tycker jag att dom tillverkar grymt designade saker som inte är bra på någon dom utstrålar.

Ett exempel till: Bike var med på en banåkning vi arrangerade och skulle testa 3 nakna coola hojar. En Buell var med. 2 av testförarna vägrade åka med skiten för att den var citat "farlig att framföra på banan"... :gnissla. Det var ett år sedan...

Jag kommer inte sakna dom... Överdesignade saker som inte lever upp till utrålningen kan lika väl vara...

/ Jens

wiseguy in da house:
Snart är de billiga, så det är bara att köpa

Har bara ägt en Buell och det var en tidig White Lightning, blå pearl över vit orginallack med en massa kålfiber påhängt, ingen höjdare att åka på men väl en magnet vid korvmojjen & Donken, fan ska nog försöka köpa tillbaka den....

DP says: Alltid tråkigt att dom som vågar vara annorlunda inte orkar hålla ut...

...Ett exempel till: Bike var med på en banåkning vi arrangerade och skulle testa 3 nakna coola hojar. En Buell var med. 2 av testförarna vägrade åka med skiten för att den var citat "farlig att framföra på banan"... :gnissla. Det var ett år sedan...

Antar att det var 1125:an som provades eftersom det var ett år se'n. Den har ju provkörts i ett gäng olika tidningar, både på bana och på väg, så det uttalandet säger väl mer om Bikes personal än om hojen.

Hojen du provkörde borde ha varit en XB9:a eller 12:a och de är ju lite... skakiga på tomgång, men att den inte kan stå still på stödet på tomgång är väl att ta i. Jag låter min hoj stå och värma upp när jag tar på mig hjälm etc, och än så länge har den inte rullat ifrån mig. :) Då ska man ha i åtanke att XB:n ändå är lugnare än de tidigare rörramsmodellerna som jag tror hade stumt monterad motor. :näsblod

Det är väl lite av detta som Jörgen menade när han skrev "hot rod sporthoj"; en ganska rå skapelse som man antingen älskar eller hatar pga den lätt opolerade personligheten.

Intressant !
Vad är de som kännetecknar en sporthoj-hotrod ?
Jag misstänker att det är en fabrikstillverkad knarr (out of the box ) du menar.

/ P
Förvisso är en orörd Buell en köpehoj helt klart. Men...

Jag avsåg att man förenat form och funktion på ett estetiskt tilltalande och elegant sätt. Isf tex kåpor över en brötig vattenkyld motor full med slangar och plastkärl, så fick motorn stå för sig själv. Att tåla att betraktas.

Isf en ful oljetank i plast som måste gömmas undan och en ful dito oljekylare så använde man den sinnligt formade svingen till både oljetank och kylare.
Hot rod är även den 45-gradiga stötstångsmotorn tycker jag, en rå oborstad karaktär. Både till motorkaraktär, ljud och vibrationer.

Men framförallt tycker jag att det är det en hotrod-sporthoj just pga det enorma utbudet av eftermarknadsdelar. Strokerkit, bigbore-kit, över 30 olika kamaxlar från olika tillverkare finns att välja på, likaså trimtoppar, ventiler, ventilfjädrar, styrningar, kolvar, kopplingar, 4, 5 och 6-växlade lådor. Olika primärtransutväxlingar, drevsatser för individuella utväxlingsändringar av varje drevpar, kraftigare eftermarknadsblock, avgassystem i drivor, fälgar hjul och bromsar, osv osv

Dvs nästa lika många tillverkare av trim- och eftermarknadsdelar som till HD eller till Cheva eller Mopars V8:or.
Så det är därför jag liknande Buell vid den enda hotrod-sporthojen.

Last edited:
Requiescat in pace (Vila i Frid)

buellrip1.jpg

Last edited:
Motor fästen

Antar att det var 1125:an som provades eftersom det var ett år se'n. Den har ju provkörts i ett gäng olika tidningar, både på bana och på väg, så det uttalandet säger väl mer om Bikes personal än om hojen.

Hojen du provkörde borde ha varit en XB9:a eller 12:a och de är ju lite... skakiga på tomgång, men att den inte kan stå still på stödet på tomgång är väl att ta i. Jag låter min hoj stå och värma upp när jag tar på mig hjälm etc, och än så länge har den inte rullat ifrån mig. :) Då ska man ha i åtanke att XB:n ändå är lugnare än de tidigare rörramsmodellerna som jag tror hade stumt monterad motor. :näsblod

Det är väl lite av detta som Jörgen menade när han skrev "hot rod sporthoj"; en ganska rå skapelse som man antingen älskar eller hatar pga den lätt opolerade personligheten.

Rörramsmodellen har inte stumt monterad motor

Tycker det är synd. Gillar hojarna (iaf XB modellerna).

Men att det skulle hända var väl kanske inte helt oväntat. Verkar som om den sista lågkonjunkturen verkligen har visat hur bra de Amerikanska företagen är på att göra affärer.

Exempel är ju bara GM och Ford. Visserligen så går ju Ford lite bättre nu än GM men att ändå lyckas köra företag utav denna kalibern i botten måste ju i det närmaste räknas som århundradets största fiaskon :rolleyes:

Säkert inte helt osannolikt att HD kan gå samma väg.

Att Amerikanska företag ofta ligger så risigt till måste ju ha med deras mentalitet i övrigt att göra. Att de tycker att de är störst bäst och vackrast gör att man sänker guarden. Och gör man det i sådana här sammanhang finns det jäkligt många som bara ligger och väntar på att utnyttja situationen och ta marknadsandelar.

Tror faktiskt att det är ett problem för hela den västerländska företagskulturen. Om vi inte passar oss kommer det vara vi som ligger efter och vill komma ikapp!

Har haft mycket problem med min men tjusningen i att köra den på landsväg är enorm, den är ingen "sporthoj" och tycker inte den marknadsförs som det heller. Alla få ju tycka som de vill men att påstå att de är skit bara för de inte kan mäta sig med en 1000 cubics Japsare är lite fel. Den gör sig bra för det den är, en kanon landsvägs cykel som är suverän i vardags-bruk samt hänger med när det skall åkas lite snabbt och kurvigt!! Har t.om haft den ute på gotland ring där den blev ifrån åkt av de flesta Japs hojar men var ändå riktigt kul.
Kvalitén på delar och cykeln har inte varit nåt större fel på däremot de mekanikerna som skall serva de verkar oftast inte tillräckligt insatta i buellens teknik (ett fenomen världen över) så ens egen kunskap har fått växa med hojen.
Tycker det är synd att de försvinner, kanske inte kan mäta sig med Japsare och kanske har en tendens att paja lite oftare än den borde men utav alla cyklar jag har ägt så har den haft mest själ.....som allt annat amerikanskt skit!!

Bifogat

• hp-promo.JPG
    hp-promo.JPG
    8.6 KB · Visningar: 394
S1 Lightning är väl enligt mig "Buellen att ha." men deras andra hojar är ju definitivt tuffa och egna. Jäkligt synd att dom ska behöva klappa igen för HDs skull eller så att säga.

Harley Davidson rear ut Buell.
Troligtvis gäller detta bara USA men man kanske borde försöka även i Sverige.
Någon som vill knalla in hos en Buell handlare och försöka köpa en splitt ny Buell för 50 papp...?

Hell For Leather skrev:
Harley-Davidson is paying dealers a $5,000 per-bike incentive for each new Buell they sell, irrespective of model. Until now, this incentive was top secret, with dealers and Harley employees under strict orders not to reveal it to the public or media. Oops.

.....

While neither our original source nor third-party verification know exactly why Harley is offering the incentive, it's likely that The Motor Company is eager to free itself of its franchise commitments and clear remaining stock before the Buell plant officially closes for good on December 18.

The $5,000 incentive helps explain the fire sale prices we've seen on Buells in the last five days -- as low as $4,999 for zero-mile Buell 1125CRs and similar prices for the air-cooled range -- but should help you, the consumer negotiate an even better deal. You can now walk into a showroom with the knowledge that the dealer is extremely motivated to get you to leave with a motorcycle. No matter how little you pay, they'll get $5,000, so don't feel guilty.

Alla buell jag sett har sett helt skeva ut i designen. Som den där senaste där toppdelen av kåpan ser ut som om hojen kört in i en sten och kåpan fortsatt fram 25 cm. Estetiskt är det en framgång även mångfalden minskar något.

50000 för en ny Buell?? Såld säger jag, svenskreggad och jag tar den direkt.
XB12s eller XB12r skulle göra mig glad för de pengarna.

Harley Davidson rear ut Buell.
Troligtvis gäller detta bara USA men man kanske borde försöka även i Sverige.
Någon som vill knalla in hos en Buell handlare och försöka köpa en splitt ny Buell för 50 papp...?

$5000 för en 1125, med dagens dollar på 7.12 blir det under 40'. Lägg på tull, moms och frakt det är fortsatt under halva gamla priset i Sverige.

Man kanske skulle gå ihop om en container... :gnissla

Hade ju lätt kunna köpa ett gäng hojar. Om inte annat kan man ju sälja dom till custom nissarna. De brukar ju göra en del byggen men Buell som bas.

Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!