Buell lägger ner produktionen...

Men varför?

Och hur kommer de sig att MV Agusta är tillsalu?

Jag trodde det gick relativt bra för Harly-Davidson.

Och MV Agusta lär väl köpas utav nå kinesikst företag. De verkar som dagarna är komna när våra stora industrier i Väst måste stödja oss och be om hjälp av fjäran östern. (kina)

MV Agusta skulle ju vara spjutspetsen på HDs sportiga satsning, men utan Buell så finns det ingen poäng att ha kvar dem. Dessutom så har ju MV Agusta ganska långt kvar till lönsamhet.

Tror iofs inte de lyckas sälja MV Agusta, det var ju till salu en ganska lång stund innan HD köpte dem.
Kineserna är inte dumma utan vill nog ha märken som är lönsamma och inte blöder konstant.

HD fick ju en ny vd för någon månad sedan och detta är väl hans sätt att visa vart skutan skal styras i framtiden. De skall återgå till kärnverksamheten, bygga omoderna hojar med gammal & bilig teknik.

Att man sedan lägger ned Buell istället för att försöka sälja dem är lite konstigt.
Buell har ju för tillfället mer tryck i varumärket än nästan insomnade MV Agusta.
Varför lät man inte Buell gå på sparlåga i ett år framåt..?
Man hade ju en ny motor som inte behövde några stora utvecklingskostnader de närmaste 4-5 åren, lite pill på designen på hojarna och den hade sålt lite grann i varje fall de kommande åren.
:va

Skittrist!

Hade inte en susning om detta :(
Alltid gillat de cyklarna..

Intressant historia som tyvärr går i graven.

Har alltid undrat, eller ja iaf sedan typ -03 varför deras hojar har sämre andrahandsvärde än SAAB.

Finns firmor som köper några år gamla BUELL i staterna för 3.000 dollar och skeppar hit, slaktar och bygger chopper med gaffel, hjul och motorn.

Den gamla, typ -02 gick iaf som skit trots "trimkit" för 25.000,- och sen hojen på det kostade ju runt 120.000,-

Udda cool hoj. Synd.

Hur kommer detta påverka marknaden för reservdelar och allt sånt? Han säger ju visserligen att HD kommer ta hand om service och garanti och sånt, men man undrar ju hur länge, och i vilken utsträckning, de kommer nytillverka delar och tillbehör.
Har haft funderingar på att inhandla en Buell, lite därför jag undrar. Men det kanske inte är något man ska oroa sig över.

Nae, det kändes väl lite väl magstarkt. Men kul ändå att han använde ett så motsägelsefullt uttryck som "American Quality". Tyckte jag var lite roligt. Är väl inte direkt för kvaliténs skull man kör Amerikanskt.

Delar kommer fortfarande att finnas tillgängliga, han säger det i videon och det står på hemsidan.

Stor sorg

Ja antar att det går så när man går ifrån h-d motorn och stoppar i annan skit::yoparty Big borr kitt nya bromsar från Acke Rising och en fin bakdämpare från willbergs och på med 2 st nya mezler slick så har man jätte kul och kan jaga många jappsar på gottlandring:D

Ja antar att det går så när man går ifrån h-d motorn och stoppar i annan skit::yoparty Big borr kitt nya bromsar från Acke Rising och en fin bakdämpare från willbergs och på med 2 st nya mezler slick så har man jätte kul och kan jaga många jappsar på gottlandring:D
Och med alla de modden kan man ändå bara jaga japshojarna, man komme aldrig i kapp dem.
Lägger du däremot ned samma pengar på en japshoj så kan man ställa upp i WSB.

Nya Rotaxrovan var faktiskt en riktigt bra sak och en väldigt trevlig motor (i varje fall så fort de fixat alla små problemen). det är synd och skam att den inte lever vidare...

Tråkigt för mångfalden och han verkade verkligen knäckt vilket är fullt förståeligt!

Kan dock säga att jag inte kommer sakna buell nämnvärt då hojarna inte attraherat mig!

Trist tycker jag, buell med den luftkylda motorn var ju den enda hotrod-sporthojen tycker jag.

Hoppas bara att HD bibehåller och fortsätter att utveckla XR1200 för att åtmindstone ha en sportigare sportster i utbudet och att Buellsportstermotorn får leva vidare i XR1200:an.

/J

Inte för att jag själv vill äga en buell, men jag skiner alltid upp när jag ser dom ute. En udda hoj helt klart. Trist när ett märke går i graven....

Jag var sugen på en 1125cr.....jaja det blir nog ingen sån nu då.....:gråta Ett alternativ mindre på marknaden. Synd.

Hell for leather magazine skrev några intressanta rader om hela Buell affären:

Harley isn't killing Buell because it's unprofitable, it's killing Buell because it wants to invest every last penny back into Harley to save that brand from possible failure. It's not actually sales that are Harley's biggest problem -- although they can't help -- it's the troubled finance wing. Harley's practice of giving sub-prime motorcycle loans to unsuitable candidates has bit the company in its proverbial ass, forcing Harley to borrow $1 billion in operating capitol at 15%. That's only enough money to see it through to the end of the year.
......
The decision was made to shutter rather than sell Buell because it's product range and distribution network are so heavily dependent on its parent company, that there's relatively little value in the company that could be transferred to a new owner.

Trist tycker jag, buell med den luftkylda motorn var ju den enda hotrod-sporthojen tycker jag.

Hoppas bara att HD bibehåller och fortsätter att utveckla XR1200 för att åtmindstone ha en sportigare sportster i utbudet och att Buellsportstermotorn får leva vidare i XR1200:an.

/J

Kan bara hålla med.

R.I.P. Buell

Ifall det är substans i artiklen, då kan detta bara vara början på seríösa nedskärningar eller i värsta fall chapter 11, för H-D
Bara att läsa HDs senaste kvartalsrapport som finns upplagd på Harley Davidsons hemsida.
Harley Davidson Financial Services blöder och det rejält.

Jahapp då blir det till att behålla Bullen tills den da'n man trillar av pinn. XB12:an var anledningen till att jag öht skaffade hojkort, och skulle jag byta kändes det som att det skulle bli en 1125cr.

Det är ju trist det hela, men så funkar det ju i den stora världen. Extra trist är att det känns som att de lägger ner Buell pga problem som uppstått med HD:s finansdel. Och där kan man ju gissa att de stora förlusterna beror på en gaziljon människor som lånat till stora kromslädar utan att kunna betala för dem.

/J

Intressant !
Vad är de som kännetecknar en sporthoj-hotrod ?
Jag misstänker att det är en fabrikstillverkad knarr (out of the box ) du menar.

/ P

Last edited:
Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing