Buell Hardtail race bygge!

Ballonz

DanneBulle
Gick med
3 Jul 2005
Ort
...
Hoj
Nedplockad Buell XB12STT/Streetchopper bygge!
Hade under många år funderat att bygga något eget och funderade på vilken Mc som skulle vara donatorn. Beställde ett kit (ram, tank, oljetank osv) från USA MEN vilken skit vi fick. Jag och min polare köpte var sitt kit som skulle vara identiska, styrhuvudet på hans hoj var 3 cm lägre än min och ramen var sned. Detta innebar att hela ramen byggdes om. Tillverkning av olika fästen på ramen osv.

Importerade därefter Buell XB12STT från Kalifornien och har under två års tid byggt hojen. Mycket huvudvärk :huvet, korrenspondans med USA då vissa företag där inte kunde skilja på en centimeter, hundradels mm och tum tyvärr. Fick tex. ett motorfäste till HD FAT Boy skickat till mig felaktigt 4 ggr trots att jag påpekade att det inte passar och roligast av allt är att företaget i sig tillverkar dessa motorfästen till ramen?? Många smådelar skulle tillverkas och som kostade skjortan och för att inte bli ruinerad bestämde jag mig att anlita ett företag som hjälpte till med bygget och det ångrar jag inte idag! :)

Några "små" justeringar i motorn kommer förmodligen att göras. Kanske ett Big Bore Kit??? :yoparty

Lustgasen Nossystem är en kul pryl och skall bli ännu roligare att testa i sommar. All el skall dras och vissa delar bytas ut, kommer nog byta fälgar tror jag och även sätta dit LSL racehandtag ....:banana
 
Last edited:
Är det någon som är intresserade av att köpa en triple tree/styrkrona som passar till Buellgafflarna så säg till!
 
Last edited:
Varför tillverkade du inte bitarna själv istället för att leja bort jobbet? Jag skulle tycka det kändes konstigt att låta andra bygga hojen åt mig...
 
Varför tillverkade du inte bitarna själv istället för att leja bort jobbet? Jag skulle tycka det kändes konstigt att låta andra bygga hojen åt mig...


Insåg efter ett tag att det skulle bli för dyrt i längden att anlita enskilda företag för olika arbeten såsom svarvning av delar osv. och vi hade inte tillgång till en full verkstad. Det var bara att svälja stoltheten och ta hjälp av ett företag och person som är riktigt grym på Buell och har byggt om Buellhojar. Företaget har byggt en del men själva stommen, ombyggnationen av ramen gjorde vi själva. :)
 
Last edited:
Varför tillverkade du inte bitarna själv istället för att leja bort jobbet? Jag skulle tycka det kändes konstigt att låta andra bygga hojen åt mig...


Det är inte omöjligt att i framför allt storstadsregionerna prestera goda resultat som människa och dito inkomst i den grad att det är "billigare" att leja bort. Sen blir det ju faktiskt bättre på kortare tid. Att få sin drömhoj på en fjärdedel av tiden är ju värt något också, alla sover inte i syrgastält och livet är kort.
 
Det är inte omöjligt att i framför allt storstadsregionerna prestera goda resultat som människa och dito inkomst i den grad att det är "billigare" att leja bort. Sen blir det ju faktiskt bättre på kortare tid. Att få sin drömhoj på en fjärdedel av tiden är ju värt något också, alla sover inte i syrgastält och livet är kort.

Jo jo, alla är ju olika och allt sånt. Jag kan ändå inte förstå varför man inte känns ha tid att bygga sin "drömhoj" själv trots att det lär kräva lite mer av byggherren. Rätt klen dröm om det inte får ta någon tid att uppfylla den.

Sen skulle jag personligen inte ha mage att ställa ut en hoj under eget namn när andra gjort jobbet och jag bara betalat räkningarna. Nu menar jag inte att så är fallet med just denna hoj men i många andra fall är det så.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top