Budgivningen har nått sju R1:or

Stuff

GRATTIS AIK TILL TRIPPELN!
Gick med
22 Jul 2005
Hoj
En tråkig men praktisk
Jävla pisshelvetes jävla bostadsmarknad. Är med i en budgivning om en lägenhet. Den har stigit motsvarande sju R1:or på en dag. Med det i åtanke funderar man starkt på att kliva av :mad:

Men sen får du ha i åtanke att när du säljer om kanske ett år eller liknande så har du fått en R1:a gratis när vinstskatt mm är betald?
Det är en jävla situation i sthlm men kan man göra stålar så tycker jag att man ska göra det.
En del säger att marknaden är på väg mot en stabilisering men det är bullshit om du frågar mig. Det blir hetare för var dag och kommer inte stanna av förrän nästa lågkonjunktur som kommer om sisådär 7 år.

Jag var också med i en budgivning om en lägenhet idag. En 1rok på 42 kvm, utgångspriset var
1 000 000kr, högsta budet var nu på 1 650 000kr. Galet mycket pengar för en etta och att den har stigigt 650 000kr är sjukt .

En del säger att marknaden är på väg mot en stabilisering men det är bullshit om du frågar mig. Det blir hetare för var dag och kommer inte stanna av förrän nästa lågkonjunktur som kommer om sisådär 7 år.

Ja som sagt, vad grundar du det på?
Läget i Arboga eller?

Det kostar att bo "i schtaan"
Flytta därifrån om ni har möjlighet.
Tänk så mycket pengar ni skulle ha över till hojåka och annat.
(dessutom blir ju försäkringen mycket billigare också)

Visst, vissa _måste_ bo i dom stora städerna, och jobba där, men alla ni andra?

Jag vägrar tro att en ica kassörska i stockholm tjänar så mycket mer än en i Lammhult.
Jag tror inte heller att vårdbiträden i stockholm tjänar så mycket bättre än ett i Jönköping.

Kan man tänka sig att flytta norrut:

I samhällen i norrlands inland kan man köpa en villa på +250 kvadrat byggd i mitten på 80talet för mindre än 170 tusen.

Vill man ha en lantbruksfastighet så att man kan ha hästar hemma på gården så kostar inte dom mycket mera heller, om inte en massa skog/mark hör till.

Där finns ÅAS "inga jobb", men det är mycket skitsnack.
(Inlandsbor kan vara ena lata jävlar som inte vill ha jobb också)

Alla jobb som kan skötas över internet + lite resor funkar.
Alla jobb över telefon funkar (inte bara telemarketing)
Det behövs folk på affärer, apotek och postkontor, det behövs sjukvård och brandmän (t.o.m poliser påstår en del, men det tror jag inte på)
Skolorna behöver lärare, vetrinärer saknas här, sotare, rörmokare, elektriker och snickare behövs...

Visst, sommaren är kortare och vintern kallare, men naturen är renare, och snöskoter kan vara ett komplement till motorcykelåkning...

Någon som bor i en håla söderut får fylla på med hur det är där...

(själv bor jag i norrlands dyraste stad, Umeå, där ett sketet radhus kostar 1½-2 mille i dagsläget....)

Enligt nyhetssändningarna på TV häromdan så har lägenhetspriserna i GBG och STHLM stått stilla det senaste året. I Malmö däremot har de ökat med 14% det senaste året, främst beroende på alla danskar som flyttar till Malmö och pendlar till sitt jobb i Köpenhamn (det är svindyrt att bo i Köpenhamn).

Jag tycker det är toppen att priserna i fjollträsk bara stiger. :tungan ;)
Gör att min lägenhet 39min från centralen ökar i värde så det knakar :tummenupp

Förstår att det är jobbigt men vill man bo i smeten får man tyvärr stå ut med hystering kring lgh och hus. Vänta några år annars och handla när räntan gått upp 2-3%. Då blir det många nybyggda hus och nya XC90is till salu:gnissla

Last edited:
Jävla pisshelvetes jävla bostadsmarknad. Är med i en budgivning om en lägenhet. Den har stigit motsvarande sju R1:or på en dag. Med det i åtanke funderar man starkt på att kliva av :mad:

Stirra dig inte blind på köpeskillingen, kolla hur mycket det kostar dig i månaden istället och där spelar månadsavgiften en stor roll. Dessutom får du tillbaka 30% av räntan du betalar när du deklarerar (än så länge, det har ju varit snack om att försämra det avdraget men jag har inte hört något om det på ett tag).

Glöm dock inte att räkna på en räntehöjning i framtiden eftersom den obevekligen kommer och det är ingen bra situation att måsta flytta pga att man inte har råd att bo kvar. Du kan ju i och för sig binda räntan för att motverka detta men då får du betala en högre ränta fr o m dag ett och du bör binda den på ganska lång tid eftersom det förmodligen dröjer flera år innan räntan vänder ned igen.

Sedan är det också bra att tänka på att ju högre lån du har, desto högre blir en eventuell nedgång av bostadsvärdet i kronor räknat om bostadspriserna skulle sjunka (vilket iofs förmodligen aldrig hänt i STHLM sett över några års tid) med typ 10%.

Börjar du tveka om du har råd skulle jag avstå, hellre ett boende man har råd med i vått och torrt än ett boende där man ligger vaken om nätterna för att analysera riksbankschefens senaste tal för att lista ut om han kommer att höja räntan eller inte.

Slutligen: är du osäker så ta ett snack med din bank eller någon bekant som jobbar med något liknande. De kan hjälpa dig med råd och kalkylering.

Bostadsaffärer är o har alltid varit lukrativt. De har ett beståeende värde. Billiga hus i obygden är billiga just för att det inte finns nog med spekulanter, mkt beroende på jobbmöjligheter osv.

Banken.. ger inga råd! De gör en riskanalys på dig som kund. Sen lånar de ut så mkt pengar de vågar o skiter fullständigt hur det går för dej så länge de kan casha in på dina egendomar om det går åt helvete. Cyniskt men sant.

Det enda positiva med bostadsköp i tillväxtregioner är att det är en bra investering med skaplig avkastning o i sammanhanget en låg risk.

Köp en kvart i stan o hyr ut den, så pröjsar det ditt eget boende nån annan stans :) Då kan man bo gratisssss... O det e gött
/E

En massa text...

Har själv bott i Östersund i ett par år och jag håller med dig!
Du har dock glömt några saker...
*Trevligare tempo, dvs alla rusar inte omkring på stan som dårar
*Trevligare människor! "Häftiga" attityder och "tuffa" människor finns inte alls i lika stor utsträckning. Människorna är mer laid-back. :tummenupp
*Vackra kvinnor med underbar dialekt! :tuttar :)

Är sugen som tusan på att flytta tillbaks norrut när jag är klar med studierna, får väl se vad sambon tycker om det...

Hehe, lite skillnad. Det var vi och ett par till som kikade på detta hus och när vi sade att vi var villiga att betala begärt pris så backade dom ur, och det var inte äns 5st R1'or ;)

Hehe, lite skillnad. Det var vi och ett par till som kikade på detta hus och när vi sade att vi var villiga att betala begärt pris så backade dom ur, och det var inte äns 5st R1'or ;)
Så orättvist! Priset är nu uppe i 31 st R1:or. Hej då lägenheten :kulspruta

Vad grundar du det på?

Allmänkunskapen om hur det har sett ut de senaste 15 åren och att flertalet experter alltid säger samma sak.

Kapten Blåskägg skrev:
Ja som sagt, vad grundar du det på?
Läget i Arboga eller?

Då vi i Arboga troligtvis är lika lyckligt lottade som utbölingarna i trångsund med låga huspriser och nästan enbart hyresrätter så var det knappast en jämförelse där emellan.

Vilken propaganda. Känner du dig ensam däruppe?

Det kostar att bo "i schtaan"
Flytta därifrån om ni har möjlighet.
Tänk så mycket pengar ni skulle ha över till hojåka och annat.
(dessutom blir ju försäkringen mycket billigare också)

Visst, vissa _måste_ bo i dom stora städerna, och jobba där, men alla ni andra?

Jag vägrar tro att en ica kassörska i stockholm tjänar så mycket mer än en i Lammhult.
Jag tror inte heller att vårdbiträden i stockholm tjänar så mycket bättre än ett i Jönköping.

Kan man tänka sig att flytta norrut:

I samhällen i norrlands inland kan man köpa en villa på +250 kvadrat byggd i mitten på 80talet för mindre än 170 tusen.

Vill man ha en lantbruksfastighet så att man kan ha hästar hemma på gården så kostar inte dom mycket mera heller, om inte en massa skog/mark hör till.

Där finns ÅAS "inga jobb", men det är mycket skitsnack.
(Inlandsbor kan vara ena lata jävlar som inte vill ha jobb också)

Alla jobb som kan skötas över internet + lite resor funkar.
Alla jobb över telefon funkar (inte bara telemarketing)
Det behövs folk på affärer, apotek och postkontor, det behövs sjukvård och brandmän (t.o.m poliser påstår en del, men det tror jag inte på)
Skolorna behöver lärare, vetrinärer saknas här, sotare, rörmokare, elektriker och snickare behövs...

Visst, sommaren är kortare och vintern kallare, men naturen är renare, och snöskoter kan vara ett komplement till motorcykelåkning...

Någon som bor i en håla söderut får fylla på med hur det är där...

(själv bor jag i norrlands dyraste stad, Umeå, där ett sketet radhus kostar 1½-2 mille i dagsläget....)

Så orättvist! Priset är nu uppe i 31 st R1:or. Hej då lägenheten :kulspruta

Du, 31 R1:or skulle bli dyrare. Har du en aning vad de skulle kosta dig i försäkring/år!?!?

Last edited:
Vilken propaganda. Känner du dig ensam däruppe?

Nej för fan, jag försöker höja värdet på mitt radhus...

Jag bor ju ändå "norrlands-dyrt", min kusin i inlandet betalade en fjärdedel för sitt hus, sen undrar han varför jag inte skaffar en schysst skoter och en nyare bil...
Visst, hade jag haft en fjärdedel så hög boendekostnad som i dag....
(han har nog inte ens det den skattesmitande vedeldaren)

Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back