Budgivning?

Blanco

Glad påsk!
Gick med
4 Oct 2004
Hoj
Bmw gs 1200 Adv.
Jag och tjejen är inne i en budgivning i detta nu och det va ju ett tag sen sisst... Det jag inte gillar med denna budgivning är att den inte är öppen... Man kan alltså inte se dom olika buden.. Så det jag undrar är om man har rätt att se ett protokoll med alla dom olika buden sen om man skulle kamma hem den här lyan....någon som vet?

Det jobbiga är ju att vissa oärliga mäklare kan trissa upp priserna med falska bud:huvet

Men nu som vinnare får du se alla bud och vilka personerna är, så nu kan du göra hembesök.

Och hur ska få reda på att jag är med och fuskbudar på min kompis lya? Kopplingen kan du ju knappast göra via att kolla på några register. Ne, den där lagen är mest en skämt och har eg. ingen som helst verkan.

/En som fick frågan av mäklaren om han skulle rigga några bud.

Och hur ska få reda på att jag är med och fuskbudar på min kompis lya? Kopplingen kan du ju knappast göra via att kolla på några register. Ne, den där lagen är mest en skämt och har eg. ingen som helst verkan.

Ja...Jag har mina onda aningar då det va en riktigt tjock mäklare som satt på sitt feta arsle och flinade i en stol han burit med sig till visningen, och jag litar inte på tjocka personer... Då dom har stoppat i sig mer än vad dom har råd med... :gnissla

Det jobbiga är ju att vissa oärliga mäklare kan trissa upp priserna med falska bud:huvet

Stämmer bra det! Enligt uppgift från en som är gift med en mäklare, är det mer än hälften som använder sig av falska bud!

Tyvärr så är det svårt att bevisa detta.

Ja för att vara helt säker måste budgivningen vara bindande, men det blir inte så bra. Men är ialf ett steg i rätt riktning enligt mig, sen att det har blivit stramare med utgångsbudet. Samma som förut att man måste sätta ett pris som den är värderad till inte att sätta ett "lockbete" vet att det var så förut men det ska ha blivit skärpt.

Ja...Jag har mina onda aningar då det va en riktigt tjock mäklare som satt på sitt feta arsle och flinade i en stol han burit med sig till visningen, och jag litar inte på tjocka personer... Då dom har stoppat i sig mer än vad dom har råd med... :gnissla

Mäklare verkar vara vår tids hästhandlare, litar inte på någon av dom.
Man undrar ju vilket arbete dom gör för att ta betalt som dom gör??
Sätta ut annons, öppna dörren och slå lögner i inte ont anande köpare till ett pris av 5-10% av köpesumman :gnissla :huvet
Fan, man borde bli mäklare.

När jag skulle köpa hus och det gick till budgivning satte jag alltid ett absolut pris vid vilket jag hoppade av budgivningen.

Varje budgivning jag hoppade av så ringde mäklaren tillbaka och sa "den andre budgivaren har hoppat av", alternativt ringde dom efter ett par dar och sa "han som vann budgivningen fick inte lån av banken", så du får ta den för samma bud som han fick den för".

Varpå jag svarade att jag hoppade av innan det budet och dom kontrade med "jamen då måste jag förhandla med säljaren om dom tar ditt sista bud istället" varpå jag kontrade med att näe, då börjar vi om utifrån utgångspriset.

Flera av dom husen stod osålda länge efter "anbudsgivningen"....

Huset jag slutligen köpte gick säljaren ner i pris på, på grund av att det behövde säljas snabbt av personliga skäl.

Borde vara så att man har ett sista datum för budgivning, till och med det får folk lämna bindande bud i kuvert som öppnas av säljaren när sista dagen är.
Då borde man komma i från falskbud, lockpriser och falska mäklare.

Budgivning via internet, med verifiering via exempelvis bankid (e-leg) alternativ sms budgivning ej via kontant kort. Då finns det i alla fall en spårbarhet i budet. Eller budgivning till en central mäklartjänst som ej är kopplad till den mäklare som säljer!

Det kanske skulle kunna vara en ny affärside, ungefär som lendo där bankerna bjuder på ditt lån via en plats. Hmmmmm!

*/ ?>
Nyheter
Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa