Budgetlösning telefonfäste till sporthoj

Daza

Ny medlem
Gick med
21 May 2012
Hoj
-Husqvarna 701 Supermoto 2018
Tjena!

Med Sveriges sämsta lokalsinne och en oro över hur snabbt man kommer riktigt vilse i
+250kmh har jag sökt efter lösningar att montera fästa för telefonen på hojen.
Inte hittat någon lösning för mig med styrdämpare monterad tvärs över kronan.

Svänge förbi Jula och fann denna http://www.jula.se/universal-mobilhallare-934012 för
79:-. Fästet är återfjädrande och nyper riktigt bra.

Vad jag gjorde var att kapa loss sugkoppsfästet och tog bort den skyddande plastslangen, sedan kapade jag den ledbara pinnen i lagom längt och spände fast den runt vänster gaffelben med 2st hålband.

Den sitter stenhårt, givetvis inte testkörd ännu men ska då fan mycket till innan den vibrerar loss :)

Funkar även perfekt till att skicka sms och liknande. :hihi

Bifogat

• IMAG0474[1].jpg
    IMAG0474[1].jpg
    239 KB · Visningar: 229
  • IMAG0473.jpg
    IMAG0473.jpg
    236.1 KB · Visningar: 254
  • IMAG0472.jpg
    IMAG0472.jpg
    236.3 KB · Visningar: 262
Bra lösning,själv har jag ett modifierar orginalfäste till tung Navman som känns osäkert.Ska nog göra om...:tummenupp

Budget var ordet. Vågat att ha den bara fastklämd. Jag vågar inte ens ha min telefon i liknande fäste I BILEN.
När telefonen sitter på styret (för GPS-navigering och GPS-spårning vid offroadkörning) så vill jag ha den i någon form av skal/fodral. För svennebanan-modellerna av smartphones (Apple samt vanligaste Samsung-modeller) så finns det en uppsjö av olika billiga lösningar.

Blir inte så mycket offroad med r1an, därav tillägget sporthoj i rubriken. Och regnar det eller liknande kan man sätta telefonen i ett såntdär inplastat armfodral som gymfånar använder. Men det känns tämligen säkert, hamnar jag i en situation där telefonen riskerar att lossna pga. turbulens är jag nog redan så djupt ner i skiten att den är det sista jag bör oroa mig för...:yoparty
Vidare sitter den lägre än dubbelbubblan så fartvind är inte heller ett problem

Men det känns tämligen säkert, hamnar jag i en situation där telefonen riskerar att lossna pga. turbulens är jag nog redan så djupt ner i skiten att den är det sista jag bör oroa mig för...:yoparty
Det viktiga är att inte göra just det, inte bry sig om telefonen när den försvinner. Utan koncentrera sig på det väsentliga.
När min mobil trillade ner nånstans mellan mig och pedalerna i bilen. Övervägde jag nån sekund hur jag skulle plocka upp den. :va :dummer :död
Innan jag fattade att jag skulle koncentrera mig på det väsentliga: Köra bilen ! :7peta

Ser lite tajt ut med nyckel i tändningen ? :glömdet :näsblod

Ingen fara alls, enbart när telefonen är monterad som den inte går att ta ut. telefonen lossar man snabbt med en hand. Då glömmer man inte kvar luren på hojen under fikapausen :) vidare så är ju fästet ledbart

Att skydda luren behövs ju inte direkt, den där är Ip-klassad.
Min reservtelefon är likadan så tack för inspirationen :)

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park