Budgetlösning för hjälmmonterat headset till iPhone...

Kazagger

&%¤")(/&%*^X?
Gick med
11 Jan 2012
Hoj
8115 fordonskubik inalles ;-)
Ok, jag vill kunna svara i telefon och höra på trafikradio på morgonen på hojen. Vill inte köpa Scala för flera tusen och är ingen stor audiofil...
Vad göra:confused::va

Då tog jag en

http://www.clasohlson.com/se/Headset-Exibel/Pr362710000

och en

http://www.clasohlson.com/se/Adapter/Pr382909000 (2,5 hona till 3,5 hane).

Classe var snälla och lät mig testa att mic och högtalare funkade med iPhonen innan jag köpte.:tummenupp

Klippte bort svarsknappen, som ändå inte är iPhonekompatibel, klämde in allt i hjälmen och skaffade en sats

http://www.litesmartare.se/143-digits.html

till fingrarna att svara med.

Sedan tidigare har jag kjell-hållaren (annan tråd) monterad.

Klart. Nästan prick en 500-ing + hållaren.:tummenupp

Och ljudet är helt ok för musik med...

Jag inser att det är budget du är ute efter och det är verkligen en lösning med budgetkvalitet du snickrat ihop. Helt ok om ekonomin är det enda som betyder något. Med det sagt så kan du få loss en scala g4 för 1500 spänn vilket hade ökat såväl bekvämlighet som ljudkvalitet markant. Bra fantasi på din lösning dock :tummenupp

Japp, riktig budget. Det blir nog en G9 vartefter men har inte så stort behov just nu. Grabben tar lättkort snart och då blir det ju intressant att kunna snacka med varandra också. Och då är det ju synd att ha lagt mer pengar än nödvändigt på en interrimslösning, eller hur?

Jag provad också en billig lösning med KOSS hörlurar och mic med kablar till GPSen

men tändningen störde ut micen så jag måste köpa nått dyrt om jag vill kunna svara i telefon

Har inte ajfån Bluetooth eller? Då hade man ju enkelt kunnat köpa valfritt sådan man hänger runt halsen och sen ställt in att svara med röstaktivering.
Så har jag kört i flera år nu, använder min bluetooth-dongle hela dagarna då jag lyssnar på musik och ljudbok när jag jobbar men det funkar prima att prata i den när man kör hoj också.

Men det är klart, det blir ju ingen hjälmmonterad lösning då man har det kvar även när man tar av sig hjälmen, något som dock värdesätter mer än något fast monterat....

Jag hittar ingen röststyrning på min iPhone (utöver hålla inne home-knappen några sek och det går ju bort på moppen), tror inte det finns... Min Nokia N90 hade. Vet någon?

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph