Budget racing funderingar

ape

be a nice ape
Gick med
24 May 2004
Hoj
Triumph Daytona 600 04:a ***Såld.
Tjena

Först vill jag berömma till en mkt bra RoadRacingFAQ sida som var kanon. :tummenupp

Sedan kommer då lite funderingar. Nu är det så att när man väl kört på bana en gång så har jag svårt att sluta, (någon som känner igen sig??).

Mitt dilemma är att jag inte vill bygga om min egen, så det blir till att köpa en rookieracer eller nått. Alternativet står mellan rookie600 eller SP250 hojar. Den störta skillnaden rent ekonomiskt är väl däckkostnaden eller?

Mitt dilemma i detta fall är att jag är 190+ cm lång och 80 kg, så på en SP250 hoj kommer jag väl mer att likna en flaggstång :rolleyes: på en moped. Mao Jäkligt obekvämt och "oaerodynamiskt".

SÅ vad är det billigaste sättet att köra RR på? 600 rookie är väl det mest naturliga känns det som då det är just raden av cber600, r6:or och nu TT600 som jag harvat runt med de senaste åren.

Tack på förhand för bra svar :)

Kolla med Torkel om SP250. Han är i dina dimensioner och det funkar för honom.

Aprilian är väldigt rymlig, den känns klart som en mindre 600.
80kg är ingen övervikt direkt, och 190+ är inga större problem heller.
Torkel är närmare 2 meter..

Gixxer 600 är nog den största hojen i R600.

Dom hojarna i raceutförande börjar runt 20.000:- för 90-talare till massor för nästan nya!

För runt 50.000 får du en konkurrenskraftig (stavas det så?) hoj för R600, och då får man oftast med extra fälgar o annat man verkligen uppskattar. (som kraschdelar)

//Anders

ape skrev:
600 rookie är väl det mest naturliga känns det som då det är just raden av cber600, r6:or och nu TT600 som jag harvat runt med de senaste åren.

Så resonerar de allra flesta och därför är startfälten i Rookie 600 och 1000 väldigt stora. Du och flera andra riskerar att inte klara kvalet och får titta på när de andra tävlar. Det är inte så kul.

Var lite annorlunda trots att du är svensk och välj någon annan klass!

Nyteknik skrev:
Så resonerar de allra flesta och därför är startfälten i Rookie 600 och 1000 väldigt stora. Du och flera andra riskerar att inte klara kvalet och får titta på när de andra tävlar. Det är inte så kul.

Du och flera andra riskerar att hojen pajar och får titta på när dom andra tävlar :)

Tack för bra info grabbar :tummenupp
Så även om man är lång så duger 250SP. Skall ta en riktig funderare inför nästa säsong.

oFFkeFF skrev:
Aprilian är väldigt rymlig, den känns klart som en mindre 600.
80kg är ingen övervikt direkt, och 190+ är inga större problem heller.
Torkel är närmare 2 meter..
191 cm om jag får be!

Nr:18 skrev:
Du och flera andra riskerar att hojen pajar och får titta på när dom andra tävlar :)

Jovisst, 250SP-hojarna rasar ju titt som tätt...... :rolleyes:

Lägg av med att sprida den propagandan, tom i racerklasserna är det väldigt sällsynt att folk inte kommer till start på söndagen pga motorproblem. Jag minns ett tillfälle i år.Johnny Lacnak på Falkenberg.

Nyteknik skrev:

Hörruurruu i R600 har väl inte så många suttit på bänken, då det varit dvs B-finaler eller :7peta

Chris Ash skrev:
Jovisst, 250SP-hojarna rasar ju titt som tätt...... :rolleyes:

Lägg av med att sprida den propagandan, tom i racerklasserna är det väldigt sällsynt att folk inte kommer till start på söndagen pga motorproblem. Jag minns ett tillfälle i år.Johnny Lacnak på Falkenberg.
Var det 250 SP vi diskuterade? Jag quotade Nyteknik och han kör såvitt jag vet 250R.....

*/ ?>
Nyheter
Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Back