bucklig 525 krök.....

l-bror

www.sveamoto.com
Gick med
1 Feb 2008
Ort
Stuvsta, Huddinge.
Hoj
Suzuki GSXR 1000 2002 Husaberg 450 2005
Har lite ongest......tjatade på polaren om att han skulle ta och slänga på sina enduro hjul på sin fina 525a motard, och hänga med ut i skogen och leka......efter en veckas tjat...så lyckas jag övertala han.....och de första han gör......han vurpar och knäcker sitt ISR (?) bromshandtag....och bucklar sin krök......nu till frågan går de att få ut bucklan...?? vad e de för matrial? svårt att svetsa i om de e typ titan eller liknande?

Han har avgas bandage så utssendet är inte de viktiga men vill gärna ha lite flöde genom de.....fan hojjen går knappt nu......näst intill ihoptryckt helt.....

Vad kostar en ny krök?
Tipps på hur man får ut bulan?
 
Som jag sa i en annan tråd, borra på andra sidan och smäll ut bucklan med skruvmejsel. Svetsa igen sen.

Men sen har vi ju titanproblemet... då vet jag inte hur ni ska göra.
 
Som jag sa i en annan tråd, borra på andra sidan och smäll ut bucklan med skruvmejsel. Svetsa igen sen.

Men sen har vi ju titanproblemet... då vet jag inte hur ni ska göra.

Original avgas är inte titan. Men jag är ändå rätt tveksam inför att svetsa i originalröret, det är rätt tunnväggigt så man måste vara rätt duktig svetsare för att få till det.

Istricket fungerar på 4-t rör men inte på de vidare 2-t krökarna. I övrigt är jag fan av trycksättning och gasol...
 
Det beror på hur bucklan ser ut och hur tillknögglad den är .

På 2t- rör så funkade det att proppa båda ändarna , gärna så att man kunde pumpa upp lite övertryck och värma på skadan.
 
Förstår inte heller hur vattentricken fungerar. Måste man inte täta öppningarna? Och om man ska det, hur tätar man då?

Saknar svets.
 
Förstår inte heller hur vattentricken fungerar. Måste man inte täta öppningarna? Och om man ska det, hur tätar man då?

Saknar svets.

Vattnet fryser ju och pluggar därför.

Fyll den del av headern som har bucklan med vatten och placera sedan kröken i frysen med bucklan nedåt. Krävs dock ofta flera frysningar.
På en tunnväggig 2t exp kammare skulla jag dock köra med svets och värme, de kan nog spricka annars.
Sök på freeze out dent på tex thumpertalk
 
2t? de e ju en 525:a..

men björn, kollat med någon plåtis om du kan få några stavar fastsvetsade, med pistol? sen e de ju bara att använda en sån där "hammare" o "dra/knacka ut" bucklan.
 
Last edited:
2t? de e ju en 525:a..

Ja, men jag ville ändå understryka i själva inlägget att det är just 4t-krökar jag menar. Samt tala om vilken metod jag istället förordar på 2T-kammare.

SH är ju kul och bra på många sätt och vis. Men till dess nackdel hör jag ofta måste repetera alla förutsättningar i samma inlägg och helst flera ggr, annars är det stor risk att ngn hoppar in i tråden och anmärker på en detalj som borde ha varit klart om man läst rubriken.
Och vips så får jag svara på fler frågor än jag hade tänkt...
 
Ja, men jag ville ändå understryka i själva inlägget att det är just 4t-krökar jag menar. Samt tala om vilken metod jag istället förordar på 2T-kammare.

SH är ju kul och bra på många sätt och vis. Men till dess nackdel hör jag ofta måste repetera alla förutsättningar i samma inlägg och helst flera ggr, annars är det stor risk att ngn hoppar in i tråden och anmärker på en detalj som borde ha varit klart om man läst rubriken.
Och vips så får jag svara på fler frågor än jag hade tänkt...

Svara på frågan o ignorera de som inte vill förstå vad du svarar på, vi andra gillart ändå :tummenupp

Ja måste ta o prova istricket nu snart innan de e +grader dygnet runt, gött o kunna ha kröken ute ist för i frysen =)
 
Svara på frågan o ignorera de som inte vill förstå vad du svarar på, vi andra gillart ändå :tummenupp

Ja måste ta o prova istricket nu snart innan de e +grader dygnet runt, gött o kunna ha kröken ute ist för i frysen =)

Fast det känns lite onödigt att du ska ut och krocka sönder kröken bara för att testa istricket måste jag säga :gnissla
 
Back
Top