Buckla ut krök?

lill-danne

Strip the flesh, salt the wound
Gick med
4 Apr 2006
Hoj
Letar banhoj
Jag har lyckats trycka till min krök (på en trottoarkant, var annars...) så nu går gixxern ganska bluddrigt. Någon som känner till en duktig smed eller liknande i Göteborg som skulle kunna hjälpa mig med att buckla ut kröken?

Det är ett ganska bra 4-1-system som sitter på så jag vill helst inte behöva byta alltihop bara för en sketen trottoarkant.

Hjälp mig nu, moppen behöver yla! :yoparty

Tack!

/Danne

Jag har lyckats trycka till min krök (på en trottoarkant, var annars...) så nu går gixxern ganska bluddrigt. Någon som känner till en duktig smed eller liknande i Göteborg som skulle kunna hjälpa mig med att buckla ut kröken?

Det är ett ganska bra 4-1-system som sitter på så jag vill helst inte behöva byta alltihop bara för en sketen trottoarkant.

Hjälp mig nu, moppen behöver yla! :yoparty

Tack!

/Danne

Nu är det inte någon 2-taktare du kör, och sopat till kröken på, men om du surfar in på www.enduromx.com så lär du hitta en massa fina tips på detta.

Tryckluft och värme på ett igentätat rör brukar funka. men rostfritt rör som jag antar att du har kan nog vara svårt att få till på det viset...

Jodå, jag har allt läst mig till de där tipsen. Problemet är väl att jag varken har platsen eller kunskapen till det om jag ska vara ärlig. Sen verkar det där mest funka om man har ett tunnväggigt 2-taktsrör. Eftersom funktionen blir lidande av det (utseendet är inte så viktigt, syns ändå inte) så vill jag helst att någon med hyffsad koll rätar ut bucklan. Det innebär att jag själv är ute ur spelet...

Tack för tipset iaf!

Andra förslag?

Nu är det inte någon 2-taktare du kör, och sopat till kröken på, men om du surfar in på www.enduromx.com så lär du hitta en massa fina tips på detta.

Tryckluft och värme på ett igentätat rör brukar funka. men rostfritt rör som jag antar att du har kan nog vara svårt att få till på det viset...

Ta den till en plåtslagare som fixar bilplåtskador. De har en svets som man laddar med en liten bricka och skjuter fast på det sakade området. Sedan drar man ut bucklan och när det hela e klart vrider de bara runt brickan ett varv så lossnar den. Borde inte kosta många hundralappar. Jag fick min tank utbucklad och tennspacklad för 700:- och om du inte behöver nån spackligen eller efterarbete av det hela så borde det vara avklarat på en fikarast, dvs förhoppningsvis betydligt billigare.

Kan du lägga upp en bild på bucklan så är det mycket enklare att se om det är en snäll eller elakartad buckla. Kör man mot en kant kan det lätt bli en "kantig" buckla och det är mycket svårare att räta ut.

Upp med en bild så får du garanterat bra tipps.

En duktig svetsare kan skära ut en bit och sedan lägga i en "lapp"

Lycka till / Oskar

OK, bild ska jag nog kunna ordna under kvällen. Jag kan väl redan nu förvarna om att det är en kantig buckla, endast det bästa är gott nog... :näsblod

Här kommer de hemska bilderna. Jag vet att det inte är vackert men hoppas ändå att en duktig smed kan hjälpa mig. Vad tror ni? Alla tips mottas tacksamt!

Bifogat

• P1010005_förminskad.JPG
    P1010005_förminskad.JPG
    85.1 KB · Visningar: 77
  • P1010006_förminskad.JPG
    P1010006_förminskad.JPG
    55.3 KB · Visningar: 68
  • P1010007_förminskad.JPG
    P1010007_förminskad.JPG
    48.4 KB · Visningar: 77
Tror det är mycket svårt att dra ut dom men man kanske kan skära ut en remsa och setsa dit en ny. Alternativtbyta en del av kröken.

dessvere är de flesta smeder / svetsare på semester nu och dom som jobbar har så in i helvete mycket att göra. Bästa är väll om du hittar en kompis kompis !!

Lycka til Mvh Oskar

håller med lite att det känns som att det skulle vara enklare att skära ut en bit och laga i men det kommer ju se lite hemmafix ut då. Oavsett hur bra svetsaren är. Jag säger inte att jag kan göra det men kan hända att farsan kan fixa det han brukar lösa det mesta rätt grymt faktiskt. Är det rostfritt du har eller?

håller med lite att det känns som att det skulle vara enklare att skära ut en bit och laga i men det kommer ju se lite hemmafix ut då. Oavsett hur bra svetsaren är. Jag säger inte att jag kan göra det men kan hända att farsan kan fixa det han brukar lösa det mesta rätt grymt faktiskt. Är det rostfritt du har eller?

Oj, det låter ju grymt. Nej, det är inte rostfritt (rimligtvis inte heller titan...) så det borde inte vara SÅ svårarbetat...tror jag. Jag vet alltså inte exakt vad det är för system mer än att det sitter en öppen Kerker-burk i slutet och att grenröret har sådana där "utjämnarburkar". Det flåsade på bra innan bucklan fanns iaf.

Jag svänger gärna förbi och visar upp eländet om han är intresserad. Då kan han ju bilda sig en uppfattning om det är görligt eller inte. Det hade ju varit kanon i så fall!

/Danne, pendlar mellan hopp och förtvivlan

De ville tyvärr inte ta i det med tång ens... :huvet

Tack för tipset iaf!

Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup