Buckla ut avgaskrök med hjälp av vatten

negliance

Von schneberger
Gick med
30 Jan 2009
Ort
Igelstorp
Hoj
Ducati Monster m900
har en krök till 2-taktaren som är duktigt bucklig. har knackat på den och på så sätt fått till det mesta. men sen kom ja på det att jag läst att man medelst vattentryck kan trycka ut två plåtar till en krök.

vad jag klurar på är att svetsa kröken tät i bägge ändar men i den ena använda mig av en nippel för att trycka på vatten.

fast vad tror ni , ska man koppla det mot vattensystemet ? är väll knappast tillräckligt tryck där, alltså tryck som kan upprätthållas.

funderade även på hydraulisk , men vad skall man använda i det läget.

ja fudneringar finns. skulle behöva en liten spark i rätt riktning bara
 
Vi värmde ut buckliga crosskrökar med en bit innerslang som ventilen var kvar på, satte fast den med ett slangklammer på ena änden. Sen en bit av slang vid den andra änden (likadant med slangklammer) o sen på med tryckluften, räckte ofta med lite tryck och värmde ut bucklorna med gassvetsen.

/Jim
 
Last edited:
Mina polare på jobbet tog tryckluft i stället. På med tryck och sen värmde dom med gassvets på det intryckta stället tills det blev rött. Det blev alltid bra resultat.
 
Generellt skall man aldrig nyttja gas eller kombinationer med gas - detta då gas är kompressibelt.
Det skapar en situation där, om godset brister och man har ett högt tryck, situationen kan liknas vid en sprängladdning - där gasen skickar iväg delar åt olika håll vilket kan förorsaka skada...:näsblod

Fyll alltid med vätska (helt utan gasbubblor) och värm aldrig över kokpunkten om du vill undvika "sprängnings risk".
Nyttja en pump med liten arbetsvolym / lågt flöde när man trycksätter systemet.
:krama
 
Funkar ju att borra.

Du borrar ett hål, andra sidan bulan, trycker in t.ex en skruvmejsel och bankar ut bucklan. Svetsa igen hålet.
 
Tätsvetsad i ena ändan, nippel, som du skrev, och en plugg i andra ändan.
Om du fyller den helt så att ingen luft finns kvar så borde det räcka med att värma på den buckliga delen. Vatten som är instängt och värms upp expanderar och kan skapa ett ruggit stort tryck, det expanderar dock inte så mycket så jobbet får nog göras i flera steg.

Som GubbMisilen skrev ovanför så kan en gas ge obehagliga överaskningar vid högt tryck om något skulle gå galt. Vatten däremot skulle bara droppa litegrann om röret skulle till att spricka.
 
Man ska inte ha 100% tätt när man använder tryckluft och värmer. Med lite läkage och kompressorn inkoppland så stiger trycket aldrig över vad man ställ in på kompressorns tryckregulator. Och en kompressor klarar sällan över 8bar så det är lugnt även om man värmer för mycket så att det blåser hål i rörer. Jag har provat...

Ett helt tätt rör kan däremot bli farligare eftersom trycket stiger pga värmen och då stannar inte trycket under 8 bar.

Att frysa vatten påstås ju också fungera men jag har aldrig vågat prova eftersom jag är rädd att isen trycker ut röret även på andra ställen än bucklan.
 
Last edited:
jag har riktat krökar ca 80 ggr.
sama metod varje ggr,pluggar anslutningen på cylindern.i början slog jag bara i en stor kork och låste den med buntband.
på andra sidan satte jag på en kork med en gammal ventil genomförd,även den låste jag med butband.
pumpade kröken med vanlig däckspåfyllare till 1.5 bar.
värmde utifrån och in på bucklan och det den växte i volym kompenserades av det högre lufttrycket som blev av värmen.
högt tryck leder lätt till värmesprickor och svårt att kontrollera bulan när den kommer.
 
Att frysa ut med vatten är främst i mer tjockväggiga 4T-headers som fått en bula i en krök. Finns mycket skrivet om det på Thumpertalk mm.
Men fyller då den tillplattade böjen (inte hela headern) med vatten likt ett vattenlås och placerar i frysen. Man får frysa flera ggr. Har inte provat själv men garagekompis.

På 2T expansionskammar skulle jag också köra med gassvetsen och tryckluft.
 
Last edited:
värmde utifrån och in på bucklan och det den växte i volym kompenserades av det högre lufttrycket som blev av värmen.

Jag föredrar att värma från mitten och jobba mig utåt för att när man börjar börjar utifrån riskerar man att få en jätteliten tvär buckla i mitten pga av att plåten blivit lite större och den lilla bucklan går inte att värma ut.

Nej, volymökningen från bucklan kompenserar inte tryckökningen från värmen. Allmänna gaslagen säger att PV = mRT.

Om du ökar temperaturen från dryg rumstemperatur, 300K till 900K så ökar du ditt tryck från 1.5 till 4.5 bar. Volymen i ditt rör ökar bara försumbart. Så jag gissar att du inte märkte att ditt tryck ökade alternativ så hade du lite läkage.
 
En bula på ett rör brukar komma ganska plötsligt. Omkullkörning eller liknande. Plötslig bockning av en plåt så härdas plåten precis i vecket.
För att mjuka upp härdningen brukar jag ta gaslågan och glödga hela bula och lite runt om för att plåten ska bli mjuk och fin helt utan tryck. Därefter har jag pluggat och trycksatt och värmt igen, med så lågt tryck som möjligt.

Jag vet inte om min förglödgning är onödig, men det fungerar....

Som kuriosa kan jag berätta att en vanlig 1,5 liters Cola-flaska tål 8 bar utan att sprängas. Vi byggde vattenraketer och det vara midsommar, så det var nog inte så farligt :)

Mats
 
Jag föredrar att värma från mitten och jobba mig utåt för att när man börjar börjar utifrån riskerar man att få en jätteliten tvär buckla i mitten pga av att plåten blivit lite större och den lilla bucklan går inte att värma ut.

Nej, volymökningen från bucklan kompenserar inte tryckökningen från värmen. Allmänna gaslagen säger att PV = mRT.

Om du ökar temperaturen från dryg rumstemperatur, 300K till 900K så ökar du ditt tryck från 1.5 till 4.5 bar. Volymen i ditt rör ökar bara försumbart. Så jag gissar att du inte märkte att ditt tryck ökade alternativ så hade du lite läkage.


Men sen ökar inte hela lufttemperaturen i röret så mycket, plåten kyler duktigt. Så den reella tryckökningen blir väldigt mycket mindre.
 
Jag har sett hela avgassystem byggas av plåtar som sedan pressats ut med vatten och försiktigt hammarknack.
Underbara skapelser med mjuka, fina böjjar och perfekt passform.
Det skall jag prova någon gång.
 
Att använda gasen funkar MEN blir oftast jävligt fult...

Frysa ut det med vatten is the shit! Kröken blir som ny iaf dom gånger jag prövat...
Det ända som vart kvar är repor som blivit av smällen...
Så länge det finns vatten finns ingen anledning att använda gasen.... :tummenupp
 
Lättaste måste väl vara att borra hål, dra ut bucklan och lägga en loppa me svetssen?
 
Lättaste måste väl vara att borra hål, dra ut bucklan och lägga en loppa me svetssen?

Varför skulle det vara bättre än vatten om vatten och frysa kan få kröken att se ut som ny? :va
Så slipper man fula märken också..
 
Kan man även använda sig av vatten till rostfria ljuddämpare om man tömt dom på innehållet ?
 
Lite mer info ang tillvägagångsätt på vattenknepet tack... likabra o testa lite nu i veckan när man dessutom kan göra de direkt i garaget så man slipper tömma frysen :D
 
[YOUTUBE-ID]I_Z3AIFSd60[/YOUTUBE-ID]

Högtryckstvätt:tummenupp
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top