Buckla i tanken

elee

Ny medlem
Gick med
29 Oct 2013
Ort
Malmö
Hoj
Kawasaki ER-6n -07
Hej

Jag köpte en motorcykel med en mindre buckla i tanken där lacken skrapats av.
Jag tänkte fixa bucklan genom att spackla igen den och måla+lacka över spacklet.

Men jag undrar om jag behöver grundmåla innan jag spacklar, och isåfall vart kan jag hitta lämplig grundfärg?

Vilken typ av spackel rekommenderas?

Färg och lack har jag redan inhandlat.

Mvh
Elee
 
Först så får man sandpappra ytan med ett grövre papper så att spacklet får en yta att fästa sig emot sedan så får man spackla i tunna i lager så att inte det bildas luftbubblor eller så att spacklet spricks. Glasfiber spackel är väl det jag kan rekommendera.

Grundmåla gör du först efter du lagt spackel och efter varje sprutning med grundfärg går du över och kollar efter ojämnheter och sliper ner dem med ett finkornigt sandpapper med vatten och repeterar tills du får en yta du är nöjd med.

Komihåg att efter varje omgång du har sandpapprat så tvätta/gör rent ytan noga gärna med mikrofiber duk för att om sliprester stannar kvar när du lägger på ett nytt lager grundfärg så kommer detta att synas och ger dig bara mer jobb.

Det är även bra om det hyfsat varmt där du lackerar (20+) annars blir det lättare att få rinningar i lacken när du sprayar vilket medför ännu mer jobb!

Lycka till och glöm inte att klarlacka, så att färgen blir mer beständig mot vädret.

Grundfärg finns hos biltema eller hos din färghandlare.:)
 
Du skall ju ändå måla om, så jag skulle spraka på en glidhammare & dra ut bucklan.
Låter detta för jobbigt så har Tohey lösningarna du söker. Själv hade jag inte brytt mig med microfiber, aceton brukar jag rengöra sånt med. Varmt och skapligt torrt där du målar gör mycket för resultatet, lika som tålamod med rubbing efteråt.
 
Är inte dyrt så det gör ont att pulverlacka en tank. Om du ändå ska fixa, blir aldrig hundra ändå att bättra
 
Bensin äter sig igenom det mesta då jag spiller på macken. Hur jag nu vet det....
 
Pulverlack tarvar metallrena ytor. Så om spackel av buckla ingår i underarbetet så går det ej bra.
Nackdelarna med pulverlack är dels att det ofta blir lite jaffa-tendenser. I synnerhet på planare ytor där inte lacken sträcker lika bra som på tex rör.

Den andra nackdelen med pulverlack är att den ofta kräver hård blästring för att få bort den dagen det ska lackas om. Så det kan vara bra att tänka efter en och två ggr innan man lägger pulverlack på delar eller metaller som far illa av sådan blästring.
 
Tack så mycket för svaret! Är det någon speciell grundfärg du kan rekommendera i kombination med glasfiberspackel? Har hört att vissa spackel går sämre ihop med viss typ av grundfärg
 
Om det är en rejäl buckla i tanken skulle jag ha gått till t.ex en bil-plåtverkstad och bett dom dra ut bucklan. Dom bränner/svetsar snabbt fast några metallpinnar i bucklan och drar ut bucklan med en glidhammare. Sen är det bara hem o slipa bort pinnarna, finspackla o slipa.
En 2k epoxy-grund funkar som grundfärg.
 
Skit i glasfiberspackel, rikta tanken och lägg på plastspackel istället.

Folk verkar tro att det bara är att spackla oavsett hur stor bulan är utan att dra ut plåten först, men det kommer aldrig hålla + man kommer i 99% av fallen se ryggen runt bulan.

Har du en liten bula, då menar jag en som inte sticker in mer än 1mm, så kan du slå ner ryggen runt bulan och spackla, med plastspackel. Annars får du rikta.

Metallspackel etc använder man bara när plåten är för hård för att få ut den tillräckligt långt för att använda plastspackel.

Edit: lägg upp en bild på tanken om du känner för det.
 
Last edited:
Letade bland mina foton på hojen, men såklart har jag inget där rätt sida av tanken synd, och nu har jag ställt av hojen i ett garage en bit bort så har ingen möjlighet att slänga upp någon bild just nu.
 
Pulverlack tarvar metallrena ytor. Så om spackel av buckla ingår i underarbetet så går det ej bra.
Nackdelarna med pulverlack är dels att det ofta blir lite jaffa-tendenser. I synnerhet på planare ytor där inte lacken sträcker lika bra som på tex rör.

Den andra nackdelen med pulverlack är att den ofta kräver hård blästring för att få bort den dagen det ska lackas om. Så det kan vara bra att tänka efter en och två ggr innan man lägger pulverlack på delar eller metaller som far illa av sådan blästring.

Man kan ju alltid tennspackla :)
 
Man kan ju alltid tennspackla :)

Vet inte hur det funkar med tennspackel och pulverlack, men tennet smälter vid typ 230 grader och pulverlack brukar vara runt 200 grader upp mot 300 grader.

Sen är det rätt svårjobbat jämfört med vanligt spackel, man får hålla på med pansarfil eller riktigt grovt slippapper.

Jag håller fortfarande fast vid att rikta + plastspackel är den bästa metoden för att fixa bulan på tanken.

Tennspackel är precis som metallspackel, man använder det bara när man inte får ut plåten tillräckligt mycket.
 
Vet inte hur det funkar med tennspackel och pulverlack, men tennet smälter vid typ 230 grader och pulverlack brukar vara runt 200 grader upp mot 300 grader.

Sen är det rätt svårjobbat jämfört med vanligt spackel, man får hålla på med pansarfil eller riktigt grovt slippapper.

Jag håller fortfarande fast vid att rikta + plastspackel är den bästa metoden för att fixa bulan på tanken.

Tennspackel är precis som metallspackel, man använder det bara när man inte får ut plåten tillräckligt mycket.

Visst fasen, det gällde pulverlack. Tror det kan vara lite tajt med värmen som du säger. Självklart gäller riktning i första hand men får man inte till det riktigt som man vill för pulverlack, så finns ju även mässingslod som garanterat inte påverkas av värmen men ändå är relativt lättarbetat även om det kräver mer jobb än spackel.

Av ren nyfikenhet från en som aldrig pulverlackat, klarar metallspackel eller övriga standardspackel den värmen. Polyester är ju inte speciellt värmetåligt?
 
Visst fasen, det gällde pulverlack. Tror det kan vara lite tajt med värmen som du säger. Självklart gäller riktning i första hand men får man inte till det riktigt som man vill för pulverlack, så finns ju även mässingslod som garanterat inte påverkas av värmen men ändå är relativt lättarbetat även om det kräver mer jobb än spackel.

Av ren nyfikenhet från en som aldrig pulverlackat, klarar metallspackel eller övriga standardspackel den värmen. Polyester är ju inte speciellt värmetåligt?

Snackar man med en pulverlackerare skulle han antagligen säga att det går att lacka över spackel, men att han inte lär rekommendera det pga att spacklet kan lossna av värmen, eller spricka.

80-90 grader på polyesterpackel är inget problem dock, samma med metallspackel.
 
Om det är en rejäl buckla i tanken skulle jag ha gått till t.ex en bil-plåtverkstad och bett dom dra ut bucklan. Dom bränner/svetsar snabbt fast några metallpinnar i bucklan och drar ut bucklan med en glidhammare. Sen är det bara hem o slipa bort pinnarna, finspackla o slipa.
En 2k epoxy-grund funkar som grundfärg.
Betydligt enklare och bättre att fästa "pinnarna" med lim från en limpistol och dra ut, mindre skador på tanken

http://www.aftonbladet.se/bil/bossebildoktorn/fragabildoktorn/article10552883.ab
 
Jag kan inte se att det skulle vara enklare att limma. Det tar typ 3 sekunder att fästa en pinne på ren plåt med punktsvets avsedd för ändamålet
Jag skulle vilja se en seriös plåtverkstad som håller på att limma pinnar för att reparera plåtskador. Det enda fallet jag kan komma på är om man kan räta ut bucklan utan att skada lacken.

Betydligt enklare och bättre att fästa "pinnarna" med lim från en limpistol och dra ut, mindre skador på tanken

http://www.aftonbladet.se/bil/bossebildoktorn/fragabildoktorn/article10552883.ab
 
Jag kan inte se att det skulle vara enklare att limma. Det tar typ 3 sekunder att fästa en pinne på ren plåt med punktsvets avsedd för ändamålet
Jag skulle vilja se en seriös plåtverkstad som håller på att limma pinnar för att reparera plåtskador. Det enda fallet jag kan komma på är om man kan räta ut bucklan utan att skada lacken.

Vet du hur tunn plåt det är i en tank? Nu var det här något som man kan göra själv, men givetvis måste man ha lite kunskaper hur! Det går hellre inte om tanken är bucklad med skarpa veck eller liknande..... använd lite sunt förnuft ........... Det är väl också väldigt värdefullt om man kan räta ut en buckla utan att förstöra lacken
 
Det är väl också väldigt värdefullt om man kan räta ut en buckla utan att förstöra lacken

Så här inleder TS sitt inlägg:
"Jag köpte en motorcykel med en mindre buckla i tanken där lacken skrapats av."
 
Last edited:
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top