Buckla i tanken - undertryck

Silverkulan

Medlem
Gick med
14 Aug 2012
Ort
Norrköping
Hoj
2007, Triumph Speedtriple
Hej!

Jag har märkt att jag haft undertryck i tanken, tanklocket sitter fastsugen och det pyser när jag öppnar locket. Ska det vara så? Har kollat två slangar som går från tanken, en med backventil som luktar bensin och en till slang. Ser inget som antyder att det vore stopp? Hur kollar jag så att allt är som det ska ?

Idag så trycktes tanken (plåttank) in på båda sidorna när jag knep åt med knäna. På ena sidan ploppa bucklan ut igen men på andra sidan är bucklan kvar. Har försökt trycka ut bucklan inifrån men de går inte att komma åt. Har försökt värma och kyla men det fungerade inte, kanske för att jag har gummi-grepp på tanken. Försökte med sugpropp men den fäster inte på gummit.

Min nästa tanke är att svänga förbi en plåtverkstad och be om hjälp :/
Har ni några idéer ?
 
Du kan säkert trycka ut bulan med tryckluft, lite försiktigt.
Nåt är inte helt bra i tankventilationen, troligen locket.
 
Men hur fick motorn bensin då med allt undertryck?
Behöver ju vara masssivt undertryck för att buckla in tanken...
Något stämmer inte. Men vad?
 
Jag har läst att det ska vara ett visst undertryck? Det var kombinationen undertryck och starka lår som gjorde bucklan tror jag. Har fått tips att använda tryckluft och trycka ut bucklan samt att rengöra tanklocket.
Slangarna under tanken då , kan jag göra rent dem på nått vis? En slang har backventil och en har inte det .
 
När jag skakar på backventilen så låter det som det är någonting löst i den. Ska det vara så? Det är någonting som ligger löst inuti backventilen alltså
 
Dom 2 slangarna du har, går dom till nått från tanken eller går dom ner under hojen ?

Om Du öppnar tanklocket & blåser alternativ suger i varje slang vad händer ?

Oftast blir dessa slangar igensatta om du inte har luftningen i tanklocket.

Oftast går en slang dragen upp vid kanten av tanklocket, tankar du fullt så borde de rinna bränsle ur ena slangen.

Den andra med bakventil borde vara dragen högst upp i tanken för att motverka för högt vakuum, men om du välter så ska backventilen stoppa upp så det inte pissar massa soppa.
 
Båda går upp och fäster i två nipplar under tanken. Den nedre änden på slangen/slangarna hänger fritt ner under hojen. Jag ska testa blåsa / suga i slangarna samt se över backventilen för att se att dem fungerar.
Nu är jag på jakt efter metod för att få ut bucklan. Ska prova med smältlim och mutter när jag kommer hem. Ska även försöka med sugpropp.

Du menar att slangen utan backventil är till för avluftning?
 
Last edited:
Fick ut bucklan genom att limma fast locket på en sprayburk med hjälp av smältlim. Väntade några minuter minuter drog jag ut bucklan med ett ryck.
Kollade slangarna och backventilen måste hänga i 90 grader för att den ska fungera(provade genom att ta loss den och och blåsa i den.
Tack för hjälpen !
 
På en del hojar kan man höra att det pyser i tanklocket när man har stannat. Det är en ventil som öppnar som jämnar ut trycket. Det hörs tydligt på ZX12:or.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top