Buckla i tanken. Behöver sliptips!

Slayer

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
cbr1100, XR600
Har en rejäl buckla i tanken sedan en vurpa förra sommaren. Jag har försökt laga med plastic padding. Funkar bra förutom att det inte blir så snyggt. Jag inser att det kanske inte kommer se ut som innan, men jag har problem att ens få det någorlunda jämnt. Det blir en lite vågig yta.

Jag har använt en rund slipplatta som mankopplar till borrmaskinnen. Sedan har jag slippat för hand.

Jag behöver tips på hur man kan göra för att förbättra slipresultatet! Utförande eller slipverktyg...

är det på en "plan" yta eller på en kant?

prova att slipa med en längre kloss i raka slipdrag, sen slipa igen i x mönster så ska det nog bli bra, vilket papper använder du?

Det är på sidan av tanken så ytan är välvd, men det kanske anses som en plan yta. Hur lång bör slipklossen vara. Jag använder våtslippapper av olika grovhet. Har du något förslag på papper så mottages dem tacksamt!

Det är på sidan av tanken så ytan är välvd, men det kanske anses som en plan yta. Hur lång bör slipklossen vara. Jag använder våtslippapper av olika grovhet. Har du något förslag på papper så mottages dem tacksamt!

Är det plasttank på din hoj?

Håller med föregående talare, slipa kryssvis. Det kan hjälpa att ha en längre och böjligare. Är det nära en kant eller väldigt rundad yta kan en mjukare kloss och fint slippapper hjälpa.

jag skulle nog använt 400 papper på "finspackel"

sätts inte pappret lätt igen när du kör så fint vattenslippapper? kan ju vara så..därför det inte blir jämt.

Är det plasttank på din hoj?

Nix, stål!

"Håller med föregående talare, slipa kryssvis. Det kan hjälpa att ha en längre och böjligare. Är det nära en kant eller väldigt rundad yta kan en mjukare kloss och fint slippapper hjälpa."

Bra, då testar jag med det. Tack!

jag skulle nog använt 400 papper på "finspackel"

sätts inte pappret lätt igen när du kör så fint vattenslippapper? kan ju vara så..därför det inte blir jämt.

Jo, det gör det. Skit jobbigt! Det är finspackel jag har använt. Då testar jag 400 papper. Tack för hjälpen!

Last edited:
Nix, stål!

"Håller med föregående talare, slipa kryssvis. Det kan hjälpa att ha en längre och böjligare. Är det nära en kant eller väldigt rundad yta kan en mjukare kloss och fint slippapper hjälpa."

Bra, då testar jag med det. Tack!

Jo, det gör det. Skit jobbigt! Det är finspackel jag har använt. Då testar jag 400 papper. Tack för hjälpen!

Hmm.. Det känns lite som "ölburk-plasticpadding-rostlagning" över det hela. Varför inte försöka trycka ut bucklan, rikta den och använda spackel som är avsett för ändamålet?

Jag tvivlar på att det kommer att bli bra i längden med att använda plast på metall. Kommer det inte minsta lilla fukt sen när allt har stelnat så kommer det rosta under din plastlagning.

Edit: Du kan använda 120 slippapper för att slipa spacklet/plastic paddingen. Sen ska du ha minst 400 på ytan som sen ska lackas, alltså ska du använda det på slipgrunden.

Hmm.. Det känns lite som "ölburk-plasticpadding-rostlagning" över det hela. Varför inte försöka trycka ut bucklan, rikta den och använda spackel som är avsett för ändamålet?

Jag tvivlar på att det kommer att bli bra i längden med att använda plast på metall. Kommer det inte minsta lilla fukt sen när allt har stelnat så kommer det rosta under din plastlagning.

Edit: Du kan använda 120 slippapper för att slipa spacklet/plastic paddingen. Sen ska du ha minst 400 på ytan som sen ska lackas, alltså ska du använda det på slipgrunden.

Du har helt rätt. Jag borde göra det ordentligt, men jag vet liksom inte hur man bär sig åt för att slå en buckla. Det är inte heller någon "mjuk" buckla utan plåten har veckat sig där styret har gått in.

Kan man rikta en sådan buckla?

Bifogat

• Tank.JPG
    Tank.JPG
    56 KB · Visningar: 127
den där tanken hade varit bättre att ta till plåtslagare. alternativt så skulle du använda glasfibedrspackel för att fylla upp med och endast finspackel för det sista finliret..blir stabilare samt sjunker inte.

mitt råd är egentilgen att slipa bort allt spackel och börja om från början . med antingen plåtslagare eller glasfiberspackel

mvh markus

den där tanken hade varit bättre att ta till plåtslagare. alternativt så skulle du använda glasfibedrspackel för att fylla upp med och endast finspackel för det sista finliret..blir stabilare samt sjunker inte.

mitt råd är egentilgen att slipa bort allt spackel och börja om från början . med antingen plåtslagare eller glasfiberspackel

mvh markus

Kanske blir det att gå till plåtis

Vad för typ av plåtis ska man vända sig till?

Last edited:
Man brukar spackla max 2mm - resten ska riktas

Tanken på bilden skulle jag försöka byta ut istället

bilplåtis brukar klara det där.. men som ljunghusen sa.. kanske blir billigare med en ny tank.eller iallfall bättre beggad.. kolla på ebay.com

Du har helt rätt. Jag borde göra det ordentligt, men jag vet liksom inte hur man bär sig åt för att slå en buckla. Det är inte heller någon "mjuk" buckla utan plåten har veckat sig där styret har gått in.

Kan man rikta en sådan buckla?

Allt går, men det kommer inte vara värt det!
Gör som Ljunghusen sa, åk till en skrot och köp en begagnad!

Allt går, men det kommer inte vara värt det!
Gör som Ljunghusen sa, åk till en skrot och köp en begagnad!

Håller med han helt! den tanken blir det många timmar på om man ska få den bra!

(P.S Jag har vart bilplåtslagare i 12år)

Tipsen med slippapper stämmer bra förutom en sak!
Om du ska lacka om den på billackering så lämmna den slipad med 240 papper (finast 320) då har dom bara att fila till de sista och lägga slipgrund!
Annars avsluta med 400-600 innan du lackar själv (jag brukar ha 500)

Tack alla för era tips! Jag har lite att fundera över. Tänkte ev. få ett kostnadsförslag på riktning (Fast det verkade som om det skulle bli många timmar). Beg. är kanske inte heller så dumt. Annars fixar jag det själv så gott jag kan. :tummenupp

man kan spackla ut rätt feta bucklor med metallspackel funkar bra.

Slipa upp ytan där det ska spacklas med ett ganska grovt papper tvätta med aceton så att det får bra fäste och lägg på

Lägg hellre på flera gånger det är jobbit som fan att slipa jämt.

Man kan även buckla ut tanken själv med en stång och trycka genom hålet för bensinkranen. tänk på att tanken måste vara absolut tom när du håller på i fall det blir en gnista av något slag.

Lycka till MVH Oskar

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...