Buckla i kröken! Hur fixa?

Fast_Man

#11# Fast_man
Gick med
15 Aug 2005
Hoj
Vit supermoppe
Har bucklat till kröken och förösker nu fixa till det.
Hade en ide om att plugga röret, trycksätta och värma så att bucklan ploppar ut.
Har dock inte lyckats plugga igen så att det håller.

Är nu inne på att hitta någon som kan lösa det.

Så tips på lösningar / någon man kan lämna bort det till mottages tacksamt.
Är i från Göteborg så hjälpen får gärna finnas i närheten.

Bifogat

• 20130424_174126.jpg
    20130424_174126.jpg
    235.5 KB · Visningar: 377
Jag gillar iden med frysen men det känns så okontrollerat. Kan inte röret spricka?
Någon som har förslag på vart man får tag i pluggar som håller och inte kostar skjortan?

Hällst hade jag pluggat värmt och tryckt i ett bar, men då känns det som att man för dem pengarna verktyget kostar kan lämna bort det. Också har jag för säkerhets skull tre hål å proppa igen... går en kanal mellan grenrören (tre cylindrigt).

Men att borr hål från motsatta sida värma, trycka och sedan svetsa verkar lättast.

Någon med tips på vart man får tag på pluggar som håller och sitter kvar?

borra ett hål på motsvarande sida o knacka ut bucklan med ett don, svetsa igen o slipa

Bra förslag. Vill man ta det ett steg till stoppar du in en liten plåtbit på 1 x 1 cm, som har samma form som avgasröret, i avgasröret. När du knackar med don är det lätt att rörytan blir bucklig men om du lyckas få plåtbiten mellan dorn och avgasrör när du knackar undviker du det problemet.

Inne på samma spår som widescreen, men de är ju en ganska smal bula så det är kanske svårt att få med allt i ett ryck. Det är mindre roligt att behöva svetsa på en stång flera gånger... Så jag skulle nästan gå på att borra och knacka inifrån.

Skulle ev. kunna utföra den operationen. PM:a ifall du är intresserad

Jag värmde ut en stor bula på en avgaskrök på min cross, tog en innerslang som klipptes av med ventilen kvar på i lagom längd. Slangen sattes fast på varsin ände på kröken med slangklammer och luft pumpades i, värmde med gassvets på bulan och simsalabim så var kröken utan bula. :banana

Gjorde precis så. Det small innan 1 bar ens.
Kanske va slangklämman som skar in?

Jag jobbade på en gummiverkstad i 15 år, inte en gång under dessa år kunde jag få en innerslang att orka med ett bar utan att sprängas. Det är ju som så att slangen kan inte ta något tryck alls, det är däcket som står för mottrycket, slangens enda jobb är att vara tät. En slang töjer sig till bristningsgränsen vid MINIMAL tryckökning.

Jag jobbade på en gummiverkstad i 15 år, inte en gång under dessa år kunde jag få en innerslang att orka med ett bar utan att sprängas. Det är ju som så att slangen kan inte ta något tryck alls, det är däcket som står för mottrycket, slangens enda jobb är att vara tät. En slang töjer sig till bristningsgränsen vid MINIMAL tryckökning.

Bra att veta!
Man behöver rejälare doningar med andra ord!

Jag har bulat ut många krökar efter 15 år i enduroskogen. Börja med frysen. Det kommer nog inte att göra så stor nytta men det är ofarligt och det blir ofta lite bättre. Problemet med din bula är att den har ett veck längst in. Brukar vara svårt att få ut dem, rundade bulor är mycket enklare.

Trycksätta gör man inte med innerslang utan man spänner fast en solid gummigrej i änden och pumpar upp. Därefter värmning på ett stort område och hoppas det ploppar ut.

Att svetsa på ett lod och dra ut rekommenderar jag inte på tunna 4-t krökar. De är vanligen i så tunnt material att du riskerar att göra ett hål du inte klarar av att svetsa ihop igen.

Hade inne röret i frysen i natt, blev ytterst lite bättre.
Har nu lagt in det igen.

Tänkte ta en planka med gummi i mellan och anväda mig av det fästet som normaltpressarröret mot cylindern. Skruva fast i plankan med gummi som tätning.

Har dunågon bra ide på hur jag fäster dem andra gummi bitarna och vart jag får tag i grejer?

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8