BT-014 vs BT-020

Mojje

www.mce.se
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
BMW K1300s -09
Är det någon som har erfarenhet av Bridgestones däck BT-014?

Kör nu på ett par BT-020 och har varit väldigt nöjd med dem, har kört ca 1000 mil på dem. Beställde ett nytt par men fick ett par BT-014 istället. Är lite sugen på att testa dessa men är lite tveksam över hur många mil de pallar, har inte lust med att köpa ett par nya igen efter ca 400 mil?

Så är det någon som har kört på dessa som kan dela med sig av sina erfarenheter? Speciellt hur många mil de håller.

//\//\

1000mil är väl gode mycke?

Vi beställde "nånting som går fort i kurvorna" å fick BT012, tyvärr har jag inte hunne sätta dit dem ännu (iomed att jag inte är så snabb att jag behöver de än, åker fortfarande BT020). Så jag gissar att du nog inte kan räkna med så lång livstid som på de du kör nu...

Ingen mer som kan ge lite feedback, skall in med hojen i morgonbitti på service. Vet inte om jag skall lägga på de nya sulorna (BT-014) eller byta dem mot ett par BT-020.

//\//\

Varför byta ut något som du är nöjd med? :va

Mojje skrev:
Ingen mer som kan ge lite feedback, skall in med hojen i morgonbitti på service. Vet inte om jag skall lägga på de nya sulorna (BT-014) eller byta dem mot ett par BT-020.

//\//\

BT014 ersätter BT010, som är sportigare än BT020. Det nya är uppbyggnaden av stommen med kelvar istf stål som enligt Bridgestone ska göra att däcken inte blir så varma (jo, klart de kommer upp i arbetstemperatur) vilket medför att de får bättre hållbarhet än BT010 med bibehållet grepp.

Slutsatsen blir att BT014 hamnar ungefär mitt emellan BT010 och BT020 i livslängd, fast med det sportigare däckets övriga egenskaper. Räkna inte med nåra 1000 mil på det bakdäcket, men 7-800 ska nog funka med samma körstil.

Jåke skrev:
BT014 ersätter BT010, som är sportigare än BT020. Det nya är uppbyggnaden av stommen med kelvar istf stål som enligt Bridgestone ska göra att däcken inte blir så varma (jo, klart de kommer upp i arbetstemperatur) vilket medför att de får bättre hållbarhet än BT010 med bibehållet grepp.

Slutsatsen blir att BT014 hamnar ungefär mitt emellan BT010 och BT020 i livslängd, fast med det sportigare däckets övriga egenskaper. Räkna inte med nåra 1000 mil på det bakdäcket, men 7-800 ska nog funka med samma körstil.
Tackar Jåke,
precis ett liknande svar jag sökte. Blir att slänga på BT014 i morgon och testa.

//\//\

Har BT 014 på min Buse nu, dom har gått 325 mil och dom tangerar däcksvarnarna på något ställe. Kan bero på vilken slags hoj man kör också.

300 mil har mina hunnit med och det är dags för byte på tisdag igen.
Förutom det slitaget som jag har haft på mina så är jag mycket nöjd med dessa. Trodde nog de skulle orka med 500 mil.
Kanon grepp för den körning jag kör, ca 10 bandagar om året resten blir det mycket lek och små roliga vägar.

Slutsats, trevligt däck men stort slitage.

aRWe skrev:
Har BT 014 på min Buse nu, dom har gått 325 mil och dom tangerar däcksvarnarna på något ställe. Kan bero på vilken slags hoj man kör också.
325mil!!! Fick aldrig ut mer än drygt 200mil av bakdäcken på min Buss. :tungan

ulf skrev:
325mil!!! Fick aldrig ut mer än drygt 200mil av bakdäcken på min Buss. :tungan
Fan nu börjar jag ju få beslutsångest, skall ut och toura i sommar. Kanske dags att tänka om? :confused:

//\//\

Då skall du nog inte kränga på ett par 014. Prova en något hårdare gummiblandning.
Jag fick som sagt ut runt 300 mil ur mitt och en polare som kör Gsxr1000 fick också ut runt 300 mil.

Kolla bilden nedan, verkar som 014 är ännu mjukare än 010 och 012?

Bifogat

• AP_10042[1].jpg
    AP_10042[1].jpg
    15.6 KB · Visningar: 164
Mojje skrev:
Fan nu börjar jag ju få beslutsångest, skall ut och toura i sommar. Kanske dags att tänka om? :confused:

//\//\
Oavsett, BT014 är inget touringdäck! Byt till ett par BT020 isåfall.

HansJ skrev:
Kolla bilden nedan, verkar som 014 är ännu mjukare än 010 och 012?
Jag tycker det verkar täcka BT010 ganska exakt med lite anspråk på BT012, men livslängden är bättre enligt mitt tidigare inlägg. Den finns inte med där...(allt enligt en pratstund med Bridgestone på Älvsjö-mässan, som iofs kanske ville sälja....)

Edit: Blandade ihop vanliga 012 med 012SS i schemat, sorry HansJ. Men schemat visar fortfarande bara tänkt användningsområde.

Last edited:
Jåke skrev:
Jag tycker det verkar täcka BT010 ganska exakt med lite anspråk på BT012, men livslängden är bättre enligt mitt tidigare inlägg.
Bilden är liten och svårtolkad, men jag tycker det ser ut som 010 och 012 delar "cirkel", och att 014 ligger mer mot race? Det behöver iofs inte betyda sämre livslängd eftersom det är ett nytt däck, antar att det är grepp de försöker visa.

Har BT-014 på min mellangixxer och är mycket nöjd, bra grepp men driver lite bak vid kurvtagning med mycket nerlägg och gas. Inte farligt slitna efter 100 mil i varierande tempo..

/Felix

Nyheter
Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...