bst carbon wheels with full ceramic bearings

bullskiten

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2007
Hoj
GSXR 600 -07
kom på mig själv efter 3min hur f*n kan ett snurrande hjul bli så intressant?!?
[YOUTUBE-ID]frQzEFEWRe0[/YOUTUBE-ID]
(RISK! att detta klipp är gammalt men jag har ibland annat att göra en att kolla alla klipp som kommer upp på sh.com) :)

Mysig fälg...

Ja det bevisa att det var 1mg för tung balanseringsvikt. Sjuuuuukt rull. men keramiska kullager...ehhh...nån mer än mig som hittat en spräckt kaffekopp i diskmaskin?

Sjukt vad lite friktion!!!!!!!!!!!!!!!

Ett tag där tänkte jag att dom uppfunnit evighetsmaskinen.

tänkte ett tag att efter som det var så mycket bakgrundsljud var bara ett sätt att dölja att dom blåste på hjulet med en kompressor.

Sjuuuuukt rull. men keramiska kullager...ehhh...nån mer än mig som hittat en spräckt kaffekopp i diskmaskin?

Det finns keramer och det finns keramer.....

Men visst helkeramiska lager utan fett och med lågfriktionstätningar så går det att få rysligt låg friktion. Nackdelen är att lagren går lös på 1200kr/st och är känsliga för rätt handlag och sen kan man undra hur mycket friktionsförlusterna i vanliga hjullager är begränsande.

Keramiska lager behöver ju inte smörjas, de påverkas inte av värme, och smusts förstörs då keramen är hårdare, i ett metall lager repas det ju i stället och förstör lagren. keramiska lager ska tydligen vara väldigt stöt tåliga med.

Joo det är fränt med keramiska lager och visst dom rullar avsevärt lättare än vanliga men en annan sak slår mig. Det som egentligen är intressant är hur lätt det rullar med oken påbultade.....min poäng är att det största problemet med trögrullade framhjul brukar vara otillräcklig funktion på oken att släppa taget om skivorna. Skillnaden mellan "kärvande" ok och "fungerande" är mycket större än mellan keramiska eller stål lager.

/J

Det som egentligen är intressant är hur lätt det rullar med oken påbultade.....min poäng är att det största problemet med trögrullade framhjul brukar vara otillräcklig funktion på oken att släppa taget om skivorna. Skillnaden mellan "kärvande" ok och "fungerande" är mycket större än mellan keramiska eller stål lager.

/J

Oken hänger ju löst på hojen i filmen :va

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion