Bsa A10 -52 Vintage chopper

Tack Arnold :)

Haha ja det lämnas mycket att önska hos gaffeln. Har funderat på att använda den som riktlinje för att få alla måtten rätt och sedan göra en egen. Men det är en hel del jobb det med. Vi får se hur det blir :)
 
Tack Arnold :)

Haha ja det lämnas mycket att önska hos gaffeln. Har funderat på att använda den som riktlinje för att få alla måtten rätt och sedan göra en egen. Men det är en hel del jobb det med. Vi får se hur det blir :)

Ja det är väl bara att prova o se hur det känns ::) jag har sett litegrann hur det går till i det landet o litar inte en sekund på nåt som kommer därifrån. Ändå vill jag ha en enfield..
 
Ja det är väl bara att prova o se hur det känns ::) jag har sett litegrann hur det går till i det landet o litar inte en sekund på nåt som kommer därifrån. Ändå vill jag ha en enfield..

Enfields är farliga saker, de är oberäkneliga, använder sig inte av vare sig metriska, amerikanska tum eller brittiska tum på någonting utan kör någon egen form av tum, går sönder på de mest spektakulära vis och är alldeles alldeles underbara.:D
Farsan och hans polare åkte ner till Indien 92 och köpte vars en, turade runt ett tag med dem och skeppa hem dem. Var faktiskt den första hojen jag körde. Växel på högersidan med neutralfinnare och härliga 22 ystra hästar.
Hastighetsmätaren fungerade sporadiskt och trippmätaren snurrande inte förrän efter 90, något som man aldrig upplevde i mer än 10 sekunder på grund av vibrationerna.:död

Det är bara att köpa!:tummenupp
 
SNYGG (= Verkar VÄLDIGT välgjord, smart, användbar till många hojar och bra) jigg!:tummenupp
 
Ja..gubbarna i Indien levererar lite blandad kvalitet numera.
Dock tycker jag Kinerserna är riktigt på nu..betalar man liite extra få man faktiskt mycket bra kvalitet.

Hur hittar ni sådana tillverkare i Indien och Kina? Jag slog in "springer fork" på ebay men inte fan dök det upp några Indier eller Kineser och ville kränga gafflar...:va
 
Enfields är farliga saker, de är oberäkneliga, använder sig inte av vare sig metriska, amerikanska tum eller brittiska tum på någonting utan kör någon egen form av tum, går sönder på de mest spektakulära vis och är alldeles alldeles underbara.:D
Farsan och hans polare åkte ner till Indien 92 och köpte vars en, turade runt ett tag med dem och skeppa hem dem. Var faktiskt den första hojen jag körde. Växel på högersidan med neutralfinnare och härliga 22 ystra hästar.
Hastighetsmätaren fungerade sporadiskt och trippmätaren snurrande inte förrän efter 90, något som man aldrig upplevde i mer än 10 sekunder på grund av vibrationerna.:död

Det är bara att köpa!:tummenupp

Jo fööfan, hade mycket kul på gamla enfields förra året. Efter jag plockat leran ur förgasaren och lärt mig "startritualen" av nån gammal indier :D
 
Tum standarden för rör är lite lustig. 1"tum är ca 34mm för i de gamla vattenledningarna var 1" invändigt.
Så hela rörstandarden utgår från de invändiga måtten på gamla vattenledningsrör.
Vad det blir i utvändiga mått Går inte räkna ut utan det är bara lära sig utantill:död
 
Har lekt rörkrökare här på morgonkvisten. Lockade igen, sandfyllde med fuktig sand och shimsade med en plåt runt dynan för att röret inte skulle kunna bresa ut åt sidan. Nu är det ju ingen snäv vinkel, men det blev jävligt bra och klart över förväntan.



 
Snyggt... använde du en hydralbock?
Jiggen ser suverän ut.
Tror som de andra... ta måtten och bygg en egen framgaffel, har svårt att se att det skulle kunna bli sämre... men med tanke på priset, så tycker man ju att kvaliten skulle vart nåt bättre.. det är ju ändå 4 lopper, för något tillverkat i Indien... :va
 
Jo en sån där billig tryckande hydraulbock från jula. Har läst att det är ren skit, men förmodligen har folk provat att bocka tunnväggigt i kombination med fel dynor så det funkar den inte till. Jag har ju ändå 3mm gods i mina ramrör.

Ang. gaffeln så tror jag att jag kortar min originalgaffel och kör med den till en början. Med svarta original gaffelbensskydd ser den helt ok ut: (inte min men likadan)

 
Har faktiskt hänt litegrann nu på senaste. Fick tag i en tigsvets som jag bytte till mig tidigare. En Miller econo twin ac/dc. Var skeptisk först men satan så jämt och fint den går.

Har bockat klart största delen av rören nu och tillverkat fästen och sån skit som tar massa tid. Punktade ihop allt för att se hur det blev. Fattas nått stag och ett motorfäste innan helsvetsning.









 
Lite mer framsteg :)
Gjorde ett par bockar så jag kunde snurra hela jiggen. Skönt att slippa svetsa underifrån..





 
Snyggt! Inte första gången du tigsvetsade va:tummenupp
 
Tack :) Nejdå, men tyvärr får jag aldrig möjlighet att tjuvträna på jobbet då vi mest sysslar med grov-/byggsmide, så lite knackigt gick det i början. Sen ska ni ju givetvis ta med i beräkningen att jag lägger ut bilderna på dom "bästa" fogarna ;)
 
Ser iaf grymt fint ut!
Fråga från en oinvigd, vad innebär 4 tum "strech" och 3 "drop", vilka mått/vinklar är det som förändras?
 
Ser iaf grymt fint ut!
Fråga från en oinvigd, vad innebär 4 tum "strech" och 3 "drop", vilka mått/vinklar är det som förändras?

Nya bakramen är förlängd 4" för längre hjulbas och fäste för hjulaxel 3" högre upp för lägre markfrigång, typ. :-)
 
Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top