Bryta upp tanklocket, honda 1000rr -06

Simon85

Ny medlem
Gick med
2 May 2005
Hoj
cbr 1000rr -06
Har haft stöldförsök på hojen, så jag fick byta tändnigslås fick då nya nycklar och så tappar jag bort min gamla nyckel :huvet Pratade med en mc firma som sa att man kan skada tanken om man bryter upp den. Hur ska jag göra? Hjälp lite jobbit och så skiner solen idag och tanken är tom fan

Låssmed..

Borde ju gå att ordna lätt och smidigt för en erfaren låssmed.
Till en rimlig peng, förhoppningsvis.

Förmodligen billigare än en repad tank iallafall ;)

De är inga problem - ta en borr som passar så att säga cylindern runt nyckelhålet - borra en bit i taget och sen bör du kunna pilla bort cylindern och under har du ett spår att öppna me.

Borra inte för djupt så du pajar vridspåret som cyleindern påverkar

På samma sätt som me nyckeln - vrida och trycka.

Enda risken är väl om du borrar igenom locket o får gnistbildning i den tomma och syrerika tanken med bensinångor:näsblod:brinnerup

Kanske borde plocka ur soppaledningarna så att du kan ventilera tanken.

snackade med en låssmed nu och de menade att det är bara borra så nu kör vi håll tumarna och tack för hjälpen

Gå till en låssmed som dyrkar upp det för dig. Troligen inget problem om inte tanklocket är dyrkskyddat. Jag hade försökt dyrka det, mindre risk för skador på tanken. Annars borrar man upp det.

Edit, Vet du hur du borrar?

Last edited:
Gå till en låssmed som dyrkar upp det för dig. Troligen inget problem om inte tanklocket är dyrkskyddat. Jag hade försökt dyrka det, mindre risk för skador på tanken. Annars borrar man upp det.

Edit, Vet du hur du borrar?

nja är det bara bara rakt ner i låset tills man får upp det typ?

Vart är de paranoida kärringarna som skulle SKRIKA NEJ och säga att vi inte hjälper tjuvar att få upp lås på hojar man inte har nyckel till?

Jag får väll agera sån idag då... Hur gör man?

NEJ! Vad har forumet blivit?! Herregud, nu hjälper vi bovar att dyrka lås, INTE OK!!111!111! :mad:
/Vikarie för CS

nja är det bara bara rakt ner i låset tills man får upp det typ?

Antingen om det är stift eller sk. "lameller" så ska man borra bort stiften som ligger i kanalerna vilket nyckeln putter upp. Alltså, borra precis över nyckelhålet för att få bort stiften eller lamellerna. Men som sagt. Ett tanklock, vare sig det är lameller eller stift är ingen konst för en låssmed att dyrka upp. Borra är det sista man gör, speciellt på en sån fin motorcykel.

Last edited:
Är det bara jag som tycker det är ett respektlöst beteende att bryta sönder låset på en så pass ny o fin hoj bara för att man inte kan lugna sig att åka en dag eller två:va

När dom snodde mitt tanklock på min r6 (japp ni läste rätt inbrott i garaget så stal dom tanklocket på den lösa tanken som låg på ett bord)

Då slog dom ner en skruvmejsel i låset och vred upp det med hjälp av en svetstång runt mejseln.

Så ta en lämplig plattmejsel tryck ner den i låset och vrid runt. Då går nog kolven sönder och du kan öppna locket

Lycka till!

När dom snodde mitt tanklock på min r6 (japp ni läste rätt inbrott i garaget så stal dom tanklocket på den lösa tanken som låg på ett bord)

Då slog dom ner en skruvmejsel i låset och vred upp det med hjälp av en svetstång runt mejseln.

Så ta en lämplig plattmejsel tryck ner den i låset och vrid runt. Då går nog kolven sönder och du kan öppna locket

Lycka till!

Så du såg på ditt stulna tanklock att dom hade gjort så? :D

EDIT: Sitter inte tanklocken skruvade från utsidan runt ringen? Isåfalla bara skruva upp sen tanka och skruva tillbaka igen :D

tack ska ni ha för hjäpen!! borade upp skiten gick väldigt bra och smidigt :banana

Vart är de paranoida kärringarna som skulle SKRIKA NEJ och säga att vi inte hjälper tjuvar att få upp lås på hojar man inte har nyckel till?

Tvärtom, det skulle finnas en tråd med trix som tjuvar har som gör att hojåkare kan skydda sig bättre. T,ex det faktum att det om det sitter ett skivlås på en hoj bara är att skruva loss skivan och köra iväg. Allmänt känt numera efter att tjuvar praktiserat det ett tag men om alla visste det direkt hade kanske ett gäng stölder kunnat undvikas....

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti