Esquire
Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Jag hade just slaktat några gamla datorer (hedenhös) i jakt på fläktarna från nätaggergaten då det slog mig: jag skulle bygga en spritdriven garagemokabryggare.
Så jag funderade lite och plockade ihop delarna jag skulle behöva.
Efter en snabb vända med vinkelslipen, några vändor med en Dremel och lite milt våld med hammare och huggmejsel hade jag den färdiga bryggaren.
Man kan ju inte ha en så fin spritdriven garagemokabryggare utan att använda den. Så nu var det dags för en liten provkörning.
Först ladda brännaren med T-Röd.
Sedan ladda bryggaren med vatten och kaffe.
Så var det bara att stoppa in brännaren och tända på och därefter vänta lite.
Såja, kaffet färdigt och dags att lyfta av bryggaren.
M som i magsyra. Inte mycket crema där inte.
En snabb servering (det är därför det är en aning suddigt).
Smaken blev väl inte helt 100% bra. Men med lite experimenterande ska det nog gå att få till den perfekta garagemokan. Man piggnade ju till av att dricka den iaf, och det var ju huvudsaken.
Vad kostade då bygget?
Tja. Ett uttjänt nätagg, en brännare tagen från en Trangiakopia köpt på ÖoB och en gammal mokabryggare är ju inte direkt saker som är värda sin vikt i guld. Man kan nog säga att det handlade om kaffepengar.
(Ja, jag har för mycket fritid.)
Så jag funderade lite och plockade ihop delarna jag skulle behöva.

Efter en snabb vända med vinkelslipen, några vändor med en Dremel och lite milt våld med hammare och huggmejsel hade jag den färdiga bryggaren.

Man kan ju inte ha en så fin spritdriven garagemokabryggare utan att använda den. Så nu var det dags för en liten provkörning.

Först ladda brännaren med T-Röd.

Sedan ladda bryggaren med vatten och kaffe.

Så var det bara att stoppa in brännaren och tända på och därefter vänta lite.

Såja, kaffet färdigt och dags att lyfta av bryggaren.

M som i magsyra. Inte mycket crema där inte.

En snabb servering (det är därför det är en aning suddigt).

Smaken blev väl inte helt 100% bra. Men med lite experimenterande ska det nog gå att få till den perfekta garagemokan. Man piggnade ju till av att dricka den iaf, och det var ju huvudsaken.
Vad kostade då bygget?
Tja. Ett uttjänt nätagg, en brännare tagen från en Trangiakopia köpt på ÖoB och en gammal mokabryggare är ju inte direkt saker som är värda sin vikt i guld. Man kan nog säga att det handlade om kaffepengar.
(Ja, jag har för mycket fritid.)