Brutit handleden, någon annan?

Jacobsson

Sporthojsnörd
Gick med
22 Feb 2009
Hoj
...Rsv4
Så här lagom till semestern har man gått och brutit handleden, roligt när man har planerat hoj semester...
Är det någon annan här som har gjort det? tänker på efter det har läkt, hur blir det med träning, hoj körning?
Nu är det väl skada till skada men vill höra om det är någon här som har någon erfarenhet av detta?

Det finns hundra varianter på handledsfrakturer och på hur bra dom läker.

Jag fick en relativt "snäll" fraktur på handleden när jag var ~20
Den läkte ihop bra, men jag får ont i den och den svullnar vid allt för ensidig belastning fortfarande.

Lyckligtvis inte vid MC körning, men vid cykling på vanlig trampjonne händer det relativt snabbt, jag har provat att variera körställning in absurdum, bytt styren, styrstammar, handtag osv...

Vid körning av en lånad MC (60-70mil på en dag) så kände jag av det lite grann, men det kanske jag hade gjort på min egen med.

Var den så sned att de fick bända tillbaka den? Jag fick en liten 50 kilo läkare som inte orkade dra tillbaka den, det sa hon så klart inget om så nu är den 14 grader fel.

Får ont ibland.

Åker mycket snowboard så jag har råkat ut för... höm... olyckor?
har dock inte brutit handleden men armen för 2 år sen. Det ironiska var att jag bröt armen pga handleds-skydd.
Hoppade lite på big-jumps den dagen och jag var så dum att jag ville ta det lite högre och högre för varje gång, så de sluta med att jag tog lite mer sats än nödvändigt och landa drygt 10 meter längre fram mot vart jag skulle landa, med överkroppen mot backen.
Visst, jag bröt inte handleden men jag landa med sådan kraft så jag bröt armen där skyddet slutade när det trycktes in mot armen vid landningen.

6 veckor och 2 st vintersemestrar förstörda (hade en till bokad) :tummenupp

Var den så sned att de fick bända tillbaka den? Jag fick en liten 50 kilo läkare som inte orkade dra tillbaka den, det sa hon så klart inget om så nu är den 14 grader fel.

Får ont ibland.

nja men fick ett roligt besked på att det var brutet.... fick en adrenalin kick efter så jag försökte resa mig upp och stötta mig på armen när jag skulle upp från crashen, insåg inte att det var brutet och läkarn ville inte säga det för att han ville inte att jag skulle få panik eller nåt. fick svar på det när läkarn tog in ortoped och tog tag i mina axlar så jag inte skulle flytta på mig. Det var mycket skönare sen efter att de hade rätat på armen lite, inte undra på varför jag hade så ont i armen :D

Last edited:
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...