Brutalt däckslitage?

• Thread starter Thread starter manneman
  • Start date Start date

manneman

Guest
Eller normalt?

Jag köpte en ny Yamaha XT 660 X den 26 mars och slet ut original bakdäck Pirelli mt03 Dragon efter 200 mil, tipset jag anammade om ett riktigt bra däck som var Metzeler M5 är nu nere på corden efter 453 mil...

Min nästa chansning är Metzeler Z8?

Att inte däcken håller speciellt länge med min körstil har jag fattat sedan länge då snabba gaspådrag med stånka i kombination med långpendling inte är någon höjdare och vill man dessutom att det ska fästa i kurvorna så blir det svårt.
Jag kan dock tumma på kurvfästet något om däcket iaf håller runt 600 mil iaf, det mesta går att lösa om man får upp värmen i alla fall.

TIPS???

Hej Dunlop sportsmart är nog lösningen för dig om du ochså vill ha bra grepp. Kör själv på detta och är helnöjd. Annars så prova Dunlop roadsmart ska ge mer mil. // Jon

Michelin går tyvärr fetbort, vilket jag glömde nämna i förbifarten (350 MAX! ...men visst bra fäste) och säger däckkrängaren SJÄLV vad kunderna tycker duger så chansar jag, en felchansning och jag står ändå kvar på ruta ett!

Last edited:
Synd att Michelin går bort, annars hade jag rekommenderat nya "Road 3".

Bästa greppet jag någonsin haft i vått är med "Road 2" (att göra stoppies är inga problem). Och i torrt ger de varningar långt innan de släpper, så man vet när man ligger på gränsen.

Synd att Michelin går bort, annars hade jag rekommenderat nya "Road 3".

Bästa greppet jag någonsin haft i vått är med "Road 2" (att göra stoppies är inga problem). Och i torrt ger de varningar långt innan de släpper, så man vet när man ligger på gränsen.

För min del har M5an ALDRIG släppt hur mycket jag än pressat det så vill man ha fäste så vet jag vilket däck jag väljer. Tyvärr vet jag alltför väl skillnaden på däck mellan varv och vrid så där kan jag iofs rekommendera Michelin till radfyror men till stånka går det tyvärr fetbort, problemet var 350 mil OCH när det blir FÖR varmt då fanskapet blev som flytande tjära...SNORHALT och efter att det torkat...bakelit...inte bra...
(Power 2 ct)

Patrik, vi pratar om detta alltså?

http://ssl.delti.com/cgi-bin/rshop....6&Ang_pro_Seite=15&Transport=P&dsco=121&m_s=1

Jepp, min size!

Last edited:
Michelin däcken med 2ct har alltid vart ett bombsäkert kort i väta och normal gatkörning, men samtidigt har dom alltid vart en mardröm när dom överhettas på bankörningar då dom just INTE varnar innan dom släpper varför många önödiga omkullkörningar skett!! :krama

1-0 till mig att jag förekom dig i Michelintvivlet! :D

Jag bugar, tackar och testar Dunlop Sportmax fr o m nästa vecka.:tummenupp

Last edited:
Michelin däcken med 2ct har alltid vart ett bombsäkert kort i väta och normal gatkörning, men samtidigt har dom alltid vart en mardröm när dom överhettas på bankörningar då dom just INTE varnar innan dom släpper varför många önödiga omkullkörningar skett!! :krama

Jag trodde det var däck som användes för "långpendling" som han skrev i första inlägget och inte bankörning :tungan

Men det kan vara bra att veta, tidigare körde jag aldrig bana, och på väg är det ju rätt så svårt (läs olagligt) att misshandla däcken så mycket :näsblod

Jag trodde det var däck som användes för "långpendling" som han skrev i första inlägget och inte bankörning :tungan

Men det kan vara bra att veta, tidigare körde jag aldrig bana, och på väg är det ju rätt så svårt (läs olagligt) att misshandla däcken så mycket :näsblod

Att inte däcken håller speciellt länge med min körstil har jag fattat sedan länge då snabba gaspådrag med stånka i kombination med långpendling inte är någon höjdare och vill man dessutom att det ska fästa i kurvorna så blir det svårt.

Så skrev jag till Patriks försvar och i huvudsak så menade jag underförstått ett allrounddäck som tål mycket i sidorna men samtidigt har riktigt bra slitstyrka i mitten.

Last edited:
Dom heter Dunlop Sportmax Sportsmart. Går du till däckkrängaren och frågar efter Sportmax så kommer han att glo på dig först och fråga vilket däck du vill ha eftersom Sportmax är namnet på serien inom "sportiga" gatdäck i Dunlops sortiment.

jag kör på sportsmart är uppe i ca 400 mil och dom ser knappt använda ut dom första däcken bt 016
( tror de var dom var orginalmonterade) var nästan slut vid 340 mil
(så slut att jag inte vågade en banndag så bytet blev lite för tidigt om man bara kör väg)

Finns SportSmart i dim. 150/60-17? Någon som vet. Har kört SportMax D208 och SportMax GPR AL-10 på min och jag får bara ca 300mil på dom.

Jag kollade där men dom hadde bara från 160/60 & uppåt. Vet inte om jag får plats med ett 160 på min Drza.
Du har också 4.25'' fälg va? Det suger.. Sportsmart finns inte i 150, det minsta är 160.

Ska man ha 150-däck så har iaf jag kommit fram till att metzeler m3 eller m5 är vettigast.

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla