Brutala hästkrafter..

sgtpepper skrev:
Om man "måste" rida på en 90-väg för att komma någonstans så har man byggt stallet på fel ställe och då får man väl investera i en hästtransportvagn.

Och vem säger att stallet kom efter vägen?
Ofta byggs stallen först (med tanke på att många är bra gamla eller renoverade) och sen på senare år kommer vägen.. eller så byggs vägarna ut och då står stallet kvar.

Men jag förstår din tankegång... och ingen hästmänniska skulle säkerligen frivilligt vilja ha sin häst i närheten av trafikerade vägar.

Och något OT, men generellt gäller ju det som diskuteras även för hundar som också är inärheten av trafik allt för ofta.

RESPEKT för varandra är det som gäller!

SM 570 RR skrev:
Hästfolk med transporter har jag tappat förtroendet helt för :kocko
Galet folk det där. Inte kan dom köra bil heller.

Vet inte exakt vad du syftar på men många som kör hästtransporter PLANERAR sin väg.

T.EX. saktar ner i god tid till trafikljus för att hästen ska slippa ett tvärstopp.

Men ofta råkar de ut för ett tvärstopp ändå p.g.a. en jäktad bilist som kör förbi transporten och svänger in framför och stannar :fatta!

EDIT: Alla är inte världsbäst på att köra bil heller...

The_FacultyGirl skrev:
Vet inte exakt vad du syftar på men många som kör hästtransporter PLANERAR sin väg.
T.EX. saktar ner i god tid till trafikljus för att hästen ska slippa ett tvärstopp

Mycket märkligt. :va :va
Senaste månaden har jag åkt förbi 4(Fyra) hästransporter som antingen legat i diket omkullvälta med hästar som fått benen avslagna mm mm ,eller så har dom stått dubbelvikta på vägen (europaväg) .
Alla gånger har ett visst kön stått utanför o kliat sig i huvudet. :va
Att köra bil med släp är inte som att rida ponny :kocko :kocko

Emmi skrev:
Likväl som skogen är till för att rida i, inte köra hoj i, men jag accepterar hojar i skogen (även om de är där olagligt oftast), acceptera då hästar på vägen. Och ni som blir arga för att hästen blir rädd för en ensam joggare, är det så svårt att sakta ner när ni ser en häst och gå lugnt förbi?

Motionsspåret ifråga har en förbudsskylt för hästar/hästekipage. Du kanske accepterar hojar i skogen där det är olagligt men det gör inte jag. Det finns speciella banor för detta. Anledningen till att det är förbjudet är oftast miljöregler, stör närboende, förstör naturen.
Jag saktade ner dock inte till gångfart men när jag såg hästens beteende och ryttarens oförmåga att tygla hästen så la jag benen på ryggen.

SM 570 RR skrev:
Mycket märkligt. :va :va
Senaste månaden har jag åkt förbi 4(Fyra) hästransporter som antingen legat i diket omkullvälta med hästar som fått benen avslagna mm mm ,eller så har dom stått dubbelvikta på vägen (europaväg) .
Alla gånger har ett visst kön stått utanför o kliat sig i huvudet. :va
Att köra bil med släp är inte som att rida ponny :kocko :kocko

Som sagt, visste inte vad du syftade på men helt klart, alla ska inte köra släp.
Men hur de har hamnat där vet man ju aldrig..

tros-kaffe skrev:
Å alla som gnäller över att hundar skiter på backen, men hästarna då, vem f*n tar upp efter dom??? :fatta!
Håll vägarna fria från hästskit
kan bara hålla med till 1000!!
Var ute med hundarna en gång och ena sket kanske 3-4 meter från gångvägen. Möter en surkärring som klagar på att jag inte plockar upp efter mig, 3 meter bakom mig ligger det 43124 kilo hästbajja PÅ gångvägen. Jag frågar henne varför inte "hästridarna" plockar upp efter deras jävla dynga, fick inge svar. :)

Och i Valletuna är det ingen hästskötare som vet att man kan ha en påse för hästarnas arslen.. De e ju liksom bara att droppa allt på vägen, fy fan tycker jag!

streetfighter1 skrev:
Motionsspåret ifråga har en förbudsskylt för hästar/hästekipage. Du kanske accepterar hojar i skogen där det är olagligt men det gör inte jag. Det finns speciella banor för detta. Anledningen till att det är förbjudet är oftast miljöregler, stör närboende, förstör naturen.
Jag saktade ner dock inte till gångfart men när jag såg hästens beteende och ryttarens oförmåga att tygla hästen så la jag benen på ryggen.

Tyvärr gör ju ditt springande att hästen blir ännu mer nervös vilket gör ditt beteende till farligt frö ekipaget. Varför inte sakta ner, se till att hon får kontroll på hästen och det inte händer en olycka. Men är det ridförbudsskyltar ska inte hästarna vara i motionsspåret, regler finns av en anledning.
Jag menade att jag kan acceptera att folk kör hoj i skogen eller på grusväg trots att det är ovanligt. Därför borde ni kunna acceptera hästekipage på vägkanten också.

SM 570 RR, konstigt. Jag har åkt runt med vår häst på otaliga tävlingar både i Sverige och utomlands och aldrig träffat på en hästtransport i en olycka. Dessutom kör jag budbil till vardags, så jag kör rätt mycket.
Men vissa ska inte köra med släp, framförallt inte med djur. Som the facultygirl säger så kör de flesta med hästtransport sakta och planerat för att göra det bäst för hästen.

Last edited:
Emmi skrev:
Tyvärr gör ju ditt springande att hästen blir ännu mer nervös vilket gör ditt beteende till farligt frö ekipaget. Varför inte sakta ner, se till att hon får kontroll på hästen och det inte händer en olycka. Därför borde ni kunna acceptera hästekipage på vägkanten också.

Hästar ska inte gå lösa. Framförallt inte i ett motionsspår.

Hästen gick inte lös utan var riden av en tjej. Att de var i motionsspåret var fel, men varför göra saker och ting värre och farligare för det?

Sen tycker jag att om man inte kan acceptera alla som är tillåtna i trafiken, har man där själv inte att göra. Man kan bli arg på folks fel, men man kan inte bli irriterad på en hoj som får punktering, en bil som går sönder eller en häst som blir rädd.

Last edited:
Emmi skrev:
Hästen gick inte lös utan var riden av en tjej. Att de var i motionsspåret var fel, men varför göra saker och ting värre och farligare för det?
.

Att rida på en häst innebär väl att den går lös?
Om man nu inte är 2 personer och den ena håller i kopplet.

Nej, en lös häst är en häst utan ryttare eller utan träns. En lös hund är en hund utan koppel.
Den här hästen hade både ryttare och träns.

saker som tänker själv är faliga, sen om det är hästar eller människor är ska samma..
tänk dig bara en galen människa(sadam) på en skapligt labil häst(sönder avlad arab), det kommer inte att funka.

en häst kan bli rädd för allt som som rör sig eller låter, en människa som blir rädd för sånt får aldrig i helvete ta körkort.
trafikvett kommer i tidig ålder oavsett ras, kan det inte hanteras ska man inte vistas i trafik...

PS. den som säger att den kan bestämma över en häst/människa ljuger, allt som tänker själv går inte att kontrolera.. DS

MikkE skrev:
Var ute med hundarna en gång och ena sket kanske 3-4 meter från gångvägen. Möter en surkärring som klagar på att jag inte plockar upp efter mig, 3 meter bakom mig ligger det 43124 kilo hästbajja PÅ gångvägen. Jag frågar henne varför inte "hästridarna" plockar upp efter deras jävla dynga, fick inge svar. :)

Och i Valletuna är det ingen hästskötare som vet att man kan ha en påse för hästarnas arslen.. De e ju liksom bara att droppa allt på vägen, fy fan tycker jag!

:rofl :rofl :rofl
fan va bra....

Att en häst blir rädd är som att sitta på hoj och få punktering, farligt, oväntat och okontrollerbart. Ska alla saker som det kan hända nåt oväntat med förbjudas i trafiken?

En fråga till er hästtjejer bara,,,,,,när ni rider en häst,,,,,e det inte svårt att få den o ligga still på rygg då????????? :rofl

ktmjacke skrev:
En fråga till er hästtjejer bara,,,,,,när ni rider en häst,,,,,e det inte svårt att få den o ligga still på rygg då????????? :rofl

:hihi MOAHAHAAA fa den va bra! :Bugar tydl. att det finns humorister på detta forum
:hihi
10 poäng helt klart!

Eftersom jag har en viss erfarenhet av både hästar och hojar så ligger det till på det här viset, hästar är flyktdjur villket innebär att allt som kan tänkas vara farligt, typ en sten, påse eller bara vinden i träden eller en hoj som gasar för fullt ( :fatta! ) kan få en häst att få spader och börja skubba iväg. Det spelar ingen roll om hästen gått förbi samma förbaskade dike 14 gånger den 15 kan det i hästens ögon/öron ligga en sabeltandad tiger och lura och som ska anfalla och äta upp den, och kusen tar det säkra före det osäkra skubbar iväg allt vad den kan, det är där det gammla ordspråket kommer in "Hellre fly än illa fäkta", oftast hinner ryttaren reagera men inte alltid. Och det är inte lätt att få stopp på 650kg muskler som har bestämmt sig för att fly. Tänk på vilket jobb som ryttaren har lagt ned på att få hästen "trafiksäker", detta kan du som kör förbi och gasar som en idiot eller på annat sätt skrämmer hästen ödelägga på nolltid, villket medför att nästa gång dom går upp på vägen för att ta sig någonstans (transportsträcka offtast) så kan det gå käpprätt åt h-vete och kusen studsar ut i vägbanan bara för att förra gången det kom en hoj så blev kusen rädd och den enda lösning hästen finner på problemet är att "dra" kanske hoppar den in i den hoj/bil som just ska passera. Hästar är inte smarta (hjärna som en valnöt och 650 kg muskler), eftersom du är den smartare (förhoppningsvis) av er 2 visa det genom att ta hänsyn till både ryttare och häst. Dom bör inte va på vägen det håller jag med om men jag tror inte att dom går där om dom inte behöver.

Last edited:
MikkE skrev:

Hahaha! Citerar ett gammlat inlägg jag skrev förut:
Nisse Järnet skrev:
Det där med hästbajs har jag också råkat ut för! Dock lite annorlunda. Kom i en vänsterkurva med vanligt nerlägg när jag får syn på en FET hög skit mitt i min fil! Panikväjar åt höger eftersom jag inte vill klyva högen och får sedan göra ett jäääkligt nerlägg åt vänster igen för att inte köra rakt ut i diket! Det slutar med att den vänstra fotpinnen skrapar i marken och den vänstra foten smackar in en hård bredsida *flotch* rätt in i bajshögen! Fyfan inte kul att göra rent bågen och dojan efter allt stänk...! Men jag vurpade inte iaf :tummenupp
(Jag vet att det låter lite "bajs och kiss" men det är faktiskt sant! Akta er för bajshöger där ute!)

flemming skrev:
Kej.. sorry :confused: mene asså det va inte meningen att reta upp nån..
ba att det va lite komiskt.. asså va tror en ryttare som rider vid en väg? :3freak att det e tyst o att trafiken stannar på behörigt avstånd när man ska korsa vägen??

en annan grej som säker är värt en smocka.... jag var på en hästhoppningstävling för ett par år sen med flickvännen... :brinnerup oh! va kuul... NOT.. så jag gick o tjacka en festis.. som va jätte god :) så slog det mej att dom pangar döcoolt om man stampar på dom.. vips va den pangad.. mene det sa tydl. pang precis när en häst på banan gjorde en ansats vid ett hinder oe en i publiken hade sett allt o kom fram till mej o sa att jag gjorde nog klokt i o sticka medans jag kunde gå för egen maskin.. så det gjorde jag :yoparty

så det kan gå.....
Flemming

Jasså du skojade inte. Då kan man hoppas på två saker. 1: att det är du som står ivägen när hästen skenar så du slipper göra om nått sånt igen.

2: Att det är du som får berätta för föräldrarna att du har sett till så att deras dotter/son ligger med bruten rygg på intensiven.

Prova att använda det du har mellan öronen.

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back