Brun sörja i kylsystemet

Zalfus

Medlem
Gick med
27 Feb 2006
Ort
Halmstad
Hoj
S1000RR -12 racehoj
Skulle laga läckan ifrån termostaten på hojen idag och upptäckte att kylsystemet var full med brun sörja. Ser varken ut eller känns som olja.
Kan det vara korrosion?

Kylvattnet var blandat med biltemas vattenpumpssmörjning (som just ska förhindra korrosion). Har ingen glykol i då det är på racehojen.


Någon som vet vad det är?

Termostathusets infästning:

20160131_163929_resized.jpg

Vattenpumpens slanganslutning:

20160131_162041_resized.jpg

Dränerad kylvätska (visserligen i en smutsig behållare med annan skit):

20160131_162002_resized.jpg
 

FP

Ny medlem
Gick med
31 Oct 2009
Ort
Halmstad
Hoj
CRF250
Hade så på min r6a... Var rost från en skruv tror jag. Tömde och spolade igenom så löste det sig :)
 

racermasen

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2008
Ort
För långt från banan..
Hoj
MV Agusta F3 racehoj
Ja det får vi hoppas att det beror på då.

Någon annan som har en idé?

På min förra race hoj (trajja 675) spolade jag rent systemet och fyllde på med biltemas smörja. Fick samma resultat som du. Vattnet såg ut som skit... Spolade rent igen och fyllde på med waterwetter och problemet var löst. Slår aldrig i biltema skiten igen! I MV'n kör jag med waterwetter och batterivatten
 

Zalfus

Medlem
Gick med
27 Feb 2006
Ort
Halmstad
Hoj
S1000RR -12 racehoj
På min förra race hoj (trajja 675) spolade jag rent systemet och fyllde på med biltemas smörja. Fick samma resultat som du. Vattnet såg ut som skit... Spolade rent igen och fyllde på med waterwetter och problemet var löst. Slår aldrig i biltema skiten igen! I MV'n kör jag med waterwetter och batterivatten

Hmm.. Intressant. Men waterwetter har väl ingen smörjande och antikorrosiv effekt?

Saxat från mekonomen:
"Water Wetter förbättrar vattnets förmåga att suga upp värmen ifrån motorn och gör så att vattnet snabbare kan nå en bra arbetstemperatur. Det innebär att du får en avsevärt förbättrad kapacitet i värmepaketet, som förser bilen med varmluft till kupén."
 

racermasen

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2008
Ort
För långt från banan..
Hoj
MV Agusta F3 racehoj
Hmm.. Intressant. Men waterwetter har väl ingen smörjande och antikorrosiv effekt?

Saxat från mekonomen:
"Water Wetter förbättrar vattnets förmåga att suga upp värmen ifrån motorn och gör så att vattnet snabbare kan nå en bra arbetstemperatur. Det innebär att du får en avsevärt förbättrad kapacitet i värmepaketet, som förser bilen med varmluft till kupén."

Visst smörjer waterwetter :) Och säkert bättre än biltemas :p

Kika här:

http://www.redlineoil.se/tillsatser/kylsystem/waterwetter
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top