Brun olja med en vit strimma

Goxx

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2008
Hoj
MT-09 2020
Hej hej, jag håller på o pillar lite på mitt lik nu när jag ändå inte kan köra den och verkstadskostnaden ändå kommer bli skyhög, igen...

Eftersom den ätit upp så pass mycket olja på en veckas jobbpendlande att oljefönstret visade tomt så tömde jag resterande olja nyss.
Det var ungefär en halv 5 litersdunk kvar (liggande uppskuren dunk).

Vet inte riktigt på rak arm vilken mängd det ska vara men det är inte det som är problemet.
Oljan är BRUN och jag tyckte mig se en liten vit/grå strimma på oljestrålen när det sista rann ut. Vatten har jag lärt mig att det är när oljan är grå.

Men brun? typ chockladbrun matt som oboy nästan.
Jag har inte sett något skimmer typ metallbitar eller sånt ännu men har inte tittat så noga efter sånt nu. Ska titta i morgon i solen och i en glasburk tänkte jag.

Nån som vet vad det är för fel när oljan ser ut som oboy och när den antagligen tagit in vatten också??

Mycket tacksam för er expertis.
mvh/G

Brun brukar oljan bli när den är så jla slut som den bara kan bli, nästa steg är att den kommer ut i form av gelèklumpar. Hur långt har oljan gått?

Bara lite kondens som hade försvunnit ifall du varmkört hojen ordenkligt. detta kan man se mer av efter vintern förvaringen.

När du körde sista turen, var den ordentligt genom varm? Alltså mer än 2 mil.
Var den bara lite halvvarm så är det troligtvis bara normal kondensvatten i oljan, ingenting att oroa sig för.
Men... det kan vara åt helvetet, man ska aldrig vara helt lugn.... ;-)

Mats

Vart väldigt vit olja i min gamle Sachs motor jag knappt använde till flakan. Det kan man kalla gammal olja :D

Brun brukar oljan bli när den är så jla slut som den bara kan bli, nästa steg är att den kommer ut i form av gelèklumpar. Hur långt har oljan gått?

Max 400mil men det var förra säsongens olja, det vart inte många mil då så jag körde ändå efter att ha hört efter med min mek. Kanske inte skulle gjort det..

När du körde sista turen, var den ordentligt genom varm? Alltså mer än 2 mil.
Var den bara lite halvvarm så är det troligtvis bara normal kondensvatten i oljan, ingenting att oroa sig för.
Men... det kan vara åt helvetet, man ska aldrig vara helt lugn.... ;-)

Mats

Den var nog svinvarm eftersom det bara var ungefär hälften så mycket olja som det skulle vara i motorn. Jag låter den alltid stå på tomgång tills den är ca 70grader varm innan jag brassar iväg.

Last edited:
Max 400mil men det var förra säsongens olja, det vart inte många mil då så jag körde ändå efter att ha hört efter med min mek. Kanske inte skulle gjort det..

Oroa dig inte för mycket om det är som du säger. Har gjort i brallan själv av just detta fenomen, men det är kondens och skulle ha försvunnit ifall du varmkört hojen ordenkligt.

Bara lite kondens som hade försvunnit ifall du varmkört hojen ordenkligt. detta kan man se mer av efter vintern förvaringen.

Ok, jaja det ser inte roligt ut iaf.
Ska slänga i lite b-olja i morgon och "spola" igenom och sen blir det finolja igen.

Tack för alla svar grabbar, jag kanske kommer med nya frågor i morgon. Nu är det iaf dags att lägga ner för kvällen.

Brun olja är mestadels rost. Huvudsakligen från cylinderväggarna pga småstarter för att "prova" eller kör väldigt korta sträckor då kondens bildas och cylinderväggarna oxiderar på nolltid.

När min hoj läckte kylarvatten pga dålig topplockspackning blev oljan brun precis som du beskriver, oboy/kaffe med mjölk.

Skulle det vara så att det läcker vatten i oljan så borde det ha samlats en sorts choklad-milkshake-liknande kladd i topp på motorn, typ ventillock/luftningsslangar/oljepåfyllningslock. I min ventilkåpa var det fullt med milkshake-kladd :)

Du kan också kolla gneom att hälla upp lite av den gamla oljan i en genomskinlig behållare, typ glasburk och låt stå ett dygn eller två. Om det blir olika lager av vätskor när du inte rört den på ett tag så är det rätt uppenbart. Så ser min gamla kylarvattenblandade olja ut som står i glasburk på hyllan nu i alla fall, ett skickt med vatten och ett med olja.

Last edited:

Den var nog svinvarm eftersom det bara var ungefär hälften så mycket olja som det skulle vara i motorn. Jag låter den alltid stå på tomgång tills den är ca 70grader varm innan jag brassar iväg.

Bara så du vet. Kollade precis en loggning jag gjort på en bana som är ca 300m lång. Vi behövde åka 26 varv innan oljan hade samma temp som vattnet. Din vattentemp säger verkligen ingenting gällande oljetempen och det dom frågade tidigare i tråden om den verkligen hade varit varm sista gången du körde.

Kör du mycket på bakhjulet med hojen eller?

Varmkör gör man genom att köra hojen, inte ståendes på tomgång!
Då blir även däck och du varma innan du "Brassar"
Som Helmut skrev, oljetemp och vatten temp är två olika saker.

Mats

Brun olja är mestadels rost. Huvudsakligen från cylinderväggarna pga småstarter för att "prova" eller kör väldigt korta sträckor då kondens bildas och cylinderväggarna oxiderar på nolltid.

Småstarter kan jag ju nog känna mig lite skyldig till iaf nu när jag letat missljud o så, och när jag kör till jobbet har det bara blivit bromma - gärdet ett tag. Ingen längre sträcka alltså

När min hoj läckte kylarvatten pga dålig topplockspackning blev oljan brun precis som du beskriver, oboy/kaffe med mjölk.

Skulle det vara så att det läcker vatten i oljan så borde det ha samlats en sorts choklad-milkshake-liknande kladd i topp på motorn, typ ventillock/luftningsslangar/oljepåfyllningslock. I min ventilkåpa var det fullt med milkshake-kladd :)

Du kan också kolla gneom att hälla upp lite av den gamla oljan i en genomskinlig behållare, typ glasburk och låt stå ett dygn eller två. Om det blir olika lager av vätskor när du inte rört den på ett tag så är det rätt uppenbart. Så ser min gamla kylarvattenblandade olja ut som står i glasburk på hyllan nu i alla fall, ett skickt med vatten och ett med olja.

Oljan ser mer normal ut idag då den stått över natten, men jag ska hälla över lite i en glasburk o se vad som händer. Bra tips.

...... hade varit varm sista gången du körde.
Kör du mycket på bakhjulet med hojen eller?

Nä det blir bara minipower wheelies ibland, jag har inte lärt mig det där ännu :)

Last edited:
I tillägg till Brinks inlägg så kan brun olja även komma från kopplingspartiklar. På nipponhojar delar ju ofta motorn olja med transmissionen. Men men, bara byta olja och filter i detta läge, som redan sagts.

Varmkör gör man genom att köra hojen, inte ståendes på tomgång!
Då blir även däck och du varma innan du "Brassar"
Som Helmut skrev, oljetemp och vatten temp är två olika saker.

Mats

Självklart väntar jag med att köra på tills jag känner att jag har lite mer förtroende för däcken dvs dom greppar lite mer efter ett tag.

Men såklart oljetemp o vattentemp är olika, det har jag faktiskt aldrig tänkt på.

Idag har jag iaf pluttat in ny olja, jag åkte till okq8 o köpte deras SBK olja för att köra lite och sen skölja ur motorn med den för att efteråt peta i motulolja som jag också köpte idag.Samt ett nytt filter som jag också ska byta till.
Jag har iaf kört en sväng idag och motorn blev sjukt varm, det lät inte speciellt konstigt.
Jag har inte bytt olja ännu, tänkte köra lite mer med ok-oljan först.

MEN åter till min gamla olja, när jag hällde över den i mitt förvaringskärl så hittade jag en liten bit röd packning, en liten strimma på ca 2cm, ungefär en sån bit som sticker ut utanför tätade motordelar.
Och ett litet kopparfärgat spån, men det kan ha legat i min oljedunk innan för den var inte direkt ren.
Jag har iaf varit på DIN MC idag och killen där sa att det kan vara vev/kamaxel (jag minns inte riktigt vad han sa vev/kam blabla) som är lite dålig om det låter så som jag beskrev det.

Vi kom iaf fram till att om det är så så kan det vara billigare att köpa en ersättningsmotor.
Hur som helst så låter den inte så illa längre så jag tänker att det kunde vara den kassa oljan som gjorde så det lät och nått läckage som gjort så att lite olja förbränts.

Ska försöka få tag på en såndär komptestare bara för att också.
Jag ska iaf hålla koll väldigt noga nu framöver och kanske gasa tills det rasar helt enkelt :)

Vad körde du med för olja innan, bytte du viskositet med OK-oljan? Ett fint trick för att få motorn tystare är ju tjockare olja, körde Hyndan på tjockare mineralolja (15 el 20w40?)när jag felsökte, den vart såå tyst & fin. Sen bytte jag till helsyntet 10w40, tillbaka var det gamla skramlandet...

Jag var inte inblandad i oljan sist, jag fick ny när jag hämtade ut den från verkstaden så jag vet inte riktigt.
Nu kan det vara 10-40 i tror jag.

Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...