Brummande högtalare

MulleMuck

Cepe med megafon
Gick med
4 Dec 2003
Hoj
Yamaha TZR -99
Har en steroanläggning inkopplad till datorn bestånde av en förstärkare och 2 högtalare.. MEN nu när jag kopplar in förstärken i datorn så bara brummar det.
Har kollat jordfel men kan inte bli av med ljudet. Brummandet är så högt så det är omöjligt att spela musik eller nånting från datorn för det hörs ändå inte.

Har varit såhär i nästan ett år nu och börjar bli jävligt less på hörlurar.. Om jag bara kör musik i ena högtalaren, med andra ord har den andra högtalaren rkopplad, så funkar det, men inte så kul med lågt monoljud :)

Nån som har en aning ?

Har haft precis så där som du.. löste det aldrig heller.. orkade inte.. har numer en Xbox kopplad till tv:n istället som jag kör mp3:or och film över nätverket från datorn på..

Hursomhelst så är jag förmig att något jag märkte när jag höll på och fipplade lite, att om jag bara hade kontakt med mittstiftet i RCA-kontakten så var det bra.. så antagligen något med jordningen ändå.

Gissar på att du har som jag.. en 3,5mm stereopropp till två RCA-kontakter sen in till stereon. Jag hade iofs 10m kabel och gissade på att det var det som gjorde det..

Andra saker du kan kolla är ju så inte kabeln ligger i närheten av någon transformator elelr liknande.. kanske kan generera surr..

Om du kör med bara en högtalare.. funkar det med vilken som helst av dem då elelr bara den ena? funkar det med båda borde det väl kanske inte vara något som stör i kabeln..
Fan jag köpte t.o.m. en svindyr skärmad kabel utan skillnad.

hur vet du att det inte är ngt jordfel? Testat med Stereon och Datorn i samma kontakt? Något jag hörde en gång är att man kan testa att bara vända stiftkontakten i väggen.. alltså bara byt hål för strömsladden till stereon..

Jordbrum, som du troligen har, är skitjobbigt att hitta orsaken på. Jag hade exakt samma problem eftersom nivån på jorden i eluttaget jag har datorn i och antennuttaget till TV:n inte är lika i huset där jag bor. Antennuttaget går till videon, videon är kopplad in i stereon, datorn är också kopplad till stereon, och datorn är så klart kopplad i eluttaget. På så vis fick de båda jordarna kontakt och det började brumma. Jag löste det med en galvanisk avskiljare mellan antennsladden och videon. Det enda du kan göra är att dra ur sladdar, en efter en, och se exakt vilken sladd som orsakar det. Har du många prylar ihopkopplade, har du många saker att testa. Kvällen är ung...

Förresten. Biltema har en billig galvanisk avskiljare. Så länge du inte kör 5.1 mellan datorn och stereon (vilket jag betvivlar eftersom du har 2 högtalare...vilken slutledningsförmåga jag har va?) så borde den göra jobbet. Fast då har du ju inte löst problemet vid roten av det onda, så att säga. Men det kanske inte spelar nån roll för dig. Jag hade däremot blivit tokig. :näsblod

Tack för alla svaren och jag misstänker att mitt enda val är att testa mej fram litegrann, och nåt som stör tror jag inte det är eftersom det funkar på vilken RCA som helst, bara jag inte kopplar in båda samtidigt..

Och jag har inte surround, utan STEREO... :)

Men nån som har Farbro Barbro's telefonnummer? "Hon" borde veta vad som är snett.

Men får nog ta en helkväll till att felsöka min lilla "anordning".. Som Farbro Barbro alltid säjjer: "Det finns inga genvägar till ett perfekt ljud!"

EDIT: Eftersom jag är så jävla lat så beställer jag avkiljaren och testar först innan jag börjar riva i massa sladdar :)

Last edited:
*/ ?>
Back