Bruksbil - vad ska jag välja?

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Jag behöver byta bil. För snart två år sedan köpte jag en -96 Open Omega Caravan som jag först var jättenöjd med. Men tiden uppstod småfel efter småfel och sedan 5-6 månader har jag tröttnat fullständigt. Vad jag behöver är en rymlig eller flexibel bil som kan rymma två vuxna, barnstol och en mindre hund. Glamour och komfort är fullständigt oviktigt. Däremot ska den vara pålitlig och driftsäker samt vara billig att försäkra, skatta och tanka. Jag har sneglat på Opel Agila och Hyundai Atos. Den senare kan vara väl liten men att den går att "konvertera" till en riktigt rymlig bil har ändå hållt intresset vid liv. Vore kanske en Volvo 945 ett alternativ om man nöjer sig med trafik- eller halvförsäkring? Den lär vara billig/enkel att reparera, driftsäker och inte heller vara känd för att tappa sitt värde snabbt. Kanske en lågt prissatt Skoda Octavia kombi? Ge mig förslag ni som har lyckats med ett förhållandevis billigt, praktiskt och problemfritt bilägande.

HanneZ skrev:
Corolla is da-shitt! Bästa begagnat-bil en himla massa år!

Jo, japanskt ö.h.t. är väl värt att kika på om man vill ha driftsäkerhet
nuförtiden. Tyskt är bäst att undvika, franskt vet jag inget om.

En äcklig Volvo eller en dållig Saab, är väl igentligen de bästa valen. Lätt att hitta reservdelar, hyfsat lättmeckat, bra andrahandsvärde m.m

Hittar du en Mazda 626 som inte är alltför rostig är det ett säkert kort.Maskinellt verkar dom skottsäkra.

Köp dig en Nissan Primera, skottsäkra mekansikt, roliga att köra med sina 131 hästar (2.0 snurran, dessutom med kamkedja) inga rostburkar, pålitlig elektronik etc...du får en fin bil för kanske 30 kakor! :tummenupp

Honda civic. Billig att försäkra, köra och tanka. Ok pris på delar.
Man borde få plats med en barnvagn i bakluckan. Men hunden får nog sitta i baksätet.

Haft 3 st själv i olika årsmodeller. Aldrig varit nöjdare.
Och aldrig haft en bil som varit så "hel" heller för den delen.

Röstar med på toyota. I alla fall ingen jävla peugeot :mad: "De nya är ju myyycket bättre än de gamla" jovisst, kyss röven. AC lägger av, elhissar lägger ner, skrammel från framvagnen, kupéfläkten lade av lagom tills det blev minusgrader. Jobbarkompisen har toyota och bara kör.

Blip skrev:
Röstar med på toyota. I alla fall ingen jävla peugeot :mad: "De nya är ju myyycket bättre än de gamla" jovisst, kyss röven. AC lägger av, elhissar lägger ner, skrammel från framvagnen, kupéfläkten lade av lagom tills det blev minusgrader. Jobbarkompisen har toyota och bara kör.

Håller med -Toyota.

Min bror har en Carina II 89-90 någonting.

Den bilen bara går och går,blankt papper på varje besiktning dom senaste 6-7 åren,det enda som vi har bytt på den är kylet,bromsbelägg,några lampor och sedvanlig service.
Då använder han den ändå varje dag till och ifrån jobbet,träningen osv.

Tack för uppslagen. Japanskt är det tydliga rådet. Inser att det ligger en hel del vett i detta. Är dock lite förvånad att inte fler rekommenderar Volvo 945.

Nyteknik skrev:
Tack för uppslagen. Japanskt är det tydliga rådet. Inser att det ligger en hel del vett i detta. Är dock lite förvånad att inte fler rekommenderar Volvo 945.

Min personliga åsikt är att dom är för dyra på begangnat marknaden.

Nyteknik skrev:
Jag behöver byta bil. För snart två år sedan köpte jag en -96 Open Omega Caravan som jag först var jättenöjd med. Men tiden uppstod småfel efter småfel och sedan 5-6 månader har jag tröttnat fullständigt. Vad jag behöver är en rymlig eller flexibel bil som kan rymma två vuxna, barnstol och en mindre hund. Glamour och komfort är fullständigt oviktigt. Däremot ska den vara pålitlig och driftsäker samt vara billig att försäkra, skatta och tanka. Jag har sneglat på Opel Agila och Hyundai Atos. Den senare kan vara väl liten men att den går att "konvertera" till en riktigt rymlig bil har ändå hållt intresset vid liv. Vore kanske en Volvo 945 ett alternativ om man nöjer sig med trafik- eller halvförsäkring? Den lär vara billig/enkel att reparera, driftsäker och inte heller vara känd för att tappa sitt värde snabbt. Kanske en lågt prissatt Skoda Octavia kombi? Ge mig förslag ni som har lyckats med ett förhållandevis billigt, praktiskt och problemfritt bilägande.

saab 900 94-98 slitvarg, inte alltför ful att titta på, se upp med rosten, välj 2,0 litersmotorn den håller överlägset bäst och drar runt 0,7. dessutom är de ofta mycket utrustning i dom då saab är för tekniknördar :)

dessutom är den riktigt lättmekad och delar finns det gott om, inte heller dyr i skatt och försäkring

Last edited:
Nyteknik skrev:

Nästan samma bil som 745:an tråkig men väldigt praktisk (det går att få in spånskivor på 120 X 240 cm i dom).
Hade valt 855:an istället om det ska vara volvo i den prisklassen.

Toyota corolla är väldigt driftsäkra samt grymt lätta att skruva med.skulle påstå att det är lättare än volvon (haft en själv,syster har haft sin 96:a sedan 99 och med nästan 20 000 mil på mätaren har det alvarligaste varit en vanlig service med byte av kamrem,avklarat på typ 1 tim 30 min).
Enda nackdelen med dom är rosten,volvon har fördelen att den är galvad.

Mazda 626 har jag heller aldrig hört något ont om.

Nyteknik skrev:

945:an missar helt ditt "billig att tanka" kriterium. Dom drar forvanansvart mycket. Jag hyrde en nar jag behovde flytta och den drog mer an min jagga (arsmodell 1985) vid landsvagskorning...

HönaPower skrev:
Köp dig en Nissan Primera, skottsäkra mekansikt, roliga att köra med sina 131 hästar (2.0 snurran, dessutom med kamkedja) inga rostburkar, pålitlig elektronik etc...du får en fin bil för kanske 30 kakor! :tummenupp

Då har jag ett måndags-ex då? Elektroniken strular, lager som låter, drar 0.9 landsväg mm. Och detta på en 94:a som är fullservad enligt bok och har rullat precis över 20 000mil. En riktig skitbil är vad det är! Iofs är den röd, det kan vara det som är felet. 2.0 slx suger getpung!

Toyota Avensis verkar ju vara omöjlig att döda, dessutom är de inte fula. En 945 var gammal redan när den var ny, hur den känns idag jämfört med konkurrensen behöver vi ju inte gå in på.

Den formodligen bästa bil (av dom tre) jag har haft var en Corolla-kombi med tvåliters dieselmotor. Det var typ en -01 så dom är väl fortfarande dyra. Bilen köptes i Danmakt och togs in av ett företag. Drog med försiktig högerfot under 0.6 på landsväg och var skapligt bekväm.

talar vi nyköp eller?

Daewoo/chevrolet har tre års nybilsgaranti vilket ju är ganska trevligt, en Kalos är kanske inte så stor men det finns inte så mkt utrustning i dem som kan strula.. och har man garanti så :)

Chevrolet_Kalos_5.jpg

Kostar runt hundra, välj 1.4 med ac.

Köp en Renault Laguna kombi av första generationen, det är en stor och säker familjebil som importeras i parti och minut. Därför är även de svesksålda mkt billiga, håll koll på att kammrem är bytt samt hur det allmänna skicket är... har själv haft en 2.0 combi cupé -98 ingen räcer men den drog ca. 0.75 milen och man åker bekvämt... :tummenupp

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg