Bruks motard?

954-Fajerbläjd

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2003
Ort
S
Hoj
954
Hej,

Vad ska man köpa för motard som ska köras mest gata/småvägar/grusvägar med?
Alltså en slitstark "bruks-motard" som inte dör om man inte putsar naglarna på den varje kväll i garaget?

M.v.h
/M
 
Yamaha tt/xt 600, Honda Xr 600/650, KTM 640 eller kanske lite ovanligare Husqvarna 610s.


Å strax så kommer en massa folk ha åsikter på tillförlitligheten på Ktm, tillgången på reservdelar till Husqvarna eller om det är lämpligt att bygga om en XT till motard för man kan ju faktiskt inte åka mer än elva kilometer på bakhjulet med den.... ;)
 
Jag valde 640SM, funkar kanon som brukshoj, valde mellan XR650 och Ktm640 och 660.
Blev en 640 pga elstarten..
 
Har faktiskt aldrig saknat elstart. Hondan startade alltid på 1:a eller 2:a kicken. Värre om man har en tjurig rackare som är väldigt svårstartad då kan jag förstå elstart.
 
Hade nog satsat på en 640 då. Eftersom allt kommer färdigt på den. Bra broms, motardhjul elstart mm mm. Möjlighet att skjutsa kan ju va en fördel ibland.

Kör själv XR650. Valde den för att jag ville ändå vill ha offroad fälgar i första hand samt råkade hitta en beg till rätt pris i rätt tid. Tycker även den kändes mycket smidigare än 640:n. Tror den bättre kan liknas vid 625:an om man ser hur man sitter på den.

XR:en är som sagt väldigt lättstartad. Man saknar mest elstart när man står lite dumt till på taskigt underlag i "bushen".

Minus för för svindyr plast dock. Pirat plast är lite klurigt att få tag på med långa lev tider och är inte jättebillig den heller.

Orginal bakskärm 1600:-
UFO piratskärm 800:-



Sammanfattning:

Bara gata/bana/slätare grusvägar = KTM 640
 
Fördelen med 640 mot XR650 är att man kan skjutsa på den.
Tjejen tror jag kommer gilla en 640 bättre;)

EDIT: Såg inte att ni redan skrivit det.....

///Mats
 
XR650-KTM 640

Som sagt är det nog mest smaken som avgör men en sak som jag tycker ser lite tråkigt ut med XR650 är att den ser så high-tech och modern ut tills man tittar på framgaffeln, varför envisas med att ha en konventionell gaffel när till och med CCM (Uj vad sur nån blir nu) har en uppochnerpåvänd gaffel.......Även om hondas gaffel säkert funkar bra så blir det minuspoäng vid korvmojjen.....
 
Re: XR650-KTM 640

b-man skrev:
Som sagt är det nog mest smaken som avgör men en sak som jag tycker ser lite tråkigt ut med XR650 är att den ser så high-tech och modern ut tills man tittar på framgaffeln, varför envisas med att ha en konventionell gaffel när till och med CCM (Uj vad sur nån blir nu) har en uppochnerpåvänd gaffel.......Även om hondas gaffel säkert funkar bra så blir det minuspoäng vid korvmojjen.....
Så high-tech ser då inte tank/kylvingar ut heller! Mer som en CR 500 -87 tycker jag.Synd att dom inte designade den som CRF 450 ungefär,då hade den blivit jääävligt snygg :fakta
 
Det sitter nog en sån gaffel där av en anledning, allt är inte bara för syns skull. Läste nånstans att det är stabilt med konventionell gaffel i ökenrally.. fast vad vet jag om det :rodnar
 
Synd att folk aldrig verkar fatta att XR650 INTE är byggd för att vara en motard utan en dräpare på grusvägar samt ökenrally:mattias
 
jag tycker du ska köpa en xr650.. konstig va?? :D

jag har själv ägt en ktm 640, men jag tröttnade på kvaliteten.

Det är ofta man ser oljedrypande lc4:or
senast va det en 660 som det "dräpte om"
sök lite på detta forum så hittar du säker massa trådar om just oljeläckande lc4:or

En annan sak är Vibbrationerna i KTM:s "bruksmotarder" dom är hemska om du jämför med hondan, men man vänjer sig ganska snabbt med dom ändå.

En fördel som KTM:en har är bättre fjädring för gata.

och sen är det lite mera drag i Hondas 650 än i Ktm

*Duckar för alla KTM ägare* :crash
 
WaZZe skrev:
jag tycker du ska köpa en xr650.. konstig va?? :D

jag har själv ägt en ktm 640, men jag tröttnade på kvaliteten.

Det är ofta man ser oljedrypande lc4:or
senast va det en 660 som det "dräpte om"
sök lite på detta forum så hittar du säker massa trådar om just oljeläckande lc4:or

En annan sak är Vibbrationerna i KTM:s "bruksmotarder" dom är hemska om du jämför med hondan, men man vänjer sig ganska snabbt med dom ändå.

En fördel som KTM:en har är bättre fjädring för gata.

och sen är det lite mera drag i Hondas 650 än i Ktm

*Duckar för alla KTM ägare* :crash


Då är det kanske dags att byta din avatar!! för den du har är en ktm :D Säg som det är, du saknar din gamla ktm :D
 
motardnisse skrev:
Då är det kanske dags att byta din avatar!! för den du har är en ktm :D Säg som det är, du saknar din gamla ktm :D
Hoppla...
BOR du i glashus och lever på att kasta sten i det eller :D :D :D
 
Supermoto skrev:
Hoppla...
BOR du i glashus och lever på att kasta sten i det eller :D :D :D

SÅKLART!! :D :D :D
Du vet att jag gillar att reta folk :D
är nyckelbenet bra nu supermoto eller?
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top