brukar ni plocka upp skruvar o dylikt från gatan :)

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
en typisk vinter tråd.
TJo. undrar ifall det bara är jag, eller ifall det är vanligt fenomen.
jag brukar i alla fall plocka upp skruvar o dylikt som jag hittar på gatan. som trillat av från diverse fordon o liknande, man blir extra lycklig ifall det är rostfritt :). dom ligger o värms gött i fickan tills dom till slut hamnar i "udda lådan" som har räddat mig många gånger "mer än man tror" när man behövt udda dimensioner eller allmänt skumma skruvförband som man vanligtvis inte har hemma, brickor nån metallbit att modda sönder,

Hahaahaa jaaaaaaahaaaajaaa.....

Eh ne, jag brukar inte direkt plocka på mig sådant på gatan. Ser jag däremot ett potentiellt görapunkaobjekt så tar jag dock naturligt hand om det.

Men självklart har jag en uddalåda i garaget, men den är bara fylld med sånt som jag hittar i garaget lite här å där :D

Såklart!
Som sagt så finns det inga härligare än att gå och leka med en var mutter i handen i sommardag kanske låter fånigt men det är så :fakta
En gång vart jag helt lyrisk när jag hittade en fullt funktionell och slipad 12ans skiftnyckel mitt på gatan!
Som perfekt för att mecka med hojen med. :)

Last edited:
Jag har en hink full med allehanda överbliven skruv, mutter, brickor, fjädrar, slangklämmor mm.
Brukar kalla den för "hoppets hink". Det är den jag febrigt börjar gräva i när det saknas ngt.
När jag får ngt över som inte har en adress i ngn av mina sortimentlådor, så åker det i Hoppets Hink.

Last edited:
Eeeev ne kan ja väl inte påstå men de e väl bra att de finns frivilliga soparbetare i landet! :p

JAg har en hink full med allehanda skruv, mutter, brickor, fjädrar mm.
Brukar alla den för "hoppets hink". Det är den jag febrigt börjar gräva i när det saknas ngt.

Det märks att du är en gammal och vis man som lyckas fyllt en hel hink. ;)

Ser jag spik, skruv eller annat liknande som inte ska finnas på vägen så brukar jag plocka upp det. Fast det är enbart för att säkerställa att inte jag eller någon annan får möget i däcket.

Inte direkt, ingenstans är för lat det har nog kostat mig en del. Vet inte hur många gånger jag fått det i däcken på bilen..

Hahaha! Där fick jag ett gott skratt Jörgen.
Jag tenderar att släpa hem allt jag hittar på gatan.. fick med mig en backspegel någon form av lastbil/buss efter en krock som låg i diket i somras. Kan ju vara bra att ha..

En varning för båthamnar; Hittade en skruv på båthamnens parkering och plockade upp den. Sen såg jag en till och en till och tillslut blev det riktigt många, 2 skruv per parkeringsruta i snitt. Fick precis ner dom i en 2 liters flaska som jag fick skaka för att få plats med alla skruv. Jag sparade inte flaskan men jag sparade väldigt många tusen åt mina båtgrannar och jag kör inte en meter mer än nödvändigt på den parkeringen.

Kan bara erinra mig att jag omedvetet gjort det en gång. Hittade den i mopedens bakdäck. :mad:
Men det hade det goda med sig att jag till relativt lågt pris fick öva mig i byte av slanglösa däck. :)
Ser jag nån så plockar jag upp den. Hoppas jag.

Jag är som en skata och plockar upp allt som blänker :)
Hittills har jag inte gjort några större fynd, men diverselådan växer lite varje månad.

va faen bor ni på för ställen som hittar sånt på gatan?

Hinner plocka åt sig mer på en tävlingshelg på sviestad än vad de flesta gör på ett år. :D
Diverse skruv, mutter och verktyg har kommit med hem från banan när man flaggvaktat.

Bästa verktyget jag hittat är en 5mm insexnyckel med långt skaft och t-handtag.
Mycket användbart verktyg.

Ibland. Var nog värre förr. Innan sambo och när det fanns plats till sånt.

Dock sparar jag på sånt där skit man alltid får med från IKEA möblerna. Tippskydd, snubbel-järn och allmänt värdelösa skruvar som alltid är för stora för brickorna man hittar.

De har faktiskt räddat mig ett par gånger när jag byggt ihop möblemang efter eget huvud.

Bilden visar mitt ungkarls-kök. Är man fattig student så är man.
Allt är gjort men en kass skiftnyckel med massivt glapp, en morakniv, skruvmejsel och 20 år gammal fogsvans. Bänkskivan kom från ett gammalt slagbord, alla skruvar återanvändes/sparades. Fullt? JA!
Praktiskt? JA! Billigt? JA!

Man vet aldrig när man kan behöva rostiga låsbrickor eller ett kasserat borr:tummenupp

Bifogat

• IMG_0543.JPG
    IMG_0543.JPG
    102.6 KB · Visningar: 218
Ang att hitta tappade skruvar så har man ju monterat isär och satt ihop en del bil och mc motorer under årens lopp och ibland har det visat sig att man stått med ett visst antal bultar och muttrar över när allt var klart men allt har ändå fungerat perfekt.Då blir man ju lite frågandes om man säger som så. :)

Last edited:
Tyvärr måste jag erkänna att jag plockas skruv och mutter om jag hittar. Bästa fyndet en feting M14 rostfri som låg i gräset i Visby någon vecka efter almedalsveckan :-)

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park