Brukar ni köra så här?

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Här om kvällen, tisdag närmare bestämt vid 22 snåret körde jag bil från Göteborg. Höll ganska högt tempo utan att riskera körkortet. Ungefär vid Kungsbacka ser jag en motorcykel i hög fart närma sig bakifrån. Uppskattar hans hastighet till ungefär 160 km/h. Ligger i ytterfilen och passerar några långtradare samt gör mig beredd att lämna plats för den snabbare trafikanten då jag tittar i backspegeln. Han har fortfarande inte passerat första långtradaren. Ligger en ganska bra bit bakom med andra ord. Plötsligt gör motorcykelföraren gör snabb manöver ut i väggrenen till höger där han accelererar förbi långtradarna och viker ut framför mig i ytterfilen och passerar ytterligare några bilar för att sedan köra av vid nästa avfart. Det hela såg väldigt elegant ut. Kanske inte så begåvat med tanke på att det var mörkt. Kan inte tänka mig att föraren hade fri sikt ute i väggrenen.

Brukar ni köra på det viset?

Nej! Inte så smart o köra i vägren i mörker o dålig sikt, speciellt inte om man håller 160+

Vardagsmat nästan.
Jag kör till 80% på väggrenen när jag kör motorväg.

Aldrig några som ligger ivägen.

Det är egentligen säkrare att köra på väggrenen än i vänsterfilen.

Chansen att någon kastar sig ut i vänsterfilen än på väggrenen är mycket högre.

Man måste vara rädd om sitt enda liv.

Last edited:
Själv brukar jag inte nyttja väggrenen förutom när det är köer etc., någon som blivit stoppad av polisen på grund av det och vad är böterna i så fall?

eV1Te skrev:
Själv brukar jag inte nyttja väggrenen förutom när det är köer etc., någon som blivit stoppad av polisen på grund av det och vad är böterna i så fall?
Skulle gissa att det blir vårdslöshet i trafik.... Om man kör som trådskaparen berättade..... Men är det bilköer och man krypkör så tror jag inte ens att polisen bryr sig

Fastna igår i Stockholmtrafiken i mitt i stan vid 1630-1730 tiden. Fy fan vad kul det var att köra mellan bilarna i köerna, körde till med upp på trottoaren för att köra om en sporthojare som fastna mellan ett träd och en bilist, offroad är som bäst i stadstrafik! :arsele

Blanco skrev:
Skulle gissa att det blir vårdslöshet i trafik.... Om man kör som trådskaparen berättade..... Men är det bilköer och man krypkör så tror jag inte ens att polisen bryr sig

Kör man med insidan av huvet så bryr sig inte farbror blå.
I alla fall inte han som satt på sin hoj och vinkade glatt.

Nyttjar vägrenen endast för att ta mig förbi köer. I 160 hinner man dåligt stanna för en havererad bil som ställt i vägrenen.

Jag brukar köra i vägrenen för att vara smidig i trafiken å släppa fram snabbare gående fordon såsom Fiat punto med tanter i, EU-moppar, motionscyklar och liknande :tungan :tungan :hihi

När ni bestämmer er för att svänga ut i väggrenen, kolla bakåt ! kan ju komma en mc dåre där :)

Sen mörkt och i 160 :kocko inte kul för han med stopp som letar efter triangeln i bakluckan.

Edit: bakluckan = bagageutrymmet.

/Dennis

Det där är en åldersgrej, en mognadsfråga.
Den som blivit vuxen - kanske kommit över 30-strecket, skaffat familj med barn, hus etc - tar i de flesta fall färre onödiga risker i trafiken än en 20+ som nyss flyttat från föräldrahemmet, kanske har sitt första fasta jobb och känner sig allmänt odödlig. Dels för att man har bättre insikt och förståelse för riskerna som finns, och dels för att man faktiskt har mer att förlora om något händer...

Nyheter
Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN

Pressmeddelande 2026-08-05F...

Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda