Brukar du glömma att ta bort låset?

Hmm...

Är ganska säker på var man snott idén, har sett såna där förr i andra sammanhang.

Ska man göra en själv bör det nog vara med reflexband, så att den syns i mörkret.

det har hänt att jag glömt ta bort låset på min fd duke. var mycket nära å klota .. Efter dess har jag alltid kommit ihåg och ta loss låset innan..

Glömde det på två gånger på nuvarande hoj när jag precis köpt det. Andra gången var jag riktigt nära att välta den. En granne kom springandes och hjälpte till att hålla upp den (en gixxer 1100 blir olidligt tung i vissa vinklar). Med sedan dess har jag skärpt mig.

Kan någon förklara för mig hur bromsoken kunde tåla en sån kraft som det blir när 300 kg hoj+förare tvärstannar kring momentet 2 dm?

berggren_martin skrev:
Glömde det på två gånger på nuvarande hoj när jag precis köpt det. Andra gången var jag riktigt nära att välta den. En granne kom springandes och hjälpte till att hålla upp den (en gixxer 1100 blir olidligt tung i vissa vinklar). Med sedan dess har jag skärpt mig.

Kan någon förklara för mig hur bromsoken kunde tåla en sån kraft som det blir när 300 kg hoj+förare tvärstannar kring momentet 2 dm?

300 kg hoj??? Vad i helvete kör du för nåt? En sån där med Viper-motor eller? :confused:

Limstift skrev:
300 kg hoj??? Vad i helvete kör du för nåt? En sån där med Viper-motor eller? :confused:

hoj + förare + bensin m.m. ~ 300 kg, dvs kraften som multiplicerat med hävstångsverkan tas emot av bromsoket när man glömmer kvar låset i någon av främre bromsskivorna

Last edited:
Du skrev faktiskt 300 kg hoj + förare, så det så! :p
Att du menade det totala momentet tänkte jag faktiskt inte på... förlåt :o

Limstift skrev:
Du skrev faktiskt 300 kg hoj + förare, så det så! :p
Att du menade det totala momentet tänkte jag faktiskt inte på... förlåt :o

Nu tror jag du missförstår mig med flit: "300 kg hoj+förare" skrev jag och syftade då på att "300 kg = hoj+förare". Men kraften måste bli enorm ifall dessa 300 kg tvingas stanna tvärt på 1 mm sträcka från kanske 7-8 km/h till 0 km/h över momentet från navet till skivlåset. Som tur är tar väl framdäcket emot en del också.

Än bättre är ju att skaffa en bit magnettejp som man skriver "Puckofjant, ta bort skivbromslåset" på. Denna remsa applicerar man sedan på tändningslåset.

Been there, done that... ...twice. :rolleyes:

Saknar en bit av framskärmen, bara för att man är lite glömsk och har lite bråttom ibland..

Såg en liten röd flärp istucken tändningen på en hoj häromdan, det stor abus på den så det finns nog som originaltillbehör... =)

/Zana

Glömmer det förbannade låset varje dag :( .

Därför parkera jag med hojen mot något så att den måste backas innan man far iväg. Låset sitter sedan dikt an mot stänkskärmen, på så sätt undviks dyra missöden :tummenupp

:hej

Sergeant skrev:
Glömmer det förbannade låset varje dag :( .

Därför parkera jag med hojen mot något så att den måste backas innan man far iväg. Låset sitter sedan dikt an mot stänkskärmen, på så sätt undviks dyra missöden :tummenupp

:hej

Det brukar jag också göra, men oftast sätter jag det i bakskivan, då ramlar man inte hejdlöst om glömskan skulle vara på besök... :tummenupp

Zana skrev:
Såg en liten röd flärp istucken tändningen på en hoj häromdan, det stor abus på den så det finns nog som originaltillbehör... =)

/Zana

När jag köpte mitt Abus lås fick jag med en liten magnet som man sätter på tändningslåset för att man skall slippa ev. missöden.

Vastrix skrev:
När jag köpte mitt Abus lås fick jag med en liten magnet som man sätter på tändningslåset för att man skall slippa ev. missöden.

Synd bara att mitt tändningslås är ett gapande hål efter att tjyvarna borrat ur det.... :D

*/ ?>
Nyheter
KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Back