Brottsanvisning hylsa i bakhjul, GSXR-1000?

Remo

a million miles away
Gick med
28 Jul 2004
Hoj
GSX-R1000, -03
Hej.

Jag ska på 4 dagars bankörning med SMC på Gelleråsen nästa vecka.

Tog därför loss bak- och framhjul ikväll på min -03:as GSXR1000 för att lägga på nya däck imorgon inför kommande 4 dagar på bana.

Såg att jag hade något om ser ut som en brottsanvisning på en ”retainer”, som sitter instucken i lagret som finns i plattan med bakdrevet.

Såg dessutom att det fanns en del rost/ärgning på bakaxel samt inne i hylsan mellan bakhjulslagren (vilket kanske är av mindre betydelse).

Tänkte hursomhelst passa på och fråga hur det ser ut på era andra Gixxrar vad gäller denna retainer samt rost i nav/bakhjul (dvs om det är ngt jag behöver åtgärda)?

Och skulle denna spruckna hylsa/retainer ev behöva bytas, gissar jag att det blir svårt få en ny levererad till senast onsdag nästa vecka... (dvs vill varken missa bankörningen och förlora pengarna).

Bifogar några ”förklarande” bilder:
1. Rost/ärgning i hylsa mellan bakhjulslager
2. Rost/ärgning...
3. Bakhjulsaxel
4. Retainer/hylsa med brottsanvisning
5. Retainer/hylsa...
6. Retainer/hylsa...
7. Sprängskiss

Mvh Erik

Bifogat

• 1.jpg
    1.jpg
    100.8 KB · Visningar: 101
  • 7.jpg
    7.jpg
    130.3 KB · Visningar: 177
  • 6.jpg
    6.jpg
    50.7 KB · Visningar: 131
  • 5.jpg
    5.jpg
    71.2 KB · Visningar: 145
  • 4.jpg
    4.jpg
    91.9 KB · Visningar: 219
  • 3.jpg
    3.jpg
    97.6 KB · Visningar: 122
  • 2.jpg
    2.jpg
    60.2 KB · Visningar: 133
Rosten på axeln åtgärdar du på följande sätt.

Ta fint slippapper (800-1200) och putsa axeln. Olja in axeln, torka torrt med papper/trasa.
Vid montering fukta axeln med olja så kommer det inte rosta vidare.

Brottanvisning syns dåligt på bilderna, beskrivningen skulle nog behöva lite puts också.

Klagar du på min beskrivning, som har både pedagogisk text samt bilder... :tungan

Skämt åsido, tackar för svaret :tummenupp.

Gjort precis som du äger vad gäller slipa och smörja axeln vid däcksbyte (dvs varje sommar), men rosten återkommer. Tänkte därför om det fanns ngt att göra så den inte återkommer i fortsättningen. :)

Provar bifoga nya större bilder ang ev brottsanvisning (så att inte max filstorlek överskrids):

Mvh Erik

Bifogat

• 8.jpg
    8.jpg
    149.5 KB · Visningar: 113
  • 9.jpg
    9.jpg
    169 KB · Visningar: 87
  • 10.jpg
    10.jpg
    149.3 KB · Visningar: 98
har alltid fettat in hjulaxeln med fett vet inte om det är rätt eller fel men rost har jag inte haft på dom.
kan det hända nåt om hylsan spricker runtom ? ryckutjämnaren tar sig ju ingenstans och hylsan sitter ju på hjulaxeln,är väl mest för o hålla avståndet mellan svingen

Last edited:
Hylsan med "sprickan" i är antagligen kallpressad. Då blir det så. Så "sprickan" finns säkert med från början.

Klagar du på min beskrivning, som har både pedagogisk text samt bilder... :tungan

Skämt åsido, tackar för svaret :tummenupp.

Gjort precis som du äger vad gäller slipa och smörja axeln vid däcksbyte (dvs varje sommar), men rosten återkommer. Tänkte därför om det fanns ngt att göra så den inte återkommer i fortsättningen. :)

Provar bifoga nya större bilder ang ev brottsanvisning (så att inte max filstorlek överskrids):

Mvh Erik

NU syns det en tydlig rand, som inte ser helt bra ut. Men till det positiva är att du klämmer ihop allting när du drar fast hjulet, skulle det spricka vidare (om det spruckit) så kommer inte delarna någonstans utan först vid demontering du kanske får fler delar i handen än du monteraden.

Byt olja, eller stryk lite tunt fett över axeln. Ytterligare tips är om du kört i grisväder ta bort bakhjulet efter, torka torrt och olja in igen :tummenupp

tvätta rent navet och dra en trasa fram och tillbaka i hålet.
kör med 800-1200 vått slip i axel hålen. gör lika med axlen tills den e ren å fin.
tvätta rent igen.
fetta in med marin fett då det står emot salt å annan skit mkt bättre än vanligt fett.

hittade samma typ av spricka på min gammla tl1000r efter andra däck bytet.
visade sig att de hade svaga "hylsor" för bakhjulsåkning. bara en lite notis.
köpte ny på ebay:tummenupp

Last edited:
Jag skulle nog lägga mer energi på bakdrevet istället, samt
hur ser drevet ut på motorn?

Jag skulle absolut lägga mitt krut på att fixa en ny hylsa, hellre än att dutta på axeln med smörpapper... Stål brukar oftast spricka av en anledning. Att sätta dit en redan sprucken detalj skulle iaf få mig lite lätt illamående. Varför skulle inte sprickan kunna ge sig av i axialled i nästa steg, å vad händer då?

Är det omöjligt att få tag i nytt skulle en svarvare fixa en ny under väntetid.
(mek. verkstad)

Ang. rosten: 5 drag med 180-papper eller vad du hittar i garaget, å sen på med anti-fret. Nåt korrosionshämmande grått fett som jag inte kommer ihåg vad det e baserat på just nu i natten...
Axeln e ju inte den mest vitala delen i det hela även om den naturligtvis ska va i bra skick.

Tackar för alla svar. :tummenupp

Har tid för däcksbyte idag, men ska se om jag även hinner in till Suzukiaffären och kolla om de får fram en ny hylsa/retainer snabbt (oavsett om det är en spricka eller bara ett spår från kallpressning/tillverkning).

Tvivlar dock på att de får fram en reservdel till tisdag/onsdag nästa vecka.

Dessutom är verkstaden stängd på helgen, så där lär jag inte heller få veta om de tycker att min retainer ser ut normal eller skadad.

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back