Brott och straff :D

dawutkin

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2008
Ort
Piteå
Hoj
2001 fzs1000
Jag lyckas inte hitta några vettiga svar på denna fråga, så jag gör ett försök här med :) Förra sommarn tog jag mellankortet på min gsx 400e, men har även en intruder 750. Käns onödigt att ha 2 hojjar så en ryker, vilket blir 400:an. Och där kommer problemet, överväger huruvida jag ska våga köra en tung hoj på mitt mellankort. Har hört att straffet för att köra tung hoj utan något kort alls oftast resulterar i en varning. Nån som hört mer specifikt hur det ligger till. Till saken hör att jag fortfarande har prövotid, vet ej om det spelar nån roll men jaja :tungan

Tacksam för svar
 
Du får nog en varning, tar dem dig igen så ryker nog kortet och då får du ta om det.
 
Om du kör en hoj som du inte är behörig att köra så lär det väl bli "olovlig körning". Tror inte du bara får en varning för det, och OM du får en varning första gången så lär du inte få det den andra gången du blir stoppad.
 
Klarar ens intrudern 100hk/ton gränsen?

Den måste IAF ligga väldigt nära gränsen att få köras på mellankort då det är en tung hoj och slö motor, häng på lite kromtillbehör och väg om den så du hamnar på rätt sida vikt/effektgränsen så att du får köra den
 
Klarar ens intrudern 100hk/ton gränsen?

Den måste IAF ligga väldigt nära gränsen att få köras på mellankort då det är en tung hoj och slö motor, häng på lite kromtillbehör och väg om den så du hamnar på rätt sida vikt/effektgränsen så att du får köra den

Grejjen är att den måste strypas ochså, reglerna för mellanklass säger max 25kw dock inte mer än 0.16kw per kilp. Intrudern ligger på 34kw.
 
Grejjen är att den måste strypas ochså, reglerna för mellanklass säger max 25kw dock inte mer än 0.16kw per kilp. Intrudern ligger på 34kw.

Säger inte reglerna "max 25kw ELLER inte mer än 0.16kw per kilo"

Jag hade för mig att man inte behövde strypa tex en fulldresser harley speciellt mycket på grund av vikten, men jag kan ha fel där...
 
Säger inte reglerna "max 25kw ELLER inte mer än 0.16kw per kilo"

Jag hade för mig att man inte behövde strypa tex en fulldresser harley speciellt mycket på grund av vikten, men jag kan ha fel där...

Näe det får aldrig vara mer än 25 kw, dumma regler dock, min gsx är strypt till 22kw men den går ändå hårdare än intrudern, borde inte finnas någon max effekt, utan gå efter effekt/vikt.
 
Näe det får aldrig vara mer än 25 kw, dumma regler dock, min gsx är strypt till 22kw men den går ändå hårdare än intrudern, borde inte finnas någon max effekt, utan gå efter effekt/vikt.

Ja, man tycker det, begränsningen är ju för att man ska hinna överleva dom första hetsporre-åren, men jag misstänker att en Aprilia RS250 strypt till 25kw är betydligt vassare än en guldvinge med 30kw....

Med tanke på din prövotid bör du nog inte chansa, utan det får bli strypkitt till glidaren.

Står gsx'en bara ivägen kan jag hämta den avgiftsfritt så slipper du besväret :D

En sån skulle passa som pendlarhoj för mig.
 
Last edited:
Säger inte reglerna "max 25kw ELLER inte mer än 0.16kw per kilo"

Jag hade för mig att man inte behövde strypa tex en fulldresser harley speciellt mycket på grund av vikten, men jag kan ha fel där...
Nu har jag bara föreskrifterna för förarprov för behörighet A och A1 framför mig (VVFS 2004:109). Där står det:
· behörighet A, begränsad behörighet
- motorns slagvolym får inte understiga 375 cm3
- motorns effekt får inte överstiga 25 kW
- förhållandet effekt/tjänstevikt får inte överstiga 0,16 kW/kg
Det gäller ju då alltså hoj som man har vid uppkörning. Men förutom slagvolymsbegränsningen så gäller samma även för den hoj man ska vara ute och köra med i trafiken som innehavare av Abegr. Exakt vart det står orkar jag dock inte leta upp i lagtexterna just nu. :tungan


Edit: för ordningens skull så kan jag ju lägga till att det kommer nya föreskrifter om förarprov: VVFS 2008:164
 
Last edited:
Jag tror att det är relativt lugnt första gången du torskar, andra gången blir nog inte så skoj, då är du en "återfallskriminell" som vi säger. Snuttarna knäpper på bergsprängaren bak i piketbussen och våldför sig på dig med batongerna. :smasha
 
Ja, man tycker det, begränsningen är ju för att man ska hinna överleva dom första hetsporre-åren, men jag misstänker att en Aprilia RS250 strypt till 25kw är betydligt vassare än en guldvinge med 30kw....

inte nödvändigtvis väl?:va som sagt, en mellantung hoj får aldrig ha mer än 25 kw och de måste ha ett effekt/vikt-förhållande på max 0,16kw/kg. med samma effekt/vikt-förhållande borde de väl dra lika bra?:va eller du menar att aprilian kommer acca bättre för att det är en tvåtaktare=vara vassare?

edit: eller den tilltänkta guldvingen kanske inte var strypt till ett bestämt effekt/vikt-förhållande?:va har lite svårt att reda ut vad du menar här...:)
 
Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top