Brott lönar sig nog inte i alla fall!! ?? !!

KaZ

Skyll på knäskrap i örat!!?!
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
hojlös
Garva när jag läste detta:

Olika scenarios:
Varför bad inte killen om ursäkt, för att sen betala för sig och sen kamma hem vinsten.
Eller, fattar inte varför butiksinnehavaren anmälde detta... :kocko han hade juh bara kunnat betala lotten å sen varit rik.
Eller, butiksinnehavaren hade kunnat gjort en deal med pojken... typ split 90/10 för att inte anmäla honom... jaja

:kocko

Tycker inte att nån av dem skall ha stålarna pga. dumhet!
Skänk dem till Barncancerfonden!

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,526191,00.html

Stal trisslott - skrapade fram miljonvinst
Butiksföreståndaren kom på tjuven - vill nu ha vinsten själv
Örnsköldsvik.
Den 15-åriga pojken skrapade fram en miljonvinst på trisslotten.
Problemet var bara att han snattat lotten - och blivit påkommen.
Nu vill istället butiksföreståndaren plocka ut vinsten.
15-åringen, som kommer från Örnsköldsvikstrakten, snattade en trisslott från lådan där de förvarades i Ica-affären.
Väl hemma skrapade han lotten - som dolde tre klöver. Det innebär en vinst på 1,2 miljoner kronor, eller en maximal utdelning på 7,5 miljoner.
Men butiksinnehavaren hade känt igen ynglingen på butikens övervakningskamera och åkte en kort stund senare hem till pojken och förklarade att han ville ha tillbaka lotten, skriver Örnsköldsviks Allehanda.
Lotten lämnades tillbaka - nyskrapad med miljonvinst.

Vem ska få vinsten?
– Jag har aldrig hört talas om något sånt här, att någon stjäl en lott som visar sig ha en jättevinst, säger Claes Tellman, informationschef på Svenska Spel, till aftonbladet.se.
Nu är frågan vem som ska få pengarna.
Affärsföreståndaren ska nu begära juridisk hjälp för att undersöka om det är han eller Svenska spel som har rätt till vinsten.
Pojken diskvalificeras eftersom han stulit lotten, och snatteriet har polisanmälts.
Svenska Spel ska i sin tur utreda vad som gäller.
– Om en butiksinnehavare köper en lott som vem som helst har han förstås rätt till vinsten. Men här är det oklart om någon betalt för lotten, säger Tellman.

Hamnar i pott
Det är ovanligt att Svenska Spel ligger i tvist om vinstpengar.
– Däremot händer det att någon stämmer en annan person för att de spelat lotto i hop och ska dela på vinsten, men att personen som har lotten inte går med på att de spelade gemensamt, säger han.
De vinster som inte hämtats ut hamnar i en pott som ökar vinstchanserna på andra lotter i olika kampanjer.
Så Svenska Spel gnuggar inte händerna när ingen hämtar ut en storvinst?
– Nej, så är det absolut inte, säger Tellman.
Butiksföreståndaren säger till Örnsköldsviks Allehanda att han ser historien som "otrolig, komisk och tragisk på samma gång".
– Mer vill jag inte säga, jag tycker synd om grabben och hans familj, säger han.
Nu ligger lotten i tryggt förvar - hos polisen.

Last edited:
Vilken jävla ångest man skulle fått, tänk om han nu hade köpt lotten istället för att sno den...

Idioten skulle naturligtvis gått tillbaka till affären och köpt en ärlig lott innan han berättade om vinsten. :kocko

Gixxer-Anders skrev:
Idioten skulle naturligtvis gått tillbaka till affären och köpt en ärlig lott innan han berättade om vinsten. :kocko

öööhhh eller hur..
Men butiksinnehavaren hade känt igen ynglingen på butikens övervakningskamera och åkte en kort stund senare hem till pojken och förklarade att han ville ha tillbaka lotten

HAHA
hörde att det var nått moppefucko här i från stan.. hehe.. stjärnor utan hjärnor har man ju hört talas om men den här liraren tar nog priset :fatta!

Hade jag varit ungen så hade jag fort som fasiken slängt fram 25kr eller vad den kostar och skämts ordentligt när butiksägaren kom hem till han, sen hade jag hämtat ut vinsten! :näsblod

Det borde väl vara butiksinnehavaren som får vinsten? Särskilt om det är så att han hade fått betala den summa lotten kostade till svenska spel om han inte kommit på snattaren.

Är det inte så utan att det är först när han sålt lotten som han måste betala så är det väl tveksamt. Men hur som helst - om man skall sno en lott så måste man nog ha en plan vad man skall göra om det blir vinst. Bara att sitta chockad vid köksbordet duger inte...

Tycker fan synd om killen! Jag tycker han ska ha lotten. Han får ju ändå betala böter, och då har han ju betalat för lotten. Han lär ju ta livet av sig annars, skulle jag ha gjort iaf, eller av någon annan.

Dee_cati skrev:
Tycker fan synd om killen! Jag tycker han ska ha lotten. Han får ju ändå betala böter, och då har han ju betalat för lotten. Han lär ju ta livet av sig annars, skulle jag ha gjort iaf, eller av någon annan.

Ja det är klart han ska ha lotten,brott ska uppmuntras.

Ärligt talat skulle jag skita i om jag så brände upp affären i fråga för att få en lott värd den summan. Och med de pengarna behöver han inte begå brott i framtiden, redan där kanske staten tjänar pengar :gnissla

Dee_cati skrev:
Ärligt talat skulle jag skita i om jag så brände upp affären i fråga för att få en lott värd den summan. Och med de pengarna behöver han inte begå brott i framtiden, redan där kanske staten tjänar pengar :gnissla

Mordbrännare och bandit.
Tro inte att du kan överlista genier.

UrbanTiger skrev:
Konstigt upplägg det där.
Om han nu stulit lotten så måste dom ju kunna bevisa att det var just den lotten han stal, LR ? Sen kan ju butiksägaren säga vad han vill om att killen inte köpt lotten eller stulit den. Borde inte spela nån roll ändå.
Han kan ju faktiskt ha hittat den på gatan utanför butiken på vägen hem.
Den som har lotten har väl alltid rätt till vinsten.

Fast han borde ha spöstraff för att han stjäl :fatta!
Jag antar att de via lottnummer kan se var lotten är såld så då ska tjuven fram med nån slags bevis för att det då inet skulle vara den stulna lotten.
Lägg pengarna i potten, ingen ska ha ut dem av de inblandade.

Silwer skrev:
Mordbrännare och bandit.
Tro inte att du kan överlista genier.

Mycket skulle jag göra för sådana summor, men jag skulle iaf kolla om kiosken/affären är tom först :3freak Å andra sidan skulle jag aldrig snatta en trisslott, så man lär väl inte hamna i den sitsen.

Somliga straffar Gud genast!!!

*muaahh ha ha ha*

/

De bevisar ju bara att man ska betala för sej.

Sen är de väl så att butiksinnehavaren inte kan ta del av vinsten hur eller hur, han får inte spela i sin egen butik!

Så tillbaka med pengarna till svenska spel.. eller till mej kanske? :tummenupp

Dee_cati skrev:
Ja, jättebra idé!! Betala alla kriminella tio mille så slipper de begå brott i resten av sina liv. :kocko

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT