Bromsvätskebyte och ABS?

iJvb

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2013
Hoj
Bmw_F800S_07(såld), Triumph_Speed_triple12(såld), Suzuki_M1600_05(såld), Honda_VTR1000f_98(såld), Bmw_F700GS_15(såld), Triumph_Explorer1200_12(såld), Buell_XB12R_07,
Hej jag tänkte byta bromsvätska och lufta systemet ordentligt. helst även ABS om det går då jag har rätt svampig handbroms som märks väll på bana men ej på väg.
problemet är då att i Bmw verkstads manualen på dvd som jag har så finns det ingen instruktion på lufta eller fylla abs systemet med bromsvätska.
står endast exakt hur göra med huvudcylinder och bromsoken trots att det står klart att det är för system med abs.

det enda på nätet jag har hittat är på följande på F800riders.org :

I know there are a few brake bleed threads, but they are not clear on the issue of abs bleed.
I have asked Stephan Thiel of South Africa about the issue. He is the chief of the Hex Code company that makes the GS911 diagnostic tool.
My issue is that on certain BMW models they clearly do bleed the abs controller. My issue is, does that need to be done on the F800ST.
Here is Stephan's response.
"hi David,
| We have full functionality for the ABS, including the bleed test that cycles the ABS pump, for the ABS-N control unit. This is the ABS that is used on the F650 and C1 singles...
| We did this one as an evaluation... and the other ABS units will follow at some point in time..
| However, for bleeding purposes only the servo assisted ABS types require the Bleed Test... ALL other ABS units, use the conventional bleed method... including ABS8M which is found on your F800ST.
|
| best,
| Stephan"

So I believe panic stopping the bike a few times before a brake bleed will cycle out of the pump any fluid that would otherwise not get bleed out.
dc

Så till mina funderingar.
jag har läst någonstans antydningar på att vissa modeler har bromservoasisterad abs?
hur påverkar det om det finns luft kvar i systemet eller inte?
jag läste att om man har diagnosutrustning för abs så kunde man göra en testkörning utav abs pumpen
så jag är lite rädd att det är denna som är luftningen utav abs systemet och då gör att jag ev måste lämna in för att lufta systemet vilket kändes lite onödigt men måste jag så måste jag.

vad har ni för erfarenhet och rekomendationer!?

Hej.
Om symptomet är att det bara märks på bana, då bromsen används hårdare och oftare, så är nog problemet att bromsvätskan har för låg kokpunkt, det vill säga innehåller för mycket fukt.
Eftersom vätskan inte cirkulerar i systemet så är den vätskan som innehåller stor fuktmängd koncentrarad till oket.
Jag tror att en konventionell luftning borde lösa ditt problem.
Du verkar inte ha någon luft i ditt system idag, så jag skulle prova med att byta bromsvätska på traditionellt sätt.
Jag har ingen specifik erfarenhet från motorcyklar i detta fall, men en hel del från bilar med ABS med detta symptom, och där fungerar denna metod utan problem.
Var sedan noga med att byta varje år, och då räcker det med att ta lite vätska vid varje ok.

men varge år? e de inte lite väl mycket och onödigt? jag har fått info om att man ska byta var 4:e år?

men varge år? e de inte lite väl mycket och onödigt? jag har fått info om att man ska byta var 4:e år?

Jo, du kan säkert köra med längre intervaller än varje år, och ha fullgoda bromsegenskaper.
Anledningen att jag gör det varje år är att det är ett så pass litet jobb, och förenat med en väldigt liten kostnad.
Bromsvätskan försämras ju trots allt hela tiden, och efter en viss tid så har man nått gränsen.
Då känns det bättre att "lyfta upp" bromsarnas funktion till topp-nivå varje år, det känns bara dumt att pruta på det.
Men du har rätt i sak, många klarar sig med ett längre intervall, dock så sjunker kokpunkten hela tiden, och kör du på bana så har du säkerligen högre temperatur än dom flesta "normalanvändarna", och då har du minskat marginalen ytterliggare.

Man får bara hålla koll på vätskenivån, eftersom det är risk att det "rinner över" om man har bytt bromsvätska med halvslitna belägg, och sedan byter belägg vid ett senare tillfälle.
Då har du förmodligen lite för mycket bromsvätska i systemet i förhållande till de nya beläggen, och vätskan är väldigt aggresiv mot lackerade ytor.
Tappa i så fall ur lite bromsvätska innan du byter beläggen.

tack för kommentarer.
nu va det ju så att manualen säger byte vartannat år men förra vintern blev ju byte utfört enligt kvitto så i sommar borde jag ju inte haft vatten i systemet så jag gissar på lite luft i anslutning med abs.
framförallt eftersom jag kan om jag vill dra reglaget emot handtaget men med fortsatt bromskraft (ju varmare bromsar ju sämre bromskraft)
på gata behöver jag ju aldrig ta i så mycket på bromsarna därav inget problem där.

jag byte til Cl xbk5 klossar i sommar så bromsfade har jag inget problem med idag så den biten kan jag utesluta :)

vad jag noterat är att från huvudcylindern går bromsledningen rätt ned till bromsoket och mitt på vägen så sitter det ett y som går till abs pumpen likaså på bakbromsen. det är därför jag är förvånad det inte finns någon naturlig avluftning på abs pumpen. och känns som ett naturligt ställe att samla en luftficka.

på de flesta bilar som jag sett så går ju ledningarna först till abs pumpen och sedan ut till hjulen.
tycker det skulle varit likadant på mc alternativt en avluftning men inte de :va

i övrigt så vet jag att abs.en fungerar men med lite fördröjning innan den kommer igång helt. :Bugar

Hej.
Ok, hoppas att du får ordning på problemet, jag har tyvärr ingen bra teori om just det.
På bilar har jag ett verktyg för att trycksätta bromssystemet med ca 1 bar, och sedan lufta vid oken.
På så sätt kan man göra det ensam.
Men har inte anpassat det för mc, kanske dags att prova det?
Hör gärna av dig om hur det gick.

Lagts ut en bromsvätske pump som går på tryckluft om de e till nån hjälp. Finns på köp o sälj o kom in under dagen.

Vissa BMWs har luftnipplar vid ABS-enheten och vissa ÄR krångliga att lufta, särskilt servomodellerna. Din hoj är inte en av dessa.

Det kan vara lite svårare att verkligen få ur all luft ur en hoj med ABS eftersom det är långa ledningar och en del skrymslen där luften kan gömma sig.

Jag brukar byta vätska (och ev lufta) som vanligt och när det verkar OK så trycker jag in alla kolvar så långt som möjligt, så fort som möjligt vilket gör att små luftbubblor gärna följer med strömmen upp i behållaren. Därefter pumpar jag ut kolvarna max igen och repeterar. Nu har dessutom den gamla vätskan i oken som inte följde med det första bytet blandat sig med den nya så det blir ett byte till.
Mer luftning borde inte behövas om man inte klantade sig vid byte 2 men man kan förstås trycka kolvarna fram och tillbaka några gånger till till det blir perfekt.

Du behöver inte koppla in hojen i datorn för att lufta, det enda den gör är att kolla att luftningen är OK och datorns OK uppfyller iaf inte mina krav på välluftat.

Last edited:
Lagts ut en bromsvätske pump som går på tryckluft om de e till nån hjälp. Finns på köp o sälj o kom in under dagen.

Ja, den där modellen är riktigt bra.
Den skapar ett undertryck, och suger istället för att trycksätta.
Den upplever jag fungerar bra när man har problem med långa och krokiga rörlängder.

jomen aså nu gäller det luftning utav ABS enheten oket har jag ju inget problem att lufta. :fakta

jomen aså nu gäller det luftning utav ABS enheten oket har jag ju inget problem att lufta. :fakta

Och då fick du ju svaret av mig att du saknar nipplar vid enheten och hur du ska göra. :fakta

har inte abs på min hoj men tänkte att de i alla fall skulle va till någon hjälp o underlättning av den där pumpen. det borde ju i vilket fall gå smidigare varesig man har abs eller inte?

Vissa BMWs har luftnipplar vid ABS-enheten och vissa ÄR krångliga att lufta, särskilt servomodellerna. Din hoj är inte en av dessa.

Det kan vara lite svårare att verkligen få ur all luft ur en hoj med ABS eftersom det är långa ledningar och en del skrymslen där luften kan gömma sig.

Jag brukar byta vätska (och ev lufta) som vanligt och när det verkar OK så trycker jag in alla kolvar så långt som möjligt, så fort som möjligt vilket gör att små luftbubblor gärna följer med strömmen upp i behållaren. Därefter pumpar jag ut kolvarna max igen och repeterar. Nu har dessutom den gamla vätskan i oken som inte följde med det första bytet blandat sig med den nya så det blir ett byte till.
Mer luftning borde inte behövas om man inte klantade sig vid byte 2 men man kan förstås trycka kolvarna fram och tillbaka några gånger till till det blir perfekt.

Du behöver inte koppla in hojen i datorn för att lufta, det enda den gör är att kolla att luftningen är OK och datorns OK uppfyller iaf inte mina krav på välluftat.

funderar då jag inte har några nipplar hur går ni till väga lufta abs enheten då det inte finns någon genomströmande kanal igenom pumpen??
eller rätta mig gärna om jag har fel: är framkretsen sammanlänkad med bakkretsen så det går med milt tryck trycka igenom bromsvätska igenom enheten tex via främre kretsen och drenera ut i den bakre??
om det skulle gå så har jag ju en idée på hur göra för att det skall bli 100% luftat.

funderar då jag inte har några nipplar hur går ni till väga lufta abs enheten då det inte finns någon genomströmande kanal igenom pumpen??
eller rätta mig gärna om jag har fel: är framkretsen sammanlänkad med bakkretsen så det går med milt tryck trycka igenom bromsvätska igenom enheten tex via främre kretsen och drenera ut i den bakre??
om det skulle gå så har jag ju en idée på hur göra för att det skall bli 100% luftat.

Du har fel, kanalen är genomgående.
Lufta som jag sagt så blir det bra. Jag har haft fem olika BMW med ABS sedan 2004 och har lagt flera hundra bandagar som instruktör med dom så jag har rätt bra koll på hur det funkar.

nu är systemet luftat och all vätska är bytt (inte i självaste Abs.n då.)
köpte mig en vakuum pump för 250kr som gjorde jobbet både rent och väldigt enkelt.
resultatet: utan att kunna kört ännu så känns det som frambromsen nyper ca 1cm tidigare och reglaget stannar ca 1.5cm från handtaget om jag tar i så jag är nöjd.
bak känns det skillnad också :)

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...