Bromsvätska?

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Är det någon större skillnad på bromsvätska för bilar och motorcyklar?

Anledningen att jag undrar är att jag har massor med ny bromsvätska (Castrol) liggandes, och ska byta bromsslangar på hojen imorgon.

Någon som har koll?
 
Macke skrev:
Är det någon större skillnad på bromsvätska för bilar och motorcyklar?

Anledningen att jag undrar är att jag har massor med ny bromsvätska (Castrol) liggandes, och ska byta bromsslangar på hojen imorgon.

Någon som har koll?

Berätta hur det gick sen, ska också byta. Vilka slangar köpte du och vad fick du böta?
 
Okej, har lyckats lista ut att det är typ samma. Man ska tänka på kokpunkten och DOT märkningen. Men det är ingen skillnad på bromsvätskor till MC och bil, man bör bara tänka på att välja en lite bättre bromsvätska till MC, smo tål högre värme.

Bromsvätskor som är avsedda för racing (en del DOT4 och nästan alla DOT5 efter vad jag har läst) bör bytas efter varje race, eller efter 1-2 månader. Medans dom andra bör bytas varje år.
Det är vad jag har lyckats hitta so far....

Återkommer senare med rapporten hur det gick att byta slangar...
 
Macke skrev:
Är det någon större skillnad på bromsvätska för bilar och motorcyklar?

Anledningen att jag undrar är att jag har massor med ny bromsvätska (Castrol) liggandes, och ska byta bromsslangar på hojen imorgon.

Någon som har koll?



om flaskorna har stått öppna så suger de åt sig vatten (som finns i luften).
 
Varje race?? Så tätt, Inget jag har gjort iaf. Några andra raceputtar som byter så ofta?
 
gulsvartkawwa skrev:
Varje race?? Så tätt, Inget jag har gjort iaf. Några andra raceputtar som byter så ofta?
Finns visst nån sort som suger vatten som en svamp, men annars är det nog mest för att vara på den säkra sidan isf. Blir ju lite varmare vid race o tappa bromsarna är väl inte så kul.
/u
 
Nu lyfter jag tråden med att fråga mer om bromsvätska...
Förre ägaren hade hittat en flaska DOT 6 och hällt i...
Nu vill jag byta då jag tror/känner att den har blivigt "svampig under vintern.

Jag tror att DOT 6 är ganska onödig för mig då jag mest glider som posörerna på ninjaclubsweden (iallafall ZX-9R 98 senast :p )

Frågan är iallafall om man kan gå ner i klass utan några bekymmer?
Är det nåt annat man ska tänka på om man går från DOT 6 till DOT 4 eller vad det nu står i boken?
 
soppatorsken skrev:
Nu lyfter jag tråden med att fråga mer om bromsvätska...
Förre ägaren hade hittat en flaska DOT 6 och hällt i...
Nu vill jag byta då jag tror/känner att den har blivigt "svampig under vintern.

Jag tror att DOT 6 är ganska onödig för mig då jag mest glider som posörerna på ninjaclubsweden (iallafall ZX-9R 98 senast :p )

Frågan är iallafall om man kan gå ner i klass utan några bekymmer?
Är det nåt annat man ska tänka på om man går från DOT 6 till DOT 4 eller vad det nu står i boken?
Nope, bara se till att du verkligen får ut ALL den gamla
soppan. Du vill INTE ha något kvar av den i systemet.
 
Fredrich skrev:
Nope, bara se till att du verkligen får ut ALL den gamla
soppan. Du vill INTE ha något kvar av den i systemet.

Hugha. Det låter som en härdsmälta om jag inte får ut allt :(
Hur garanterar man att allt är borta? Köra med tyckluft (har ingen :mad: )eller lämna till en mekaniker?
Nån här på forumet som bor i Sthlm som vill ha en back öl eller skälig ersättning.

Mvh/
Förvirrad ung man som alldrig pulat med bromsar förr...
 
Re: Re: Bromsvätska?

J-Bone skrev:
Berätta hur det gick sen, ska också byta. Vilka slangar köpte du och vad fick du böta?

Far på en hydralik-firma och be att dom tillverkar slangar åt dig. Jag betalade 150 kr st för mina stålomspunna slangar, alltså 450 kr för två fram och en bak. 450 kr är ungefär vad märkesslangar kostar per styck och det är det inte värt eftersom dessa inte är nå bättre!

/Ferry
 
soppatorsken skrev:
Hugha. Det låter som en härdsmälta om jag inte får ut allt :(
Hur garanterar man att allt är borta? Köra med tyckluft (har ingen :mad: )eller lämna till en mekaniker?

Skölja genom systemet med den nya typen av bromsvätska 2 ggr, då är den gamla borta. DOT 6 är inte kompatibel med DOT 5 eller DOT 4, så töm systemet bäst du kan först, låt det gärna stå över natten med öppen skruv förneden och löst påfyllningslock. Se dock till att ha något under så inte vätskan kommer på lack, den löser upp det.
 
Jag ska försöka i helgen. Om det inte går bra så känns det som om jag lämmnar bort den till nån annan om det ska vara så bråkigt...

Kanske passa på att byta till stålomspunnet om jag hittar nåt som passar min plånbok (vilket skulle vara 0:- då :rolleyes: )
Tack för hjälpen och om nån känner att han vill hjälpatill är han välkommen att skicka ett PM.
 
Nyheter
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

Back
Top