Bromsvätska?

Mogge70

Rapido MCK
Gick med
12 Jul 2003
Hoj
Honda VTR1000F 2003
Är det någon som är duktig på bromsvätskor?

1. Kan man använda OK/Q8:s bromsvätska DOT 4 i hojen eller bör man köpa hos aktoriserad hoj-handlare "rätt" vätska?

2. Kan man använda DOT 4 vätska i DOT 3 system?

Mogge70 skrev:

1. Kan man använda OK/Q8:s bromsvätska DOT 4 i hojen eller bör man köpa hos aktoriserad hoj-handlare "rätt" vätska?

Vem ropade på mig? :tungan

1. Det sägs att så länge det är samma typ så ska det gå bra. Det är nu öppet för experterna att skrika ut sitt budskap...

2. Nej!

Last edited:
Mogge70 skrev:

Vad står DOT 3, 4 o.s.v. för egentligen? :va

TheDude skrev:
Vad står DOT 3, 4 o.s.v. för egentligen? :va

Har för mig att det är värmetal.

Om man använder lägre så kokar vätskan vilket inte är så himla bra.

DOT4 skrev:

Varför inte? Det är väl bara DOT5 som inte kan blandas med de andra DOT3/DOT4/DOT5.1?

Däremot kan jag tycka att det finns ingen anledning till att blanda vätskor, ska ny vätska in så spola ut den gamla när man ändå håller på....

Och pratar vi inte om att blanda utan bara att använda DOT4 i ett system anpassat för DOT3 så borde det inte vara några som helst problem

Men, måste man handla hos hoj-handlare eller räcker det med att åka till en välsorterad mack?

Mogge70 skrev:
Men, måste man handla hos hoj-handlare eller räcker det med att åka till en välsorterad mack?

Finns det välsorterade mackar i Sverige??? Jag trodde bara det fanns matbutiker med pumpar utanför :hihi

Har alltid kört på biltemas dot4 i alla mina (tre) hojar.

Möjligt att den inte är lika bra som en dyrare, men jag har iaf alltid märkt en förbättring med ny vätska så jag är nöjd :tomten

och med ett pris på 19:90/halvliter kan man ju byta ofta.

sepahewe skrev:
Finns det välsorterade mackar i Sverige??? Jag trodde bara det fanns matbutiker med pumpar utanför :hihi

Håller fullkomligt med!
Sambon jobbar på Statoil, till och med hon tycker att det inte längre är en mack utan ett snabbköp med bensin.

Jag kör med okq8 bromsvätska och har svårt att ha kvar bakhjulet i marken när jag bromsar...

DOT4 skrev:
Vem ropade på mig? :tungan

1. Det sägs att så länge det är samma typ så ska det gå bra. Det är nu öppet för experterna att skrika ut sitt budskap...

2. Nej!

Varför kan man inte anväda DOT 3 i DOT 4 system? :confused:

Jag tror dot 3 har lägre kokpunkt; inge bra med sån om tillverkaren räknat med minst dot 4 egenskaper när han designade bromssystemet.

Den j-l som kom på att använda beteckningrna 5 resp 5.1 för olika typer av vätska borde släpas efter en hoj en god stund.
/u

Mogge70 skrev:
Varför kan man inte anväda DOT 3 i DOT 4 system? :confused:

DOT 3 i ett DOT4 system är inte säkert att det fungerar, eftersom DOT3 har en lägre kokpunkt (som det redan är sagt).....

...men ursprungsfrågan var inte om man kan använda DOT3 i ett DOT4-system utan om man kan använda DOT4 i ett DOT3-system, och det går alldeles utmärkt.

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph