Bromsvätska

oakbeach05

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2004
Ort
Enköping
Hoj
GSX750
Tänkte byta bromvätskan.

Vad bör jag tänka på? Hur får jag det tät ordentligt?

Bromsarna är nu rätt svampiga, kanske bara är någon luftbubbla eller ska jag byta all olja ? :gnissla
 
Det lättaste sättet är att bara "spola igenom" systemet. Pumpa tills behållaren är tom, häll på nytt och pumpa tills ny kommer ut.

Har alltid funkat bra för mej :tomten
 
Lånar tråden lite.
Vilken bromsvätska är bra? Jag har Castrol "nånting" DOT 4 och tycker att bromsgreppet tar förlångt in på slutet av ett pass på bana. Vätskan är nybytt och beläggen är bra. Nån som har en snabb lösning?
 
soppatorsken skrev:
Lånar tråden lite.
Vilken bromsvätska är bra? Jag har Castrol "nånting" DOT 4 och tycker att bromsgreppet tar förlångt in på slutet av ett pass på bana. Vätskan är nybytt och beläggen är bra. Nån som har en snabb lösning?
Min lokala hydralhandlare sa att stålomspunnet ALDRIG åldras, men det blev MYCKET bättre när jag bytte slangar...
 
Jojo, jag har det oxå. Och känslan är skitbra. Inte det minsta svampigt eller nånting. Sen att det är en tung hoj med mycket vikt (jag) borde inte spela roll, mer än 20min borde bromsar klara. Kan jag ha "glansat" beläggen. Och vad betyder det föresten?
 
Dez skrev:
Det lättaste sättet är att bara "spola igenom" systemet. Pumpa tills behållaren är tom, häll på nytt och pumpa tills ny kommer ut.

Har alltid funkat bra för mej :tomten


har du någon bakventil för att få det tät då?

När systemet blivit tomt, pumpar du igenom den nya vätskan eller låter du den rinna igenom?
 
oakbeach05 skrev:
har du någon bakventil för att få det tät då?

När systemet blivit tomt, pumpar du igenom den nya vätskan eller låter du den rinna igenom?


Genomskinlig slang funkar bra.
Öppna nippeln, tryck in handtaget, stäng nippeln släpp handtaget (pumpa ev. upp tryck igen)

Upprepa tills BEHÅLLAREN precis är tom (inte så att du får luft i slangarna) och fyll sedan på, och fortsätt. Töm aldrig systemet (= slangar och cylindrar), det är då du kommer behöva lufta tills du blir knäpp.
 
Dez skrev:
Genomskinlig slang funkar bra.
Öppna nippeln, tryck in handtaget, stäng nippeln släpp handtaget (pumpa ev. upp tryck igen)

Upprepa tills BEHÅLLAREN precis är tom (inte så att du får luft i slangarna) och fyll sedan på, och fortsätt. Töm aldrig systemet (= slangar och cylindrar), det är då du kommer behöva lufta tills du blir knäpp.


Lyckades nog få behåller tom nu :kocko

men, vad tror du om att låta hojjen stå och låta luftbubblorna komma upp av sig själv och sen lufta en eller två ggr imorgon istället för att tok pumpa igenom allt nu?

Eller är det bara att bita i det sura äpplet och pumpa. Det är ju ny vätska i nu så borde väl inte behövas?
 
soppatorsken skrev:
Lånar tråden lite.
Vilken bromsvätska är bra? Jag har Castrol "nånting" DOT 4 och tycker att bromsgreppet tar förlångt in på slutet av ett pass på bana. Vätskan är nybytt och beläggen är bra. Nån som har en snabb lösning?

Motuls racing är bra. Bör bytas oftare men jag tycker det vart bättre med just fading-tendenserna med denna vätska. Däremot minns jag inte vad den
hette jag hade innan... men det var nån dot 4 historia.

edit: beläggen påverkar ju också, hade nån SBS skit som jag tyckte funka just som du säger, börjar ta längre och längre in efter en kvart så där...

/lastu
 
Last edited:
soppatorsken skrev:
...mer än 20min borde bromsar klara. Kan jag ha "glansat" beläggen. Och vad betyder det föresten?
Det behöver de inte alls göra nödvändigtvis. Hojen är trots allt byggd för att köras på "gatan" och som sådan en kompromiss mellan prestanda och hållbarhet. Därför kan bromsarna mattas när de blir riktigt varma, vilket de ju sällan blir vid landsvägskörning.

Det betyder att beläggen överhettats innan de hann slitas in, och därför fått en hård yta med sämre friktion. Man kan slipa ner ytan med ett verktyg men ofta kommer den igen om beläggen blivit genomvarma för fort.

ob05: Vad är det du behöver tätt? Du behöver inte riva hela systemet för att byta vätskan, det är en vätska, inte olja. Men du bör pumpa igenom systemet så du får ut ny vätska vid luftningsnippeln. Om det är mer än 2 år sedan du bytte sist, är det orsak nog till att bromsarna kan vara svampiga.
Jag tror säker det finns en hel del trådar som handlar om byte av bromsvätska om du gör en sökning.
 
Last edited:
Jåke skrev:
Det behöver de inte alls göra nödvändigtvis. Hojen är trots allt
ob05: Vad är det du behöver tätt? Du behöver inte riva hela systemet för att byta vätskan, det är en vätska, inte olja. Men du bör pumpa igenom systemet så du får ut ny vätska vid luftningsnippeln. Om det är mer än 2 år sedan du bytte sist, är det orsak nog till att bromsarna kan vara svampiga.
Jag tror säker det finns en hel del trådar som handlar om byte av bromsvätska om du gör en sökning.


jag har pumpat igenom nu, och luftat. Tycker fortfarande de är svampiga.

Ska det vara stenhårt eller? Kan inte kolven vara fjädrar på något sätt?
 
oakbeach05 skrev:
jag har pumpat igenom nu, och luftat. Tycker fortfarande de är svampiga.

Ska det vara stenhårt eller? Kan inte kolven vara fjädrar på något sätt?
Hmmm, definiera svampiga. Bromsgreppet följer inte med in med konstant motstånd för att sedan tvärstanna stumt på ett visst avstånd från gasen, vad jag tolkar som "stenhård". Möjligen på flång nya RR-R hojar...

Drar man i bromsen på en stillastående hoj ökar motståndet sista biten för att sedan fjädra en aning längst in, dock ska handtaget max indraget ligga ungefär parallellt med gashandtaget på 1-1,5 cm avstånd.

Om du drar in handtaget lika mycket när du är ute och kör kommer du garanterat att låsa framhjulet/göra en stoppie, för du känner ju inte av bromsverkan när du bara drar in handtaget vid stillastående.

Tycker du att det är värre än det jag beskrivit, kan du börja med att lufta en gång till. Ta då oket längst ifrån bromsgreppet först (vänster) och det närmaste sedan.
 
Jåke skrev:
Hmmm, definiera svampiga. Bromsgreppet följer inte med in med konstant motstånd för att sedan tvärstanna stumt på ett visst avstånd från gasen, vad jag tolkar som "stenhård". Möjligen på flång nya RR-R hojar...

Tycker du att det är värre än det jag beskrivit, kan du börja med att lufta en gång till. Ta då oket längst ifrån bromsgreppet först (vänster) och det närmaste sedan.

Ok, tackar så mycket för hjälpen! Tycker min broms stämmer rätt bra med din beskrivning nu. Den ligger max 1cm från handtaget, den går att fjädra lite om man TAR I då. Den jag testade bromsa lite var en nyare R1a, den var fan stenhård. :) Puffar runt på en GSX 750 -98 så lite skillnad kanske. Ska lufta en eller två ggr imorgon sen fylla upp så mätaren blir fylld med vätska.

Det hela började egentligen men att jag böt framdäck idag och mek killen sa att jag borde byta bromsvätskan. Visst är lite skillnad nu men den var inte mycket.
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top