bromsvätska?

Robbie

gixxer´n vobblar bäst!
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
GSX-R 1100
Tjena!
Jag bara undrar om någon haft problem med att bromsvätskan blivit grumlig, jag bytade nyligen bromsvätskan och bromsbeläggen fram.
Men efter två medelhårda ban-körningar så tog bromsen sämre och när jag kollade på bromsvätskan så hade den blivit grumlig, jag har aldrig haft detta problem innan, har någon annan haft det eller?
Och vad kan ha orsakat det?

Kan dålig bromsvätska göra att bromsen tar sämre ?

:confused:
 
Robbie skrev:
Tjena!
Jag bara undrar om någon haft problem med att bromsvätskan blivit grumlig, jag bytade nyligen bromsvätskan och bromsbeläggen fram.
Men efter två medelhårda ban-körningar så tog bromsen sämre och när jag kollade på bromsvätskan så hade den blivit grumlig, jag har aldrig haft detta problem innan, har någon annan haft det eller?
Och vad kan ha orsakat det?

Kan dålig bromsvätska göra att bromsen tar sämre ?

:confused:

Hej!

Om du kör endel på bana så är det viktigt att använda en riktigt bra bromsvätska och framförallt byta vätskan ofta. Du behöver inte byta all vätska i systemet utan endast den som är längst fram i oket då mkt värme leds in där genom belägget. Som du påpekar syns det oftast på vätskan att den har blivit 'påverkad'.

Exempel på bra vätskor är ATE Super Blue Racing och Castrol SRF.

Hälsningar
Per Stacke
peansweden.com
 
Per, vad anser du vara ofta nog? Sukkan har väldigt bra bromsar och jag har nöjt mej med att byta en gång per säsong. Är det rimligt?
 
Tack, för svaret.
Ser ut som jag behöver renovera bromscylindern också. Bromsen tar väldigt långt in mot hantaget, kanske något annat fel? Beläggen är relativt nya.
 
prova STP i ställer för bromsvätska *smile*
Obs ! för att undvika missförståmnd med säkerhets
saker som bromsar må jag påpeka att det var ett skämt
med att prova STP,,,,

Något som inte e ett skämt e BREMBO bromsar,,
dom funkar bra så de räcker,,,
Mmen de e ju klart underhåll e ju A och O alltid.
 
Robbie skrev:
Tack, för svaret.
Ser ut som jag behöver renovera bromscylindern också. Bromsen tar väldigt långt in mot hantaget, kanske något annat fel? Beläggen är relativt nya.

Lufta ordentligt, finns även en skruv på bromshantaget där du ändrar det.
 
cRoC skrev:
Lufta ordentligt, finns även en skruv på bromshantaget där du ändrar det.

Nja inte på mitt bromshantag :rodnar
Man kör jue en gammel hoj, något bra tips annars på hur man luftar ordentligt, jag har luftat rätt länge nu, och det blir inte bättre. :o
 
Robbie skrev:
Nja inte på mitt bromshantag :rodnar
Man kör jue en gammel hoj, något bra tips annars på hur man luftar ordentligt, jag har luftat rätt länge nu, och det blir inte bättre. :o

Hur är läget med bromsslangen? Jag bytte bromsslang nyligen på sambons hoj, eftersom handtaget gick att trycka ända in till styret. Nu är det metallomspunnet och mycket bättre. Det står föresten i instruktionsboken att bromsslangarna ska bytas var fjärde år. Hur många gör det?
 
Robbie: I mitt garage står 5 hojar, alla har en sån skruv :) Trode det var standard på alla, tydligen inte :|
 
Nope, ingen skruv på min inte. :)

Bromsslangarna är nybytade till stålomspunnet, fick inte rätt på det ändå. Bytade till orginal bromsgrepp, blev lite bättre. Men fortfarande tar bromsen för långt in.
 
Jag provade lufta banjobultarna, och det blev lite bättre. Tack för det tipset!!
 
Chrille,

du bör byta vätska minst en ggr per racesäsong. Dessutom rekommenderas att lufta bromsarna inför varje racehelg, så du får fräsch vätska närmast kolvarna i oket. Det blir ju inga stora mängder som du 'kasserar' genom luftningen.
 
Nyheter
Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Back
Top