Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Är ett minimum om man ska hålla grejorna fräscha och fungerande.
Bromsvätskan tar upp fukt ur luften och kokpunkten sjunker därför med tiden, förutom det så är vatten inget vidare att ha i oken då de kan ärga.
Kör man bana så märker man skillnad efter byte mitt i säsongen på hur långt in man får klämma greppet innan bromsen biter, efter 2år kan jag tänka mig att det inte är långt kvar in till handtaget.....
Så om jag häller vatten i en bromsvätska blir den brunare?
En bromsvätska som är mörkare tyder på att den sannolikt inte är bytt på länge och säkerliken har fukt i sig oxå. Fukt kan finnas i även om den är klar som ny.
Bromsvätskan på bilen har nog aldrig blivit bytt.Så nu får det bli 4 nya bromsok
Kolvarna hadde ärgat rätt bra och satt sej fick pressa in dem med en stor avdragare när jag bytte belägg.Så jag menar även om man inte kör på bana så bör man byta för att inte oken ska ta skadaByt vätskan istället![]()
Nej den ska bytas varje år.
Orsaken till att firmor inte gör det på bilar är att man tjänar pengar på nya bromsok+skivor+belägg när skiten rostat ihop inifrån.
I bilar har man väl Dot 5 som är silikonbaserad och tål fukt.
Vad jag vet så är det väl endast Citroën som kör med något annat än Dot 4 superhydroskipisk blask.
![]() |
Tierp Arena värd för EM i Dragracing
Den 7–10 augusti 2025 förva... |
120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla
Screenshot Den 16–17 aug... |
|
En vecka kvar!
Nu är det exakt en vecka kv... |
|
![]() |
Farligt vilseledande alkomätare på marknaden
Ett stort oberoende test ut... |