Bromsvätska, ska den verkligen bytas vartannat år?

Lite hur långt är ett snöre fråga. Gränsen är satt enligt "better safe than sorry", dock enkelt att byta och följderna av att ha dålig bromsvätska m fukt etc. är mindre trevliga s.a.s. Skulle hellre tumma på motorolja än bromsvätska, om man nu är tvungen att välja mellan dessa.

Kolla på färgen. När den börjar mörkna är det dags att byta.

Last edited:
Är ett minimum om man ska hålla grejorna fräscha och fungerande.

Bromsvätskan tar upp fukt ur luften och kokpunkten sjunker därför med tiden, förutom det så är vatten inget vidare att ha i oken då de kan ärga.

Kör man bana så märker man skillnad efter byte mitt i säsongen på hur långt in man får klämma greppet innan bromsen biter, efter 2år kan jag tänka mig att det inte är långt kvar in till handtaget.....

Det handlar väl egentligen hur mycket fukt vätskan har tagit upp. Det kan du se på vätskan oftast. ju brunare den är, desto mer fukt i den. Jag gissar att det är den genomsnittliga tiden det tar för vätskan att ta upp fukt vid normal användning, därför har de satt tiden just vartannat år.

Skaffa dig annars en sådan här så ser du om du behöver byta.

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/V...ment-och-Elektronik/Bromsvatsketestare-37201/

Är ett minimum om man ska hålla grejorna fräscha och fungerande.

Bromsvätskan tar upp fukt ur luften och kokpunkten sjunker därför med tiden, förutom det så är vatten inget vidare att ha i oken då de kan ärga.

Kör man bana så märker man skillnad efter byte mitt i säsongen på hur långt in man får klämma greppet innan bromsen biter, efter 2år kan jag tänka mig att det inte är långt kvar in till handtaget.....

Änn värre när man får pumpa 2&3 ggr innan mar har någon som helst broms :gnissla, har inte råkat ut för det på hoj men i tävlingsbilen har det hänt!

Ju mer fukt ju lättare kokar bromsvätskan, kokar bromsvätskan = ingen brams... hände en viss ferrari på knutstorp för något år sen..

Så om jag häller vatten i en bromsvätska blir den brunare?
En bromsvätska som är mörkare tyder på att den sannolikt inte är bytt på länge och säkerliken har fukt i sig oxå. Fukt kan finnas i även om den är klar som ny.

Bromsvätskan är den vätska man inte vill fuska med. Antingen mäter man fukthalten eller så byter man vid serviceintervallerna.

Det finns ingen anledning att inte byta varje år om man åker bana. Är man lat och bara finåker på gata kan 2 år duga.

Bromsvätskan på bilen har nog aldrig blivit bytt.Så nu får det bli 4 nya bromsok

Så om jag häller vatten i en bromsvätska blir den brunare?
En bromsvätska som är mörkare tyder på att den sannolikt inte är bytt på länge och säkerliken har fukt i sig oxå. Fukt kan finnas i även om den är klar som ny.

Med vatten i blir den brun snabbare eftersom det bidrar till ökad oxidation. En ny bromsvätska ska inte innehålla vatten. I vissa fall torkar man den till och med med vacuum innan man fyller på.

För att förtydliga. Vatten kokar innan det man vill ha kvar i bromsvätskan gör det. Utsätter man bromsvätskan för kraftigt vacuum så kokar fukt bort.

det är ju dessutom en hyfsat enkel, snabb och förhållandesvis billig sak att åtgärda.

Byt vätskan istället :crash
Kolvarna hadde ärgat rätt bra och satt sej fick pressa in dem med en stor avdragare när jag bytte belägg.Så jag menar även om man inte kör på bana så bör man byta för att inte oken ska ta skada

Lika bra att byta varje år minst, det handlar ju om säkerhet, och inte ens premiumvätskorna kostar särskilt mycket.

Nej den ska bytas varje år.

Orsaken till att firmor inte gör det på bilar är att man tjänar pengar på nya bromsok+skivor+belägg när skiten rostat ihop inifrån.

samtidigt är det ett 3minuters-meck å kostar en hunka så det e väl bara göra. Det e ju roligt också.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT