Bromsvätska på kåpglas

• Thread starter Thread starter IO
  • Start date Start date

IO

IBF, Ilari Bjuvander Foto - ilari.se
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Ducati 999 Race -05, WLC 1942, Yamaha XS-750 -77
Fått bromsvätska på kåpglaset i klarglas och det blev som en lite skrovlig yta där vätskan runnit (jag vet, det är frätande)
Det ser bara skitigt ut, men det går ju inte tvätta bort så klart.

Så hur får jag en bland och fin yta igen? Vill inte att hela glaset ska bli grumligt, så det gäller att få bra tips :)

Det är tyvärr kört....

Har det väl börjat fräta så du fått en skrovlig yta så går det inte att återställa.:gnissla

NAJ! :huvet

Går det inte att slipa lite med något och sedan polera? Eller har det gått djupt?

Ah ok, hur fint pratar vi här? Våtslipa och sedan rubbing, vax m.m.?

Bup, någon som fått ordning på likannde problem?
Vilket sandpapper? Blev det bra?

bromsvätskan tas upp av plasten och det går inte att slipa eller rubba.
Likadant om du får det på kåpan och skall lacka om, tro mig, jag har försökt att lacka om en toppkåpa 7 ggr efter att lacken släppte pga just detta. Lackeraren bara kliade sig i huvet tills jag sa vad som hänt. Den nya lacken bubblar efter ett tag.

Ajaj, dåliga nyheter.
Jag vill egentligen bara ha så bra yta som är möjligt med tanke på vad som hänt. Det måste väl i alla fall gå att få det lite bättre.

Vad händer om jag tar vanlig rubbing på klar plast? Kommer det bli grumligt?

Ajaj, dåliga nyheter.
Jag vill egentligen bara ha så bra yta som är möjligt med tanke på vad som hänt. Det måste väl i alla fall gå att få det lite bättre.

Så länge polermedlet inte innehåller för grovt slipmedel så fungerar det så skippa autosol men vanlig rubbing bör fungera, använd dock inte maskin. Repor går att få bort men bromsvätska absorberas i plasten och orsakar en kemisk förändring så att plasten blir grumlig och det kan du aldrig få bort.

Ajaj, dåliga nyheter.

Prova sonax scratchremover. Finns att köpa på clasolsson. Har polerat lyktglas (plast) med detta.

/johan

Tackar, skall testa. :tummenupp

Nu vet jag inte hur grovt det är men testa dig fram med våtslippapper, börja med typ 1200 och händer det för lite är det ju bara att gå neråt mot 400-600-800, sen kan du avsluta med autosol för att få glans igen, även rubbing eller liknande går att använda på slutet. Hade själv en ganska grov repa på mitt kåpglas som jag nästan gjorde osynlig med denna metod, så nog tror jag du kan få till det:tummenupp

Kan du slänga upp en bild? Jag lyckades spilla lite på BugEyes Suzuki kåpglas. Det tog vi bort med vanlig mobiltelefondisplaypolish för 39:- från clas i sjön. Fläcken var mer mjölkig/sträv än grumlig/gropig så det finns grader av helvetet.

Nu vet jag inte hur grovt det är men testa dig fram med våtslippapper, börja med typ 1200 och händer det för lite är det ju bara att gå neråt mot 400-600-800, sen kan du avsluta med autosol för att få glans igen, även rubbing eller liknande går att använda på slutet. Hade själv en ganska grov repa på mitt kåpglas som jag nästan gjorde osynlig med denna metod, så nog tror jag du kan få till det:tummenupp
Problemet är bara att 400-papper tar väldigt mycket, och orsakar riktigt djupa repor, och dom i sin tur måste man slipa bort osv. Risken är att man slipar kåpglaset mycket tunnare på ett område. Det i sin tur gör att man får konstiga effekter när man tittar genom det. Så i vissa fall kan en repa vara bra att lämna kvar, eftersom det blir för mycket att slipa för att få bort den.

Problemet är bara att 400-papper tar väldigt mycket, och orsakar riktigt djupa repor, och dom i sin tur måste man slipa bort osv. Risken är att man slipar kåpglaset mycket tunnare på ett område. Det i sin tur gör att man får konstiga effekter när man tittar genom det. Så i vissa fall kan en repa vara bra att lämna kvar, eftersom det blir för mycket att slipa för att få bort den.

jo det är ju det, man får ha lite känsla och slipa utanför repan också så man slipper dessa effekter där kåpglaset ser tunnare ut på vissa ställen. Men 100%är ju svårt att få.

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år