Bromstrycket försvann!

En Haynes-manual kanske vore på sin plats. Där står det hur du gör, på just din modell, så slipper man chansa.
 
Öööh?
Antingen är jag helt jävla lost eller så har du nå annat typ av belägg o bromsok mot vad jag sett men det brukar vara ett hål i beläggen där man för igenom glidbulten för att hålla fast beläggen annars far dem åt helsike direkt.

Du tänker nog på brombelägg stiftet. Glidbult används när oket bara har rörliga kolvar på ena sidan. Inte så vanligt i mc världen.
Kan iofs tänka mej att en dr 650 har enkolvsok, med glidbult.
 
Öööh?
Antingen är jag helt jävla lost eller så har du nå annat typ av belägg o bromsok mot vad jag sett men det brukar vara ett hål i beläggen där man för igenom glidbulten för att hålla fast beläggen annars far dem åt helsike direkt.
Jag vill inte ta bort oket bara för att visa dig hur det ser ut, men jag kan försöka förklara.

Och som du säger så har jag ett hål igenom beläggen och där igenom löper glidbulten. Men detta har jag inte rört, jag har inte tagit loss beläggen från glidbulten pga att glidbulten sitter så in i helvete hårt och att det är en "platt-skruv" (alltså en "minus-skruv" en sådan man använder en plattmejsel till för att lossa) av någon dum anledning.

Det är på andra sidan av belägget som det har lossat. Där är bara en hake som löper i ett spår, men det spåret upphör där skivan börjar och fortsätter på andra sidan skivan för det andra belägget. Tar man då bort skivan kan beläggen trilla ur och bara hänga i glidbulten. Och det var det som hände mig, och det var ett jäkla pill att få dit dom igen utan att kunna lossa glidbulten...

Fattar du? :)

Hojen är provbromsad och allt går som det ska! :tummenupp
 
Last edited:
Du tänker nog på brombelägg stiftet. Glidbult används när oket bara har rörliga kolvar på ena sidan. Inte så vanligt i mc världen.
Kan iofs tänka mej att en dr 650 har enkolvsok, med glidbult.
Yes, jag har tvåkolvsok (fram) med båda kolvarna på vänster sida. I regel mycket dålig broms, en av anledningarna till att jag ska byta till sexkolvsok.
 
Jag vill inte ta bort oket bara för att visa dig hur det ser ut, men jag kan försöka förklara.

Och som du säger så har jag ett hål igenom beläggen och där igenom löper glidbulten. Men detta har jag inte rört, jag har inte tagit loss beläggen från glidbulten pga att glidbulten sitter så in i helvete hårt och att det är en "platt-skruv" (alltså en "minus-skruv" en sådan man använder en plattmejsel till för att lossa)

Det är på andra sidan av belägget som det har lossat. Där är bara en hake som löper i ett spår, men det spåret upphör där skivan börjar och fortsätter på andra sidan skivan för det andra belägget. Tar man då bort skivan han beläggen trilla ur och bara hänga i glidbulten. Och det var det som hände mig, och det var ett jäkla pill att få dit dom igen utan att kunna lossa glidbulten...

Fattar du? :)

Hojen är provbromsad och allt går som det ska! :tummenupp

Aaah men dåså, då sitter beläggen alltså fast i glidbulten, bromsbeläggstiften, piggen, saken som håller beläggen-pinnen eller vad man nu ska kalla den :D
Då är jag helt nöjd o glad o det ser ju ut som jag trodde från början =)
Blev orolig att du våldat dit dem på nåt sätt så dem bara låg fastkilade mellan kolvarna o skivan sen när man bromsar så skulle dem fara åt helvete.
 
Yes, jag har tvåkolvsok (fram) med båda kolvarna på vänster sida. I regel mycket dålig broms, en av anledningarna till att jag ska byta till sexkolvsok.

Men ett beringer 6 kolvsok är nog lite väl överdrivet! Då måste du byta skiva och bromspump också.

Testa plocka ut kolvarna och smörj dom med bromsoksfett, sätt på ett par bra belägg, samt ny bromsvätska och en ordentlig luftning.
 
Du tänker nog på brombelägg stiftet. Glidbult används när oket bara har rörliga kolvar på ena sidan. Inte så vanligt i mc världen.
Kan iofs tänka mej att en dr 650 har enkolvsok, med glidbult.

Ja jag kunde inte komma på nåt annat namn än glidbult så det fick bli det, men bromsbeläggstift it is then :P
 
Haha du måste ju trolla? :D Haha om inte så lämna in hojen på verkstad för att du ska hålla på med bromsarna låter riktigt farligt :tungan
 
Men ett beringer 6 kolvsok är nog lite väl överdrivet! Då måste du byta skiva och bromspump också.

Testa plocka ut kolvarna och smörj dom med bromsoksfett, sätt på ett par bra belägg, samt ny bromsvätska och en ordentlig luftning.
Beringer oket är ju redan köpt och varför måste man bromspumpen? ...för att den inte klara sådana volymer eller?

...skiva är det minsta problemet, hojen ska byggas om till motard ändå.
 
Haha du måste ju trolla? :D Haha om inte så lämna in hojen på verkstad för att du ska hålla på med bromsarna låter riktigt farligt :tungan
verkstäder ska man inte lita på, betalt tar dom också, bromsen funkar ju bättre än innan så varför klaga :)
 
Beringer oket är ju redan köpt och varför måste man bromspumpen? ...för att den inte klara sådana volymer eller?

...skiva är det minsta problemet, hojen ska byggas om till motard ändå.

Originalpumpen kommer inte klara av volymen nej.
 
verkstäder ska man inte lita på, betalt tar dom också, bromsen funkar ju bättre än innan så varför klaga :)

Haha Ja att de tar betalt med råge stämmer bra, men just bromsarna så är det ju viktigt att allt blir rätt då det är en viktig komponent för säkerheten :D Men varför tog du överhuvudtaget loss bromsslangarna från oket? Skulle iaf aldrig jag göra för att byta belägg :) Men åandrasidan så ser förmodligen mina ok annorlunda ut mot dina :)
 
Men varför tog du överhuvudtaget loss bromsslangarna från oket? Skulle iaf aldrig jag göra för att byta belägg :) Men åandrasidan så ser förmodligen mina ok annorlunda ut mot dina :)
För att ingen människa på jorden hade fått av beläggen om oket suttit fast i hojen. Som jag har sagt ett flertal gånger så har glidbulten en minus-skalle. Om jag hade lagt hojen ner och pallat upp oket kanske det hade gått att få av skruven men det gick ju inte ens på arbetsbänken.

När jag ska byta belägg nästa gång kommer jag antingen få byta hela oket eller borra upp glidbulten.
 
Nyheter
Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Back
Top